15 Červen 2005
Le BOMBARDIER GLOBAL 5000 vytvořil nový rychlostní rekord při zaoceánském letu. Le Bombardier Global 5000 – civilní transkontinentální letoun, nejrychlejší od dob Konkordu, vytvořil 11.června nový rychlostní rekord, když překonat rychlost 3510 námořních mil, tedy 6500 km/h. Trasu z Chicaga do Paříže urazil bez mezipřistání za pouhých 7 hodin a 15 minut,což z něj dělá nejrychlejší zaoceánský dopravní prostředek na světě.
Bombardier Global 5000 odstartoval z letiště Palwaukee v Chicagu se čtyřmi členy posádky na palubě a s nákladem 727 kg, což odpovídá osmi pasažérům. Letadlo během celého letu (s mírným větrem v zádech) udržovalo přepravní rychlost 0,88 Mach a přistálo na pařížském letišti Du Bourget s dostatečnou rezervou paliva, jak vyžadují předpisy NBAA IFR. Rekord uznaly obě letecké společnosti, jak Národní letecká společnost (NAA), tak i Mezinárodní letecká společnost (FAI).
Letoun předvedl nádherný výkon při startu z letiště Palwaukee na rozjezdové dráze 1525 metrů ve 20 hodin 47 minut dosáhl výšky 12500 metrů, uvedl Roger Noble, vedoucí letu a zástupce šéfpilota Global Express, Bombardier, Avions d´affaires . Tento let jasně ukázal, jaké jsou možnosti Global 5000, co se týká rychlosti a dosažitelné vzdálenosti. Přistáli jsme v Paříži v 11 hodin 4 minuty, při dodržení norem výkonu letounu této kategorie.
Byl to třetí let Bombardieru Global 5000 uznaný společností NAA, který změnil světový rychlostní rekord. Předešlé dva rekordy byly především demonstrací schopnosti doletu. 16. července 2004 překonal letoun vzdálenost 8919 km bez mezipřistání, na trati ze San Francisca do Londýna za 9 hodin 34 minut. Další pokus byl uskutečněn 12. října 2004 se stejným letounem. Let dlouhý 8513 km z Dublinu do Las Vegas za silného protivětru trval 9 hodin 55 minut. Oba lety se uskutečnily rychlostí 0,85 Machu (904 km/h).
Typ letounu jako je Bombardier Global 5000 může velmi ovlivnit mezikontinentální přepravu díky dosažitelné rychlosti 0,89 Mach a odbourání nutnosti mezipřistání. Důsledkem by mělo být zkrácení dlouhých letů jako například z Moskvy do New Yorku na 9 hodin, z Johannesburgu do Ženevy na 10 hodin nebo ze Sao Paula do Madridu na 9 hodin 20 minut.
První Bombardier Global 5000 byl uveden do provozu 18. dubna 2005. Toto datum je začátkem nové éry vyšší rychlosti zaoceánských letů bez mezipřistání.
Letoun představuje revoluci v přepravě cestujících. Jeho prostorný interiér je vybaven nejmodernějším elektronickým systémem, sedadla jsou přizpůsobena tvaru těla a vyrobena z elastického materiálu, nechybí ani novější osvětlení jednotlivých sedadel a premiéru zde má použití Ethernetu Airshow 21 umožňující produktivně pracovat i během letu.
www.bombardier.com