Google překladač: English Deutsch

Automobilka Audi a s ní i celý automobilový svět si letos připomínají 25. výročí zavedení revolučního systému pohonu všech kol quattro. Pro připomenutí tohoto významného mezníku německá prestižní automobilka zopakovala akci, kterou před necelými dvaceti lety šokovala veřejnost: Výjezd sériovým modelem s pohonem quattro na lyžařský skokanský můstek!
V roce 1986 demonstrovalo červené Audi 100 CS quattro schopnosti svého stálého pohonu všech kol výjezdem na skokanský můstek Pitkävuori ve finském středisku Kaipola. Stovka metrů až osmdesátiprocentního stoupání po ledové stužce, kterou se obráceným směrem spouštějí odvážní skokani tehdy přesvědčila i ty největší pesimisty o tom, že quattro má budoucnost.
Pohon quattro se od těch dob stal uznávaným puncem dokonalé trakce, špičkových jízdních vlastností a maximální bezpečnosti. Přesto, že o svých kvalitách už nemusí systém quattro nikoho přesvědčovat, vrátili se technici automobilky Audi po devatenácti letech "na místo činu" aby znovu poslali do extrémního stoupání sériový model Audi. Tentokrát šlo o šedé Audi A6 quattro poháněné osmiválcem 4.2 V8 o výkonu 335 k. Stejně jako před lety byl 1,9 tuny těžký vůz jištěný proti nechtěnému sklouznutí dozadu speciálním bezpečnostním zařízením, umístěným pod podlahou - ocelové lano, položené v jízdní dráze, procházelo volně unikátním brzdovým mechanismem, který se aktivoval pouze při pohybu vozu dozadu.
Řadu dní před tím, než mohutný jeřáb mohl vysadit elegantní Audi A6 quattro na odrazovou hranu můstku, museli technici pečlivě zkontrolovat a na mnoha místech opravit konstrukci můstku, ze kterého se naposledy skákalo v roce 1994. Teprve potom mohl Uwe Bleck, vedoucí oddělení Audi pro vývoj kol a pneumatik, dynamiku jízdy a jízdní simulace, zařadit první stupeň v šestistupňové převodovce tiptronic, šestimilimetrové hřeby v pneumatikách se zakously do ledu nájezdové dráhy a Audi A6 quattro začalo rychle odkrajovat první ze stovky metrů se stoupáním až 37,5 stupně.
Osmiválcový motor jednotvárně hučí na jedničku při otáčkách 4200 min-1, mžiknutím oka Uwe Bleck zkontroluje ručku rychloměrů, kolébající se kolem označení 60 km/h, a za nějakých devět sekund už vůz bez sebemenšího zakolísání po cestě zastavuje nahoře u nájezdové rampy ve výšce 47 metrů nad zemí! Téměř dvoutunový luxusní automobil s pohonem všech kol quattro překonal stoupání, které by pořádně potrápilo i zkušené horolezce.
Teprve nahoře si Uwe Bleck uvědomí rachot helikoptéry s filmaři, která neustále krouží kolem můstku - automobilka Audi totiž celý pokus natáčí a využije jej v reklamním sportu "Ski Jump 2005" o kvalitách svých modelů. Naviják mezitím už pomaličku spustil Audi A6 quattro zpátky dolů na odrazový stůl a ne že by se Uwe nemohl nabažit adrenalinu nebo snad chtěl dokázat, že to poprvé nebyla náhoda, ale především kvůli filmařům vyjíždí znovu nahoru… a pak ještě jednou… a ještě… ten den celkem ještě desetkrát!
www.audi.cz

