21 Červen 2007
BURGOPAK - inovativní obalový systém, který tvoří nový trend: obal již nemusí být jen nějaká vnější přepravní či ochranná slupka, která se po rozbalení vyhodí, nýbrž může svým charakterem a svou unikátností dotvářet produkt, jenž je uvnitř, může komunikovat s uživatelem, a tím se k němu stát komplementárním. Tuto filosofii na českém trhu úspěšně prosazuje společnost Copacking Service, s.r.o., která je výhradním obchodním zastoupením britské společnosti Burgopak.
Pan Jan Kotrč, ředitel společnosti Copacking Service k tomu dodává, „Nový trend spojení výrobku a obalu do vyššího celku vytváří synergický efekt, jehož pozitivním výsledkem nemusí být jen odlišení od konkurence, ale i nárůst prodeje - ať je uvnitř cokoli.“
Vznik myšlenky a systému Burgopak
Autorem obalového systému Burgopak je Burgo Wharton, který vytvořil první návrhy svého principu již v roce 1998. O platnosti výše zmíněného principu se poprvé přesvědčila britská hudební skupina Placebo, která si Burgopak vybrala jako první v roce 2000 pro publikování limitované edice svého alba Black Market Music, jež vyšlo v nákladu 85 000 ks a celý náklad byl rozebrán. Tohoto úspěchu si všimla řada velkých společností, takže Placebo bylo následováno společnostmi, jako Microsoft, BMW, HBO, Ericsson či hudebním vydavatelstvím Universal, které využilo Burgopak pro nové album Future Sound of London. Po úspěchu s albem skupiny Placebo si Burgo nechává systém patentovat a v roce 2001 zakládá v Londýně společnost Burgopak Ltd.
V současné době má Burgopak Ltd. ústředí v Londýně a obchodní zastoupení v USA, Německu, Francii, Itálii, Polsku, České republice, na Slovensku, v Austrálii a Japonsku. Kromě těchto obchodních zastoupení má autorizované výrobce v USA, Polsku, České republice a v Číně.
V České republice se systém Burgopak objevil na počátku roku 2006 díky společností Copacking Service a na Slovensku společnosti Copacking Service SK. Systém si okamžitě získal své příznivce. První realizovanou zakázkou pak byla „Koktejlová knížka“ společnosti Jan Becher - Karlovarská Becherovka, a.s.. Uživateli Burgopaku v České republice jsou od té doby například ČSOB, Česká spořitelna, O2, Oracle, SAB (Plzeňský prazdroj), Den Jak Sen, Kuchyně Sykora, Dopravní podnik hlavního města Prahy atd. Na Slovensku je to Slovenská sporitelna, Tatrabanka, Berlin Chemie, Slovak Telecom a některá obchodní zastoupení nadnárodních farmaceutických firem. Většina zakázek pro zastoupení nadnárodních společností na českém a slovenském trhu je realizována ve spolupráci s reklamními agenturami.
V jednoduchosti je kouzlo
Princip fungování Burgopaku je snadné popsat, ale osobnímu dojmu se žádný popis nevyrovná. Jde v podstatě o box, který v sobě obsahuje dvě zásuvky, jež mají stejnou šířku a součet jejich výšky se musí rovnat výšce vnějšího obalu. To znamená, že nemusejí být stejně vysoké. Ve chvíli, kdy uživatel zatáhne za jednu ze zásuvek (pull), na opačné straně se stejnou rychlostí vysunuje druhá zásuvka (pop). Tohoto efektu je dosaženo inovativním pásovým mechanismem, který by se vzdáleně dal přirovnat ke kladce. Zavření obalu je dosaženo opačným postupem, tj. tlačením na pull. Systém je ochráněn patentem ve vlastnictví společnosti Burgopak.
Burgopak je univerzální obalový systém, do něhož je možné zabalit skutečně skoro všechno, snad kromě otevřených potravin. Omezení celkové velikosti obalů není ani tak technické, jako spíše ergonomické, protože od určité velikosti by nebylo možné pro uživatele obal pohodlně otevřít. Standardním materiálem pro výrobu Burgopaku je papírový karton v gramáži 300 nebo 350 g s povrchovou úpravou matné nebo lesklé lamino, možný je parciální lak, negativní či pozitivní ražba, Braillovo písmo a podobně. Tisk probíhá výhradně ofsetem se všemi výhodami a omezeními, které s sebou tato technologie přináší. V posledním roce bylo také realizováno několik projektů, kdy byl materiálem plast. Burgopak nemá, na rozdíl od většiny konvenčních obalů, na datové nosiče panty, což ho činí méně náchylným k poškození. Kromě toho nabízí rozšířenou možnost potisku a také umožňuje zvýšenou ochranu datových nosičů před paděláním - není totiž snadné Burgopak vyrobit. Aby byl obal plně funkční, je nutná při výrobě velká přesnost.
www.copacking.eu