Google překladač: English Deutsch

Innomotics, s.r.o., odštěpný závod Elektromotory Drásov se zabývá výrobou a vývojem asynchronních motorů do 31 MW, synchronních motorů do 10 MW a synchronních generátorů do výkonu 35 MVA na nízké i vysoké napětí. Kromě dodávek na tuzemský trh a do celé Evropy se produkty ze závodu v Drásově dodávají také do Asie, Ameriky, Afriky a Oceánie. My se budeme v článku věnovat 25leté historii a současnosti spolupráce Innomotics s CZ LOKO.

Innomotics 1 generator 04

Trakční generátor v Innomotics před expedicí do CZ LOKO

Na otázky redakce nám odpovídali:
Juraj Kytner, obchodní zástupce, Innomotics Drásov (JK)
Martin Kubů, obchodní zástupce (hlavní kontakt pro CZ LOKO), Innomotics ČR (MK)
Martin Pochyla, vedoucí segmentu vysokonapěťových pohonů, Innomotics ČR (MP)
Pavel Kolář, konstruktér, Innomotics Drásov (PK)
a výrobním závodem nás s výkladem provázel:
Aleš Kopečný, vedoucí projektového managementu

Innomotics 2 DualShunter2000 Radim ŠnáblLokomotiva DualShunter 2000 je určená pro středně těžkou posunovací a traťovou službu na tratích elektrifikovaných systémem 3 kV DC nebo 25/15 kV AC. Pro provoz v nezávislé trakci je vybavena spalovacím motorem Caterpillar C32 EU stage V o výkonu 895 kW. To umožňuje využívat výhod závislé trakce při vozbě nákladních vlaků na elektrifikovaných tratích a zároveň díky dostatečně výkonnému spalovacímu motoru umožňuje bezproblémový provoz na vlečkách a tratích, které elektrifikovány nejsou. Tím odpadá nutnost mít buď dvě lokomotivy (elektrickou a dieselovou), nebo provozovat dieselovou lokomotivu na elektrických tratích, což je nejen neekonomické, ale i neekologické. Také lze samozřejmě s výhodou využít při provozu na elektrifikovaných tratích rekuperaci elektrické energie při brzdění EDB.

T+T: Jak se CZ LOKO podílelo na vývoji trakčních generátorů pro své dieselelektrické lokomotivy?
MP: První kontakt mezi tehdejším Siemensem Drásov (dnešní Innomotics Drásov) a ČMKS (dnešní CZ LOKO) proběhl již v roce 1998. V roce 1999 vznikl první kus synchronního drážního generátoru o osové výšce 280 mm. Design stroje vznikal za úzké spolupráce konstrukčních oddělení obou firem. Dá se říct, že stroj vznikl přímo na míru potřebám zákazníka s vidinou velmi zajímavých počtů vyrobených generátorů do budoucna.

T+T Jaké technické specifikace a inovace odlišují trakční generátory vyráběné v Drásově od konkurence?
PK: Jedná se o synchronní stroje, které jsou speciálně navrženy s ohledem na požadovaný výkon, napětí, proměnlivé otáčky, a hlavně rozměrové požadavky. Právě rozměry a elektrické charakteristiky jsou při návrhu generátoru do strojovny lokomotivy velmi kritický parametr a jedna z největších výzev. Výhodou je tedy jednoznačně prakticky 100% orientovanost na potřeby zákazníka.

T+T: S jakými technologickými výzvami se při výrobě trakčních generátorů pro lokomotivy potýkali?
PK: Tak například s omezenými rozměry stroje. Vysoký požadovaný výkon. Poměrně velké otřesy v rámci provozu lokomotivy. Velký rozptyl provozních teplot s ohledem na zemi působení lokomotivy. Například ve Švédsku není velký problém, aby ve strojovně lokomotivy bylo při startu –40 °C, oproti tomu v Itálii je problém zase opačný a ve strojovně při provozu může být i +65 °C. V obou případech musí být zajištěn bezproblémový provoz generátoru, jak z pohledu mazání, tak i chlazení.
Dalším požadavkem je dlouhá životnost celého stroje a vysoká spolehlivost, protože jakákoliv neplánovaná odstávka lokomotivy stojí velké peníze.

