Navzdory tomu, že k tématu výběru ERP systému již bylo napsáno mnoho, je stále aktuální. Jistě existují různé postupy jak dospět k výběru vhodného ERP, jsou však okamžiky, kdy by investor neměl zaváhat. Ať již vybírá systém sám, anebo se svěří do rukou externího poradce, který by měl mít výborný přehled o produktech a dodavatelích na trhu.
Odpovědnost za investici do ERP systému je vysoká a vedení společnosti by se na klíčový moment mělo dobře připravit. Podnikový informační systém není výrobní linka, ale nástroj, který naprosto zásadně ovlivňuje fungování celého podniku. Může hodně přinést, ale může způsobit i ztráty firmy na budoucích deset a více let. Tyto ztráty pak často vedou dříve nebo později k výměně systému.
U menších systémů to bývá nedostačující funkcionalita, zejména v oblastech plánování a řízení výroby a nákupu, nebo při pokrývání specifických požadavků klientů automobilového průmyslu. Někdy IT manager tvrdí: „Už máme všechny oblasti pokryté aplikacemi a teď je stačí jen propojit.“ A neuvědomuje si, že právě ta integrace je cesta, kterou se nedá projít vítězně. Hodně firem hledá nový systém, protože u starého hrozí konec podpory, zastavuje se vývoj, dodavatel se začal věnovat jiným aktivitám. Nebo se firma odhodlala k razantnímu kroku změny, ve kterém vyžaduje udělat reinženýring procesů, využít světové standardy a hledá pro to silného a spolehlivého partnera – dodavatele IT.
Zkuste se zastavit a udělat analýzu stávajícího stavu. Určitě by měla zmapovat klíčové podnikové procesy, organizační strukturu firmy a identifikovat úzká místa a jejich příčiny. Nechte mluvit své klíčové odborníky a naslouchejte jejich steskům. Teprve pak je jasnější, jaký informační systém firma potřebuje. A může následovat individuální dotazování možných dodavatelů, prezentace, studie, referenční návštěvy. Anebo můžete využít vlastní energii a nastartovat interní projekty a zahájit dílčí zlepšování.
Máte problém s kapacitami? Nejlepší nadnárodní firmy využily implementace informačního systému k tomu, aby si vychovaly interní tým složený z klíčových uživatelů za jednotlivé odborné oblasti. Tito lidé pak pravidelně čerpají školení, znají systém hlouběji než běžný uživatel, jsou partnery vedení firmy při strategických rozhodnutích a zabývají se hledáním rezerv a dalším zlepšováním chodu firmy. V projektu implementace ERP systému pak zkušený dodavatel spolupracuje s těmito klíčovými uživateli. Pokud neexistují, práce na studii je počátek v jejich hledání. Po analýze stávajícího stavu a zmapování úzkých míst následuje návrh řešení. Musí obsahovat popis cílového stavu, zabezpečení HW a SW a také způsob přechodu ze stávajícího do cílového stavu. Nelze zanedbat datovou základnu, protože nepřipravená data bývají jedním z největších ohrožení plánovaného termínu spuštění nového systému.
Ale zpět k výběru informačního systému. Následující kroky by v procesu výběru neměly uniknout vaší pozornosti.
Vyberete-li si kvalitní informační systém, pořád nemáte vyhráno. Sami si s ním totiž zpravidla neporadíte. Potřebujete dodavatele – partnera a ten by měl splňovat tři zásadní kritéria:
Dlouhodobou stabilitu předznamenává do velké míry tradice dodavatele. Pokud dodavatelská firma déle než 15 let implementuje v České republice pořád stejný informační systém, je to slušný příslib, že to bude dělat i nadále. Pokud ale implementuje v daný moment dva nebo více navzájem konkurenčních ERP systémů, každý by měl vidět ohromný vykřičník. Je neefektivní vyvíjet a implementovat navzájem konkurenční systémy.
Kvalitu a sílu signalizuje světové renomé, počet zrealizovaných projektů, mínění nezávislých expertů. Zjistěte si, kolik odborníků na daný informační systém implementační firma má.
Pro podporu stávajících uživatelů v IT oboru je důležitý fungující helpdesk. Kdo zažil slečnu na telefonu s příjemným hlasem, která umí naši žádost o radu jenom kamsi zapsat, ví, o čem mluvím. Zajeďte do implementační firmy a přesvědčte se na vlastní oči, kolik odborníků sedí na helpdesku a čeká na dotazy klientů. Nebo musí jít veškerá komunikace s dodavatelem pouze přes určeného člověka nebo jen písemně? Pak asi koncové uživatele nepotěšíme a můžeme trpělivě čekat na horké chvilky s novým informačním systémem.
Stále více se rozvíjí elektronické školení. Je pohodlné, rychlé a můžeme jej absolvovat bez cestovních nákladů v pohodlí domova, když máme čas. Kolik e-školení nabízí dodavatel informačního systému? Jsou zaměřena jen na funkcionalitu nebo dokonce i na správnou výrobní praxi?
Služby dlouhodobé podpory jsou obvykle placeny pravidelnými poplatky. V honbě za snižováním nákladů v době krize se objevil trend spolu se snižováním poplatků zužovat zahrnuté služby. A když nastane problém, klient musí za službu zaplatit. Považuji to za nejhorší možnou cestu z pozice klienta. Když totiž koncový uživatel narazí na problém, potřebuje jej vyřešit. Pokud zjistí, že se u dodavatele nedovolá, protože by musel podstoupit interní kolečko pro vydání souhlasu k vystavení objednávky na placenou službu, pokusí se přirozeně řešit problém metodou pokus-omyl. Důsledky pro podnik mohou být katastrofální.
Tak jak poznáte, že jste vybrali dobře? Až po letech. Pokud vydržíte při všech strastech a slastech se svým informačním systémem a jeho dodavatelem alespoň 15 let, můžete si říci: „Vybrali jsme dobře.“ Jen ten, kdo zažil několik implementací, ví, o jak náročnou činnost se jedná. A ti úspěšní si ji rádi odpustí a posunují svůj podnik dál formou upgrade, který také není bez námahy, ale je to vždy krok dál.
Autoři: Vladimír Bartoš, ředitel podpory prodeje a Alena Pribišová, marketingová manažerka, Minerva Česká republika, a.s.
RSS Sitemap Trends Zásady ochrany osobních údajů Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2023. Všechna práva vyhrazena.