25 Červenec 2005
S největší pravděpodobností již koncem září uvede mezinárodní letiště Praha - Ruzyně do provozu část projektu EUropa, a to první podlaží spojovacího objektu a Prstu C. Tyto úpravy umožní okamžité zvýšení odbavovací kapacity a zvýší komfort cestujících. Pro pražské letiště to znamená, že je připraveno odbavit více cestujících v porovnání se srovnatelným obdobím loňského roku a uspokojit tak rostoucí poptávku dopravců. Pro porovnání, počet cestujících, kteří na pražské letiště přilétali či z něj odlétali v červnu 2005, činil přes milion osob a počet pohybů letadel přesáhl 15 tisíc.
Stavební projekt EUropa – výstavba Terminálu Sever 2 v hodnotě téměř 10 miliard korun - souběžně představuje realizaci 6 stavebních objektů, jejichž provoz bude jako celek zahájen v lednu roku 2006. Jejich hlavním posláním bude rozšíření kapacity letiště a odbavování letů z a do zemí Evropské unie, podle režimu stanoveného Schengenskými dohodami. Výkony letiště dokazují, že investice do projektu EUropa jsou vynakládány cíleně a efektivně. Kromě dalšího nárůstu kapacity nad 10 milionů pasažérů ročně v 1. etapě (která se instalací technologií v následující fázi může zvýšit na 15 milionů osob) nabídne další rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu. Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky.
Rostoucí intenzita provozu na mezinárodním letišti v Praze – Ruzyni si v letošním roce kromě pravidelných oprav vyžádala také stavební úpravy hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24, stavební úpravy odbavovací plochy a výstavbu nových pojezdových drah návazných na hlavní dráhu. Česká správa letišť počítá s tím, že odbavení cestujících zrychlí také zavedení samoobslužných odbavovacích kiosků ve stávajícím terminálu Sever 1, s jejichž instalací se počítá v posledním čtvrtletí tohoto roku, jakmile se potvrdí technická připravenost spolupracujících partnerů.
Předčasné otevření části nového terminálu Sever 2 bylo předběžně plánováno na dřívější termín, který pozdržel především velký rozsah souboru kolaudovaných budov a správní lhůty nezbytné pro kolaudaci. Dalším závažným důvodem byl návazný stupeň prověření provozní bezpečnosti vzhledem k událostem, ke kterým v nedávné době došlo v Londýně.