T+T: Jaké trendy vidíte v oblasti trakční techniky – směřuje vývoj více k hybridním nebo plně elektrickým systémům?
MP: Ačkoliv je v ostatních typech dopravy patrný značný tlak na elektromobilitu, tak dieselelektrické lokomotivy mají a jistě ještě dlouho budou mít své místo na trhu. CZ LOKO v této době finišuje projekt duální lokomotivy, která je schopna provozu jak z klasické elektrické trakce, tak za pomocí vlastního dieselagregátu. Toto řešení přináší zásadní výhody a úsporu času/nákladů, kdy není nutné na tzv. poslední míli měnit lokomotivu z čistě elektrické na dieselelektrickou.

Innomotics 3 gen 02 aTrakční generátor v průřezu (zdroj: Innomotics)

T+T: Jaký význam má výroba trakčních generátorů pro celkové portfolio závodu v Drásově? Kolik procent výroby tvoří?
JK: Výroba trakčních generátorů má pro závod v Drásově velký a dlouhodobý význam z pohledu budoucí strategie. Produkty CZ LOKO děláme v Drásově rádi, protože se jedná o český produkt pro českého zákazníka, přičemž lokomotivy CZ LOKO jezdí ve více než 20 zemích světa.

T+T: Do jaké míry je výroba v Drásově automatizovaná a jaké technologie (např. Průmysl 4.0) zde hrají roli?
JK: Závod Innomotics v Drásově patří mezi světovou špičku v rámci výroby elektrických točivých strojů těchto technických parametrů a plně využívá dnešních možností automatizace výroby. Tyto pokročilé moderní technologie jsou uplatňovány i při výrobě pro našeho partnera CZ LOKO.

T+T: Jakým způsobem zajišťujete kvalitu a spolehlivost trakčních generátorů, které často míří do velmi náročných provozních podmínek (léto-zima)?
JK: Kvalita je našim standardem a její dodržování je naší dlouhodobou prioritou. Každý stroj, který opustí drásovský závod, prochází provozní zkouškou.

T+T: Máte dostatek kvalifikovaných techniků a elektrotechniků pro specializovanou výrobu generátorů?
JK: Samozřejmě v současnosti máme v drásovském závodě stabilní a vysoce kvalifikovaný tým odborníků, z nichž někteří stojí u projektu CZ LOKO již od začátku. Zároveň ale myslíme i na budoucí generaci, a proto úzce spolupracujeme se středními a vysokými školami (např. VUT Brno).

T+T: CZ LOKO nedávno objednal dalších 50 nových generátorů. Jsou objednané nové generátory v tradičním provedení nebo se liší od předchozích dodávek?
MK: Prototyp tohoto konkrétního provedení generátoru vznikl v roce 2019 a opět byl navržen tak, aby perfektně odpovídal požadavkům na způsob provozování a na požadované zástavbové rozměry konkrétní lokomotivy. Do dnešního dne bylo vyrobeno okolo 100 kusů generátorů tohoto provedení.

T+T: Jak probíhá testování těchto generátorů před expedicí? Jsou testy prováděny individuálně na každý kus, nebo formou statistické kontroly?
JK: Pro každý stroj, který opustí výrobní závod v Drásově platí, že jeho funkčnost je ověřena na zkušebně, která je nedílnou součástí výrobního závodu. U každého takového stroje se testují provozní vlastnosti, hladina hluku, vibrací, oteplení ložisek a vinutí případně další komponenty, kterými může být generátor anebo elektromotor vybaven. Stejná pravidla samozřejmě platí i pro drážní generátory vyráběné pro CZ LOKO. Jen tak je možné u každého stroje zajistit 100% kvalitu a bezproblémový provoz, který zákazník samozřejmě očekává.

T+T: Jak vidíte budoucnost výroby trakčních generátorů v Česku? Může být Drásov evropským centrem v této oblasti?
MP: Železnice má nezastupitelný význam v oblasti dopravy, proto jednotliví provozovatelé investují do modernizace infrastruktury, včetně nákupu nových anebo modernizovaných kolejových vozidel. Jsme přesvědčeni, že se tento současný trend v dohledné době nejen nezmění, ale s ohledem na přetrvávající požadavek na snižování emisí CO2 naopak poroste, a proto pro nás tento produkt zůstává strategickým a nadále jej inovujeme.

Drasov 1 lg n

www.innomotics.cz
www.czloko.cz



Kalendář akcí

<<  Červen 2025  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Nejnovější akce

Žádné následující události

Odběr novinek

Newsletter T+Tnews

Zobrazit archiv T+T news