Vědci z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava vstupují na "světová hřiště" konkurence v oblasti nových technologií. Do květnové mezinárodní soutěže ve francouzském Nogaru se přihlásili s ekologickým vozidlem na vodíkový pohon. Přesněji řečeno - vodík je použit k výrobě elektřiny jako palivový plyn. Ostravský projekt vozu s hybridním pohonem nese jméno HydrogenIX. Jde o první český vůz na vodík.
Vozidlo se zúčastní prestižní soutěže o minimální spotřebu paliva Eco-Marathon, kterou už několik let organizuje nadnárodní společnost Shell. Češi vstupují do podobné soutěže poprvé. HydrogenIX je podle dostupných zdrojů teprve čtvrtým vozidlem na vodík v Evropě. V březnu a v dubnu by měly proběhnout poslední testy. Vozidla na vodík jsou k minimální radosti ropných šejků technickým šlágrem automobilového průmyslu posledních let. Do "hydrogenmanie" se zapojují i distributoři klasických pohonných hmot, kteří myslí na budoucnost. Rok 2005 by měl být údajně zlomovým datem v boomu vodíkových aut, protože se očekává prodej 220 000 kusů vozů. Jen v USA se jich vloni prodalo 88 000.
Ostravský koncept
HydrogenIX vznikl v Laboratoři palivových článků TU Ostrava, která byla založena v roce 2004. Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru elektrické energie je využito soustavy nízkoteplotních palivových článků s protonovou membránou. Toto řešení umožňuje využívat k výrobě elektrické energie pro pohon vozidla vodíku jako palivového plynu. Výkon elektromotoru je jen 200 W.Soutěžní vozidla konkurence vynikají aplikacemi nejprogresivnějších technologií. Koncept HydrogenIX VŠB-TU Ostrava v sobě spojuje nejen nejpokrokovější technologii energetických zdrojů budoucnosti, ale také řadu nejmodernějších přístupů v oblastech měření, řízení, telemetrie a zpracování dat. Vozidlu a soutěžnímu jezdci zajišťují bezpečný, ekonomický a ekologický provoz. Nejlepším výsledkem v roce 2004 byla spotřeba 1 l paliva na 1800 km s vozidlem na vodíkový pohon ze Švýcarska. Tým VŠB--TUO si klade za cíl se se svou technologií konceptu HydrogenIX se v roce 2005 tomuto výkonu nejen přiblížit. Vloni už vozidlo dosáhlo výkonu 1500 km se spotřebou jednoho litru paliva.

ČESKÝ TELECOM zahajuje provoz nové technologické platformy určené pro služby založené na technologii vysokorychlostního přístupu k internetu. Ta je založena na protokolu PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet), který umožňuje další rozšiřování nabídky nových služeb. Od 1. dubna budou všichni noví zákazníci Internetu Expres automaticky připojeni prostřednictvím tohoto protokolu.
S protokolem PPPoE je síť ČESKÉHO TELECOMU připravena na další zvyšování počtu zákazníků služeb vysokorychlostního přístupu k internetu a na rozšiřování počtu lokalit s jeho dostupností. Protokol PPPoE umožní nabízet pokročilejší multimediální služby jako je například televizní vysílání přes internet - IP TV.
Protokol PPPoE je výhodný i z provozních důvodů. Má lépe vyřešenou správu IP adres a z dlouhodobého hlediska nabízí také výhodnější poměr cen za jednotkovou rychlost. Stává se také standardem u většiny velkých evropských operátorů a umožní vzájemnou kompatibilitu.

