20 Leden 2009
T+T 12/2008
Hřídelové spojky
Hřídelové spojky jsou základním konstrukčním prvkem všech zařízení, které využívají mechanického pohonu s využitím točivého pohybu. Jelikož v praxi není možné zajistit ideální polohu a souosost hnacího hřídele (např. elektromotoru) a poháněné části stroje, vznikají zde vždy osové nebo úhlové výchylky, které musí hřídelové spojky vyrovnat. K tomu je nutné uvažovat také o dynamickém namáhání v krutu (typicky u dieselových motorů), které vytváří rázy přenášející se do celého pohonného systému.
Pokud není hřídelová spojka navržena správně, cyklické namáhání a nepřesnost při montáži zařízení vedou velmi brzy k destrukci spojky nebo v horším případě poruše celého pohonu.
Hřídelové spojky se vyrábí v širokém spektru rozměrů a provedení, pro spojení hřídelů o průměru několik milimetrů až po stovky milimetrů u turbín nebo lodních pohonů. Také přenášené kroutící momenty se pohybují od řádu desítek Nm až po stovky kNm. Nemalý vliv na správný návrh spojky mají také provozní otáčky, které mohou u některých aplikací dosáhnout až desítek tisíc za minutu.
Celý článek...