Projíždíte-li Panamským průplavem, absolvujete cestu třemi zdymadly nahoru na úroveň uměle vytvořeného jezera Gatún (26 m n.m.) a potom zase sestupujete po schůdcích zdymadel dolů na úroveň oceánu. Může se vám ovšem stát, že vaše loď se nevejde do komory zdymadla, a to potom musíte jet okolo Jižní Ameriky, což je pořádná zajížďka.
Panamský průplav se rozšiřuje
Panamský průplav patří mezi nejvýznamnější technické divy světa, přetíná Panamskou šíji a spojuje tak vody Atlantského a Tichého oceánu, jeho délka je 81,6 km a šířka 150–305 m. Průplav má 6 zdymadel, do nichž je voda napouštěna z jezera Gatún, přes něž kanál také vede.
V roce 2006 proběhlo mezi občany Panamy referendum o vládním návrhu na rozšíření kanálu, které skončilo jednoznačně ve prospěch přestavby. V prosinci minulého roku tak byly zahájeny práce, po jejichž ukončení v roce 2014 by měl být průplav schopen pojmout výrazně objemnější plavidla než doposud. Současné rozměry zdymadel jsou 33,5 metrů na šířku a 305 metrů na délku, plánované rozměry po rekonstrukci jsou 55 metrů a 427 metrů. Jezero Gatún, které vzniklo na základě geniálního plánu inženýra Johna Stevense, bude třeba prohloubit, protože větší lodě mají též větší ponor.
Ekonomické výhody plynoucí z výsadního postavení „převaděče“ mezi Atlantským a Tichým oceánem lákají i jiné středoamerické státy k vybudování vodní cesty napříč kontinentem, nikaragujský prezident Enrique Bolanos v roce 2006 dokonce již oznámil zahájení stavby a pozadu nezůstává ani Mexiko (praktická realizace podobných projektů je však dosud obklíčena otazníky).
"Pokud se této výzvy nezhostíme dobře a nezajistíme, aby průplav nadále poskytoval plavidlům kvalitní servis, objeví se konkurenti, kteří nás vyřadí ze hry," řekl novinářům panamský prezident Martin Torrijos.
RSS Sitemap Trends Zásady ochrany osobních údajů Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2023. Všechna práva vyhrazena.