Přesně týden od okamžiku, kdy Česká republika vydražila v Paříži fragment donedávna ještě neznámého latinského překladu Dalimilovy kroniky, se tento vzácný dokument objevuje volně dostupný na internetu. Kromě toho, že 344 knihovny připravily na Březen - měsíc internetu speciální slevy nebo bezplatný přístup k internetu, školení práce s internetem pro různé skupiny zájemců, jako jsou ženy v domácnosti, senioři, nezaměstnaní či třeba uživatelé se zdravotním postižením, nabízejí nyní knihovny široké veřejnosti možnost seznámit se prostřednictvím internetu s tímto unikátním rukopisem.
Dalimilova kronika přednostně prošla digitalizační procedurou na specializovaném pracovišti v Národní knihovně České republiky, které je určeno pro šetrné zpracování podobných vzácných dokumentů. Kronika byla také urychleně opatřena odborným popisem a zařazena k dalším dokumentům, které zpřístupňuje databáze Manuscriptorium.
Vzhledem k významu Dalimilovy kroniky bylo v Národní knihovně České republiky rozhodnuto, že bude zpřístupněna zcela volně. To urychlilo připravované volné zpřístupnění dalších vybraných rukopisů, které doporučila Rada projektu. Souběžně s Dalimilovou kronikou je pro veřejnost zpřístupněno ze stránek projektu (www.memoria.cz) i ze stránek Národní knihovny České republiky (www.nkp.cz) dalších devět rukopisů, například Jenský kodex, Krumlovský sborník, Antifonář královny Alžběty Rejčky či Bible olomoucká. Jde sice o malý, ale přesto velmi zajímavý zlomek z celkového počtu více než 1500 digitálních kopií rukopisů, starých tisků a map se zhruba 600 000 obrazů, které Manuscriptorium aktuálně zpřístupňuje.
Související informace lze nalézt na www.manuscriptorium.com, www.memoria.cz, www.nkp.cz a www.aipberoun.cz

Česká pobočka společnosti Microsoft nabídne vlastníkům padělaného operačního systému Windows přechod na legální software. Nabídka je součástí projektu "Výhody legálních Windows", v jehož rámci chce firma přimět uživatele k nákupu originálního softwaru.
Zatímco zákazník, který má podezření, že získal padělek vydávající se za originál, získá Windows zdarma, uživatel, který pirátský program vědomě používá, si bude moci koupit originál za nižší cenu verze instalované do nových počítačů.
Podle Tomáše Košky z české pobočky Microsoftu firma na českém trhu ještě na padělek nenarazila, ale v zahraničí se pirátské kopie vyskytují. Nejčastěji přitom pochází z asijských zemí, jako jsou Čína, Tchaj-wan nebo Rusko. Nabídka pro uživatele, kteří padělané Windows získali nevědomky, platí do poloviny května, uživatelé, kteří kradený program používají vědomě, budou mít možnost nákupu náhrady od června.
Pilotní projekt spustil Microsoft loni v listopadu v Norsku, Číně a ČR. V polovině roku by se měl rozběhnout celosvětově. Zákazníkům, kteří prokáží, že používají legálně získaný operační systém, firma umožní zdarma stažení některých aplikací či levnější nákup her. Kritické opravy bude firma i nadále zdarma nabízet ke stažení všem zájemcům.
V rámci pilotního projektu navštívilo stránky pro stahování aplikací 10,5 milionu lidí, z toho 50.000 v ČR. Dvě pětiny zájemců z tuzemska si nechaly ověřit legálnost Windows, přičemž desetina testovaných programů byla získána nelegálně.
ČTK

Našli jsme několik výborných utilitek, pomocí kterých můžete skrýt nejen složky a soubory na pevném disku, ale také vložit text do obrázku, text do textu, tabulku do tabulky apod. Chcete-li svá data chránit či zvýšit zabezpečení PC, máme pro vás řadu zajímavých nástrojů.




Více se dozvíte na:
http://technet.idnes.cz/software.asp?r=software&c=A050228_172049_software_gre

