Článek popisuje výhody tohoto typu spo-
jek ve srovnání se standardními spojka-
mi, zejména zubovými spojkami z uhlíko-
vé oceli, a představuje spojku Timken
®
Quick-Flex
®
.
Elastomery se již dlouho používají jako
materiály pro širokou škálu průmyslových
výrobků, které musí být současně robustní
i deformovatelné, a schopné vrátit se po-
zději do svého původního tvaru. Jedním
z těchto výrobků je elastomerová spojka,
která je vhodná zejména pro aplikace, u ni-
chž se předpokládá zvláště velké množ-
ství vibrací a rázových zatížení. Tyto spoj-
ky však dosud nejsou tolik rozšířené, jak
by se dalo očekávat vzhledem k množství
jejich výhod v těch nejtvrdších podmín-
kách. Tyto výhody jsou jasně vidět v po-
rovnání s konvenčními zubovými spojka-
mi z uhlíkové oceli, které představují
dlouhodobý standard.
ZUBOVÁ SPOJKA
d
Tato spojka mazaná plastickým mazivem
představuje osvědčené řešení pro přenos
síly mezi dvěma hřídelemi. Při rozhodová-
ní o tom, zda se jedná o správné řešení
pro speciální aplikace, je třeba zvážit ná-
sledující body:
Opotřebení
Dříve nebo později se v průběhu času
mnoho zubů zubové spojky opotřebí, v zá-
vislosti na provozních podmínkách a na
nesouososti nebo rázovém zatížení. Přímý
styk kovových částí přenáší rázy a vibrace
na hřídel, což může mít za následek poru-
chy v jiných částech systému. Případné
posouzení zbývající životnosti zubové
spojky vyžaduje její demontáž, což je vel-
mi nákladná a časově náročná procedura
s negativními dopady na výrobu.
Mazání
Zubovou spojku je třeba mazat, aby zvlá-
dala nesouosost. Pokud mazání není do-
statečné, dojde k předčasnému selhání.
Pravidelný servis a mazání vyžadují nákla-
dy, stejně jako nutné přerušení provozu
za účelem údržby. K tomu je třeba přičíst
náklady na likvidaci starého maziva, které
jsou násobně vyšší než jeho pořizovací
cena.
Výměna
Pokud se opotřebují jednotlivé zuby zu-
bové spojky, nelze je vyměnit. Místo toho
je nutné vyměnit celou spojku, což je ča-
sově velmi náročné a složité. Aby byl
umožněn přístup ke spojkovým nábo-
jům, je totiž nutné demontovat všechny
související části, jakými jsou například
motor nebo převodovka, a uložit je od-
děleně, aby byl získán dostatečný pro-
stor pro demontáž nábojů. Po montáži
nové spojky je třeba všechny ostatní
komponenty opět namontovat a pečlivě
nastavit. Celý proces může trvat osm až
deset hodin.
ELASTOMEROVÁ SPOJKA
d
Následující vlastnosti platí v zásadě pro
všechny elastomerové spojky, ale zde ho-
voříme o spojkách Timken Quick-Flex. Za
účelem splnění požadavků specifických
aplikací jsou k dispozici různé konfigurace
spojek, které lze rychle demontovat a pro-
vést údržbu (Obrázek 1). Existují i různé
konfigurace s polyuretanovými vložkami -
pro standardní a vysoké teploty, a pro
aplikace s vysokým a velmi vysokým toči-
vým momentem.
Opotřebení
Při použití elastomerových spojek nedo-
chází k přímému styku kovových částí.
Záběr zubů zajišťují polyuretanové vlož-
ky, které tlumí rázy a vibrace, a jsou je-
dinou částí spojky, která se v průběhu
času opotřebuje. Protože spojované
součásti do sebe vzájemně nezapadají,
může při extrémních točivých momen-
tech překračujících mezní zatížení spoj-
kové vložky dojít k jejímu přestřižení,
což zabraňuje poškození převodových
mechanismů.
pohony
l
automatizace
l
převody
l
tribologie
T+T
T e c h n i k a a t r h
7 - 8 / 2 0 1 5
52
V náročných podmínkách jsou spojky vystaveny
extrémnímu namáhání. Běžné výrobky brzy dosahují
svých limitů, což má za následek vysoké náklady
na údržbu a opravy. Elastomerové spojky nyní
v mnoha případech nabízejí zajímavou alternativu.
Pro nejnáročnější výzvy:
...elastomerové spojky s dlouhou
životností a nízkými náklady na údržbu