Značně zapáchající odpad, obsahující vyhozené jídlo, plastové obaly, baterie, plechovky, staré oblečení, dřevo, papír, sklo a rostlinný materiál, byl nalezen v 54 kontejnerech směřujících do Rotterdamu, kde měly být naloženy na loď a plout do Asie.
Místo netříděného komunálního odpadu se měl v kontejnerech nacházet papír určený k recyklaci. Holandské ministerstvo životního prostředí se domnívá, že britský odpad, který je zcela běžně ukládán v chudých zemích, putuje přes Rotterdam, největší kontejnerové překladiště v Evropě. Firmy se tak chtějí vyhnout zvyšujícím se poplatkům za skládkování a recyklaci odpadu, napsal deník Guardian.
Mluvčí nizozemského ministerstva životního prostředí řekla: "Předpokládáme, že toto je jen špička ledovce. Zjistili jsme i další případy posílání britského odpadu do Číny, žádný však nebyl takto rozsáhlý." Britská vláda podle svého sdělení v nedávné době zastavila desítky kontejnerů s odpadem ilegálně vezených do Nizozemí, prošetřuje činnost několika společností a přikázala místním úřadům zjistit, kam se posílá komunální odpad z jejich oblasti. Podle holandských úřadů, které smetí v kontejnerech v lednu náhodně objevily, používají britské firmy k transportu odpadu do Nizozemí složité metody. "Dvě firmy si předávaly odpad ve třech britských přístavech. Byla to očividně snaha zmást úřady. I poté, co jsme záležitost oznámili britské vládě, firmy v činnosti pokračovaly."
Ilegální vývoz evropského komunálního odpadu do rozvojových zemí pravděpodobně není žádnou novinkou, objeven byl však až docela nedávno. Minulý rok bylo například v Rotterdamu zachyceno velké množství odpadu na cestě z Irska do Indonésie a Singapuru. Další vyšetřování prokázalo, že pro irské společnosti pracovali belgičtí a nizozemští prostředníci. Skupina inspektorů ze šesti evropských zemí loni odhadla, že až 20 % z kontejnerů plných odpadního plastu a papíru, jichž jsou desetitisíce ročně posílány k recyklaci do Číny a jihovýchodní Asie, nemusí být legální. Nyní se však toto číslo považuje za podhodnocené. Nizozemský neslavný objev podává důkaz, že nelegální může být až 70 % evropského odpadu, který na lodích směřuje do rozvojových zemí.


Brněnský krajský soud poslal do konkurzu Slévárnu Zetor. Správcem konkurzní podstaty se stal brněnský advokát Michal Gruber, jak informoval místopředseda soudu Jan Kozák. Podle jeho názoru je ve firmě dostatek movitého i nemovitého majetku včetně pohledávek, takže se dá očekávat slušné uspokojení věřitelů. Slévárna má asi 300 zaměstnanců a návrh na konkurz podalo již 8. března i samo vedení společnosti. Podle Vojtecha Pánika z vedení mateřské společnosti Zetor se v posledních dvou letech nepodařilo pro Slévárnu Zetor především kvůli vysokým dluhům najít strategického partnera. Závazky firmy vznikly po osamostatnění od Zetoru, který se však v té době již potýkal s problémy a na čas dokonce přerušil výrobu traktorů.
Největší tuzemský výrobce střelných zbraní, společnost Česká zbrojovka, získala prostřednictvím své dceřiné společnosti CZ-USA stoprocentní kontrolu nad americkým výrobcem krátkých palných zbraní Dan Wesson. Píše to dnešní Právo.
Banka se rozhodla pro progresivní přístup k této nové produktové linii, kterým je kompletní outsourcing všech souvisejících služeb s výjimkou kredit scoringu. Toto řešení jí přinese například výrazné snížení investiční náročnosti projektu kreditních karet.
Francouzská firma Michelin, jedna z největších firem na světě, která se specializuje především na výrobu pneumatik, vyvinula prakticky nezničitelnou pneumatiku, jež se nemusí hustit vzduchem ani žádným jiným plynem. Gumu vymyslelo vývojové oddělení společnosti. Model se jmenuje Michelin Tweel a byl poprvé prezentován během autosalonu v Detroitu jako výbava vozu Audi A4. Už předtím byl však prověřen armádou na vojenských vozidlech. Pneumatika je prakticky nezničitelná a dost se vzdaluje klasické představě. Je vytvořena ze sítě paprsků z polyuretanu s velmi pečlivě určenou a vypočtenou tuhostí. Z klasické pneumatiky zbyl vlastně jen dezén nalepený na kotouči (viz obrázek). Podle technických údajů má Tweel nižší valivý odpor o pět procent, je mimořádně odolný vůči příčným deformacím a je možné ji nárazem zdeformovat jen v podélném směru. Zvyšuje to i ovladatelnost vozu. Paprsky z polyuretanu by měly svou pružností zajišťovat téměř stejný jízdní komfort jako běžné pneu. Obvyklý defekt gumy (píchnutí) je prakticky vyloučen. Nevýhodou je však vyšší hlučnost.
Ministerstvo dopravy chce vyhovět kritice Evropské unie a zavést opět týdenní a měsíční známky. V reakci na zahájené řízení unie proti Česku to řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. Podle EU jsou 15denní a dvouměsíční známky, které platí na českých dálnicích, v rozporu s právem unie.
Kapesní nožíky Victorinox si už stačily udělat jméno i v branži hodně vzdálené původnímu použití. Mimo univerzálního kapesního nožíku nabízí i paměťovou klíčenku se solidní kapacitou a v mnoha barvách a provedeních. Swissbit inovoval svůj populární nožík - a ne marně!
V kultivované přírodě na okraji více než čtyřmilionového japonského města Nagoja vyrostlo obří výstaviště Světové výstavy EXPO 2005, která v pátek 25.3. otevřelo své brány tisícům návštěvníků. Celkem se jich čeká na 15 milionů, jen českým pavilonem by podle odhadů mělo projít deset tisíc zájemců denně. Slavnostního zahájení se ve čtvrtek odpoledne zúčastnili japonský císař a korunní princ. Součástí programu byl i koncert stočlenného světového orchestru, který byl sestaven pro tuto příležitost z hudebníků všech kontinentů.
Výroba motocyklů Praga definitivně skončila, protože pro jejich výrobce, společnost Praga Hostivař, nebyl tento výrobní program rentabilní. Ještě před dvěma lety doufal tento jediný tuzemský výrobce motocyklů Enduro, že se mu podaří zvýšit výrobu alespoň na 250 kusů ročně. Pak by jejich výroba přestala být ztrátová. Zatímco v roce 2002 prodala firma 71 strojů, o rok později to bylo jen 29 motocyklů. Praga Hostivař se nyní soustředí na výrobu převodovek. Roční tržby firmy se pohybovaly kolem 350 milionů korun. Její loňská závěrka ještě zpracovaná není, sdělil ředitel firmy Jiří Lojan. Polovinu akcií firmy vlastní rakouská obchodní společnost Grampelhuber.







