w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
kaleidoskop
7
Chytrá žárovka
s integrovanou Wi-Fi
kamerou
Chcete mít jednoduše přehled o tom, co se děje za vaší nepří-
tomnosti ve vašem domě, bytě či na chalupě? Awox CamLIGHT
je zcela nový typ chytré žárovky s integrovanou Wi-Fi kamerou,
která dokáže monitorovat prostor vašeho domova. Tuto vychy-
távku můžete jednoduše a pohodlně ovládat na dálku ze svého
chytrého telefonu nebo tabletu.
Zprostředkuje jak obraz, tak zvuk – ten dokonce obousměrně.
Funguje i v noci nebo za zhoršených světelných podmínek, kdy
se přepne na noční režim s infračerveným přisvícením. Současná
cena je 6 169Kč včetně DPH.
B&R představuje
reACTION Technology
B&R oznámila průlom v dobách odezev bezpečnostních aplikací.
Na veletrhu Hannover Messe totiž představila nejrychlejší bezpeč-
nostní PLC s nejkratší dobou odezvy vůbec. reACTION pro Safety
zkracuje dobu odezvy na nebezpečnou událost až na 100 μs. B&R
tímto rozšiřuje možnosti nasazení své reACTION Technology také
na aplikace s vlivem na bezpečnost.
Části aplikace, které vyžadují velmi rychlou reakci běží pří-
mo v IO modulech, čímž se dosahuje více než stonásobného
zkrácení doby odezvy bezpečnostního systému. reACTION
nevyžaduje žádný drahý speciální hardware a také programo-
vání je stejné jako u běžného řídicího systému. Tím, že modul
reACTION převezme část řídicích úloh, odlehčí centrální bez-
pečnostní řídicí jednotce i komunikační síti. Obě tak mohou
být navrženy na nižší výkon, aniž by to mělo vliv na rychlost
reakce. Tím vzniká úspora, která sama o sobě často nahradí
investici do reACTION modulů.
Letecký motor W12
z roku 1926
ve ŠKODA Muzeu
Nepříliš známou část historie společnosti ŠKODA AUTO nyní
připomíná návštěvníkům ŠKODA Muzea nový exponát – le-
tecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 z roku 1926, který byl
v druhé polovině dvacátých let minulého století licenčně vy-
ráběn v Mladé Boleslavi.
Letectví představuje pro mladoboleslavskou automobilku jednu
z významných kapitol její historie. Již na konci první dekády mi-
nulého století použil při svých pionýrských leteckých počinech
průkopník letectví v Čechách Metoděj Vlach do svého letadla
upravený automobilový motor značky Laurin & Klement. V návaz-
nosti na to úspěšný automobilový konstruktér a závodník Otto
Hieronimus, který v té době pracoval ve službách značky Laurin
& Klement, sestrojil několik ryze leteckých motorů, z nichž jeden
dochovaný je součástí sbírky technického muzea ve Vídni.
Všestrannost, neutuchající invenci a v neposlední řadě i ma-
nažerskou zdatnost a flexibilitu týkající se značky L&K demon-
struje i následující období druhé poloviny dvacátých let minu-
lého století. Tehdy došlo k poklesu odbytu automobilů a Václav
Klement operativně zajistil
alternativní vytížení továrny
licenční výrobou leteckých
motorů Lorraine-Diétrich.
Letecké motory s označe-
ním L&K-Lorraine-Diétrich
se vyráběly ve dvou verzích
– jako osmiválec o výkonu
400 koní a dvanáctiválec
s výkonem 450 koní. Právě
silnější motor s datem výroby 1926 je díky zápůjčce z Národní-
ho technického muzea nyní nově k vidění i ve ŠKODA Muzeu
v Mladé Boleslavi. Dvanáct válců je uspořádáno do W, tedy do
tří řad po čtyřech válcích a nejvyššího výkonu agregát dosahuje
při 1 850 otáčkách za minutu. Spotřeba se udávala z dnešního
pohledu velmi specificky a u tohoto dvanáctiválcového motoru
činila za hodinu 240 gramů paliva a 12 gramů oleje na každého
jednoho koně výkonu.
ŠKODA AUTO letos slaví 120. výročí svého založení. Mladobo-
leslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících
automobilek na světě. Kořeny společnosti sahají až do roku 1895
– před 120 lety založili strojní zámečník Václav Laurin a knihku-
pec Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních
kol. Produkci automobilů zahájili v roce 1905, když představili
první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních
dní rozvinul v celosvětově úspěšného velkosériového výrobce se
sedmi modelovými řadami a více než 40 modelovými variantami.
Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je
důkazem síly značky ŠKODA.
Na konci léta
je dobré zkontrolovat
termostatické hlavice
Konec léta je nejvhodnějším obdobím pro kontrolu a údržbu
termostatických hlavic u radiátorů ústředního topení. Málokdo
pokračování