Výrobci příslušenství pro přenosné audio přehrávače nezahálí. Na trh se brzy dostanou bluetoothová sluchátka, která si rozumí s mobilním telefonem i s MP3 přehrávačem.
Novinkou je MP3 přehrávač zabudovaný přímo do sluchátek. Pokud vám zazvoní telefon vybavený bluetooth, hudba se automaticky ztiší a vy stiskem jediného tlačítka na sluchátkách můžete hovor přijmout a začít komunikovat. To vše bez drátů, díky technologii bluetooth.
icombi - univerzální řešení nejen pro iPod
icombi jsou bluetooth sluchátka, jejichž prostřednictvím můžete ovládat základní funkce vašeho MP3 přehrávače, PC, CD playeru, HiFi věže. Většinou se jedná pouze o bezdrátový poslech streamované hudby a regulaci hlasitosti. iPod má kromě audio výstupu na sluchátka i speciální port, do kterého se připojí icombi adaptér. Přehrávač můžete ovládat téměř kompletně včetně přetáčení, listování knihovnou a spuštění/zastavení reprodukce. Stejné operace lze provádět na dálku i u PC.
Pokud icombi sluchátka spárujete s mobilním telefonem a zároveň třeba hard diskovým MP3 jukeboxem, příchozí hovor se vám automaticky ohlásí zvukovým znamením a utlumením hudby. Mikrofon pro komunikaci s volajícím je umístěn přímo na sluchátkách. Po zavěšení reprodukce naváže v místě přerušení. Plná funkčnost je opět zaručena pouze u iPodu a PC.
Ke spárování sluchátek s daným zařízením nabízí společnost několik adaptérů. Pro připojení PC je to USB model s označením AU 13. Pro komunikaci s iPodem poslouží modul AP 11 a spojení s ostatními zdroji hudby lze dosáhnout přes univerzální modul AG12, který připojíte přes obyčejný audio jack (3,5 mm) do výstupu na sluchátka. Sluchátka by měla být v Evropě v prodeji ještě tento rok. Cena zatím nebyla stanovena.
Digimaster - přehrávač v bluetooth sluchátkách
Společnost Digimaster vyrábí LCD monitory, digitální fotoaparáty a v poslední době se vrhla i na MP3 přehrávače. Player s integrovaným FM tunerem zabudovaný ve sluchátkách a nazvaný Happ3 3010 si poradí s audio formáty MP3 a WMA. Přehrávač nemá žádnou interní paměť, hudební data je nutné nahrát na kartu typu SD nebo MMC a vložit do příslušného slotu.
Poslech hudby je automaticky přerušen, pokud je detekován příchozí hovor. Ten lze přijmout stiskem tlačítka play. Hovořit s volajícím je možné přímo přes mikrofon umístěný na sluchátkách. Download dat lze provádět pouze přes USB 1.1. Sluchátka není možné použít jako dálkové ovládání. Výrobce zatím upozorňuje, že nejsou podporovány všechny mobilní telefony na evropském trhu. Nicméně prý pracuje na co nejširší podpoře. Cena se bude pohybovat kolem 150 dolarů (cca 3400 Kč).
MP3 hodinky
Novinkou jsou MP3 hodinky s přídavným FM vysílačem pro bezdrátové připojení sluchátek.
Hodinky nepřehrávají pouze MP3, ale chlubí se i voděvzdorností. S počítačem komunikují přes USB 1.1. Do výstupu pro sluchátka je možné zastrčit obyčejný jack od kabelových sluchátek nebo přídavný FM vysílač (v Evropě však není povolen). Speciální sluchátka potom přijímají signál na dané frekvenci.
Kapacitu interní paměti si můžete zvolit od 16 MB až do 1 GB. Hodinky samozřejmě podporují Mass storage a lze je tedy používat jako běžnou USB klíčenku.

