Předpokládám, že všichni již máme nějakou zkušenost s QR kódem, je to čtvereček plný malých čtverečků, který vyfotografujeme mobilním zařízením, vyhodnotíme softwarem a ocitneme se ve virtuálním světě, kde se něco stane. Obvykle se stane to, že se nám načte internetová stránka. To je ovšem trochu málo, k tomu by nám stejně dobře stačilo prosté vypsání adresy stránky. Ovšem díky QR kódům můžeme naštěstí získat nebo předat i hodnotnější informace, takže jak na to?
Kde jsou výhody QR kódu?
Ačkoliv QR kód vznikl jako velice sofistikovaný, ale poměrně samoúčelný nesmysl, během několika let pro něj uživatelé dokázali najít opodstatnění a zdá se, že jeho budoucnost je slibná. Vývoj nových aplikací významně rozšiřuje oblasti, v nichž má používání QR kódu smysl. Vyjmenujme si alespoň několik dnes již běžných situací, ve kterých se nám QR kód hodí:
Uložení kontaktu – dostatečně velký QR kód na vizitce nám může ušetřit přepisování do telefonu, snadno a rychle tak máme uložený kompletní kontakt s telefonem, emailem, webovou i poštovní adresou.
Zapsání události – stejně jako kontakt si přes QR kód můžete do mobilu uložit i akci v kalendáři. Místo a čas mohou být snadno doplněny i o podrobnější informace.
Nastavení Wifi – zejména na veřejných místech s wifi sítí zabezpečenou heslem je sejmutí QR kódu rychlou a pohodlnou metodou pro připojení.
Propojení s fotoaparátem – podobně již fungují některé fotoaparáty. Na LCD vám nabídnou QR kód, po jehož načtení můžete ovládat aparát na dálku z telefonu.
on-line platba – od roku 2012 je v platnosti společný protokol QR kódu, který používají české banky. Lze se tak vyhnout přepisování čísel účtu, variabilních a konstantních symbolů a tím se také vyvarovat možných chyb.
doplňkové informace – qr kód, například na filmovém plakátu nebo na jakékoliv informační tabuli, nám může zprostředkovat další informace, které na plakátu být nemohou. Potěšit může třeba videoukázka z filmu.
Jak QR kód používat?
Vygenerovat QR kód je jednoduchá záležitost, kterou nám na internetu nabízí řada poskytovatelů. Mít vlastní QR kód tak může úplně kdokoliv. Pokud chceme sami QR kód používat a poskytovat jím informace našim zákazníkům, stojí za to se zamyslet, jakou přidanou hodnotu jim tím poskytneme. Když si dá někdo tu práci, aby vytáhl mobilní telefon a vyfotografoval si náš kód, měl by tím získat něco navíc, základní příklady jsme si již vyjmenovali, ale můžeme jít dále, odměnou může být například sleva na zboží či služby apod. Abychom naše zákazníky neotrávili, je dobré dodržovat při používání QR kódu základní pravidla:
Velikost a umístění
QR kód by měl být dostatečně velký a umístěný tak, aby se dal snadno fotografovat. Na vizitce nebo v časopisu by měl mít alespoň 3×3 cm. Je dobré se vyvarovat tištění na lesklý papír, který dokáže načítání kódu pořádně zkomplikovat. Podle použití a umístění je potřeba rozměry kódu dostatečně zvětšit, malý čtvereček ve dvoumetrové výšce nebude tím správným řešením. Smysl postrádá umísťování kódů v místech bez signálu, jako jsou třeba vagóny metra nebo sklepní restaurace. Málokdo má také čas a nervy fotografovat si QR kódy na billboardech u dálnice, navíc takové použití potenciálně ohrožuje další řidiče. Při umísťování QR kódů přemýšlejme hlavou, vžijme se do situace toho, komu chceme něco sdělit, a nabídněme mu to pohodlně.
A co za to?
Pokud si přejeme, aby si někdo načetl náš kód, musíme mu dát důvod, proč to udělat. Zpravidla jde o získání informací nebo o usnadnění jinak zdlouhavého procesu. V každém případě stojí za to stručně jednou větou zákazníka připravit na to, co se po načtení QR kódu stane, přinejmenším se tak vyhneme jeho zklamání.
Stránka, na níž se uživatel ocitne po načtení kódu, musí být přizpůsobená mobilnímu zařízení s malým displejem a omezeným výkonem a samozřejmě musí okamžitě a přehledně nabídnout to, na co majitel telefonu čeká.
RSS Sitemap Trends Zásady ochrany osobních údajů Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2023. Všechna práva vyhrazena.