06 Prosinec 2005
Společnost Siemens vyrobí ve spolupráci s čínskou partnerskou společností Tangshan Locomotive & Rolling Stock Works 60 rychlovlaků pro provoz v Číně. Hodnota podílu společnosti Siemens na zakázce činí 669 milionů Eur. Smlouvu s čínským ministerstvem železnic podepsali u příležitosti nedávné státní návštěvy čínského prezidenta Chu Ťin-tchaoa v Německu generální ředitel a předseda představenstva společnosti Siemens Klaus Kleinfeld a čínský ministr železnic Liu Či-žun.
„Na základě tohoto kontraktu bude do Číny dodána nejmodernější technologie pro vysokorychlostní vlaky. Podpis smlouvy potvrzuje vedoucí roli společnosti Siemens v oblasti železničních technologií. Díky tomuto významnému projektu se daří dále rozšířit dlouhodobé strategické partnerství německého a čínského železničního průmyslu,“ uvedl Klaus Kleinfeld v Berlíně při podpisu smlouvy.
Vlaky, které dosahují rychlosti až 300 kilometrů v hodině, budou v roce 2008 nejprve nasazeny na trase Peking - Tianjin a později i na dalších vysokorychlostních tratích. Vlakové soupravy jsou celkem 200 metrů dlouhé a nabízejí místa k sezení pro více než 600 cestujících.
Projektování a plánovací práce pro čínský rychlovlak s obchodním názvem CRH 3 budou realizovány v německých závodech společnosti Siemens v Erlangenu a Krefeld-Uerdingenu. V Německu budou také vyrobeny první tři vlaky a další klíčové komponenty. Zbývající jednotky vyrobí čínský závod Tangshan Locomotive & Rolling Stock Works společnosti China Northern Locomotive & Rolling Stock Industry (Group) Corporation (CNR). Součástí smluvních podmínek je podpora a přenos technologie související s výrobou vlaků. Projektu se zúčastní mnoho německých a evropských subdodavatelů, kteří budou dále spolupracovat se svými čínskými partnery.
Vlaky CRH 3 jsou založeny na platformě Velaro určené pro vysokorychlostní vlakové jednotky, jejíž vývoj započal u vlaků typu ICE 3 budovaných pro Německé dráhy. Výhodou platformy Velaro je využití distribuované trakční technologie. Veškeré technické vybavení je soustředěno pod podlahou vozu, takže při stejné délce vlaku nabízejí jednotky oproti standardním vozům asi o 25 % víc míst k sezení. Všechny části soupravy mají jednotný venkovní design, díky menšímu zatížení náprav jsou sníženy i náklady na údržbu infrastruktury.
Vzhledem ke své hospodárnosti a využití špičkových technologií vzbudil koncept vysokorychlostních vlaků Velaro velký zájem u mnoha provozovatelů železnic po celém světě. Německé dráhy si zatím objednaly 63 vlaků typu ICE 3, díky nimž trvá například cesta mezi Frankfurtem a Kolínem pouze půldruhé hodiny při maximální rychlosti až 300km/h, což cestujícím nabízí zajímavou alternativu k letecké dopravě. Na základě dohody s Německými drahami nyní Siemens připravuje pět vlaků ICE 3 pro přeshraniční provoz do Francie. Společnost dále vyrábí 26 vysokorychlostních souprav typu Velaro E pro španělské železnice. Tyto soupravy budou od roku 2006 nasazeny na nové vysokorychlostní trati mezi Madridem a Barcelonou o délce 625 kilometrů.
Pro Siemens představuje tato zakázka další významný úspěch na čínském železničním trhu. Od zahájení aktivit v oblasti dopravy na území Číny v roce 1993 získal Siemens několik zakázek např. v Šanghaji, Kantonu, Nankingu nebo Šenčenu na dodávky souprav metra, signalizačního a zabezpečovacího zařízení, systémů řízení provozu nebo napájecího zařízení. Siemens navíc dokončil nejdelší elektrifikační projekt na světě pro železniční trať z Charbinu do Dalianu v délce 954 km. Loni společnost získala velkou zakázku od čínského ministerstva železnic na dodávku 180 dvoudílných lokomotiv.
www.siemens.cz