Letecké společnosti začínají na palubách dálkových letu nabízet přístup na internet. A už brzy bude z letadel zřejmě možné telefonovat i pomocí mobilních telefonů, což zatím nelze, napsal belgicky internetový list Trends.be.
"Je téměř jisté, ze už v blízké budoucnosti bude člověk na mobilu dosažitelný i ve výšce deseti kilometru," uvedl server. Letečtí konstruktéři, telefonní operátoři a vývojařské firmy spojili usíli, aby umožnili pasažérům používat moderní přístroje i v letadlech. Například německá společnost Lufthansa už nabízí na linkách z Mnichova a Frankfurtu do Chicaga, Los Angeles či Tokia možnost připojeni na internet. V prosinci na lince Kodan- Seattle podobnou službu zavedly i Skandinavian Airlines.
Výrobce letadel Boeing založil odděleni Connection by Boeing (CBB), které se zabývá právě vývojem a zavaděním internetu do letadel. System je založen na satelitni anténě, která je umístěna na střeše a pasažérům umožňuje běžně bezdrátové připojeni.
K přístupu je třeba kromě laptopu jen kreditní karta. Služba na dlouhých letech u SAS (více než šest hodin) stoji necelých 23 eur (tedy asi 700 korun). Spojeni sice není tak rychle jako v kanceláři, pro běžné operace však stačí. Jde s nim surfovat po webu, chatovat, poslouchat radia i volat pres internet.
Diskuse se teď vedou i o tom, kdy bude možné z letadel telefonovat z mobilu. I když konstruktéři i aerolinky už jsou připraveni, zatím se neví, jak bude vše ošetřeno v národních legislativách. Během letu z Bruselu do Říma letadlo překročí hranice nejméně čtyř různých zemí, a pro každou musí mít různé licence. Tato překážka by ale mela byt odstraněna do konce roku a pak už by nic mobilům v letadlech nemělo bránit, uvedl list.
Například norská telekomunikační společnost Telenor chce ve spolupráci s americkou firmou Arinc nabídnout službu, která se bude podobat současnému roamingu umožňujícímu s telefonem volat kdekoli ve světě bez dalších karet či kódů. "Cena bude určena jednotlivě pro kazdý let," uvedl ředitel Telenoru Bernt Fanghol.
Kolik služba bude ale přesně stát, zatím neřekl. Dá se vsak předpokládat, ze podobné jako je tomu u roamingu na zemi, bude telefonovaní z letadel poměrně drahé, dodal internetový server. ČTK

Značně zapáchající odpad, obsahující vyhozené jídlo, plastové obaly, baterie, plechovky, staré oblečení, dřevo, papír, sklo a rostlinný materiál, byl nalezen v 54 kontejnerech směřujících do Rotterdamu, kde měly být naloženy na loď a plout do Asie.
Místo netříděného komunálního odpadu se měl v kontejnerech nacházet papír určený k recyklaci. Holandské ministerstvo životního prostředí se domnívá, že britský odpad, který je zcela běžně ukládán v chudých zemích, putuje přes Rotterdam, největší kontejnerové překladiště v Evropě. Firmy se tak chtějí vyhnout zvyšujícím se poplatkům za skládkování a recyklaci odpadu, napsal deník Guardian.
Mluvčí nizozemského ministerstva životního prostředí řekla: "Předpokládáme, že toto je jen špička ledovce. Zjistili jsme i další případy posílání britského odpadu do Číny, žádný však nebyl takto rozsáhlý." Britská vláda podle svého sdělení v nedávné době zastavila desítky kontejnerů s odpadem ilegálně vezených do Nizozemí, prošetřuje činnost několika společností a přikázala místním úřadům zjistit, kam se posílá komunální odpad z jejich oblasti. Podle holandských úřadů, které smetí v kontejnerech v lednu náhodně objevily, používají britské firmy k transportu odpadu do Nizozemí složité metody. "Dvě firmy si předávaly odpad ve třech britských přístavech. Byla to očividně snaha zmást úřady. I poté, co jsme záležitost oznámili britské vládě, firmy v činnosti pokračovaly."
Ilegální vývoz evropského komunálního odpadu do rozvojových zemí pravděpodobně není žádnou novinkou, objeven byl však až docela nedávno. Minulý rok bylo například v Rotterdamu zachyceno velké množství odpadu na cestě z Irska do Indonésie a Singapuru. Další vyšetřování prokázalo, že pro irské společnosti pracovali belgičtí a nizozemští prostředníci. Skupina inspektorů ze šesti evropských zemí loni odhadla, že až 20 % z kontejnerů plných odpadního plastu a papíru, jichž jsou desetitisíce ročně posílány k recyklaci do Číny a jihovýchodní Asie, nemusí být legální. Nyní se však toto číslo považuje za podhodnocené. Nizozemský neslavný objev podává důkaz, že nelegální může být až 70 % evropského odpadu, který na lodích směřuje do rozvojových zemí.

Kalendář akcí

<<  Říjen 2025  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Odběr novinek

Newsletter T+Tnews

Zobrazit archiv T+T news