T+T Technika a trh 09/2015 - page 113

obdélníkového uspořádání, tak také složi-
tě větvené, komplexní topologie transport-
ních systémů. Paleta, která je vyráběna ve
30 standardních provedeních o rozměrech
od 443×4 443 do 1 243×1 243mm a dvou
různých tloušťkách je unášena velmi odol-
nými kladičkovými řetězy s nízkým třením.
Bezpečný transport palety je tak zajištěn
i ve ztížených výrobních podmínkách. Po-
dobně jako u menšího systému TS2plus je
i u TS4plus paleta na dopravníku bočně ve-
dena a může být také nasazena na klasické
válečkové dráze. Typickým příkladem pou-
žití systému TS4plus je montáž bílé techni-
ky, zahradní techniky, větší domácí techni-
ky, automobilový průmysl a jiné.
Dopravníkové systémy řady TS5
d
K přepravě produktů a polotovarů do
hmotnosti 300 kg se zpravidla používají
řetězové dopravníkové systémy, které jsou
z hlediska nákladů výhodnější. Až při
hmotnostech, které tuto hranici překračují,
se uplatňují válečkové systémy s pohonem
transmisní hřídelí. Firma Rexroth však tuto
geniálně jednoduchou techniku používá
i u svého transfer systému TS5, což v
hmotnostní kategorii do 300 kg předsta-
vuje unikátní řešení. Vysoký podíl dílů
opracovávaných pomocí nástrojů, stan-
dardizovaná rozhraní a modulární kon-
strukce celého systému umožnily realizaci
tohoto technicky hodnotného, ale přitom
cenově příznivého řešení, které navíc nevy-
žaduje prakticky žádnou údržbu. Koncepce
pohonu s transmisní hřídelí nabízí v porov-
nání s běžným řetězovým pohonem celou
řadu výhod: není nutné napínat žádné řetě-
zy, hladina hluku je velmi nízká a vysoký stu-
peň účinnosti spolu s nízkým příkonem za-
ručuje efektivní využívání energie. Díky
hnacímu momentu až 45 Nm/1 pohon lze
dosáhnout přepravních rychlostí od 2 do
18 m/min. Na rozdíl od běžných systémů
dopravníků s kladičkovými řetězy lze
systém válečků poháněných transmisí pou-
žít i ve výrobních procesech s třískovým
obráběním. S pomocí TS 5 lze přepravovat
kusové produkty až do hmotnosti 300 kg
i na dlouhých přepravních trasách, přičemž
produkty jsou dopravovány buď na pale-
tách standardních délek 455 až 1 240 mm,
nebo přímo na válečkovém dopravníku.
Standardní program nabízí systémové šířky
455, 650 a 845 mm. Pro indexování palet
dodává Rexroth i vhodné polohovací jed-
notky s opakovatelnou přesností polohová-
ní ±0,3 mm. Stopery sloužicí k oddělování
nebo zastavování palet se dodávají s na-
stavitelným tlumením. Při zastavení palety
stoperem se zároveň zastaví i válečky pod
paletou – tím nedochází k opotřebování
válečků ani spodní strany palet. K vlastní-
mu prokluzu pak dochází v kompozitové
spojce, která je k tomuto účelu patřičně di-
menzovaná.
(Pozn. autora: u aplikace dopravníku
TS5 ve třísměnném provozu uvedené do
provozu před 3 lety nebylo třeba vyměnit
doposud ani jednu třecí spojku).
Mezi typické aplikace transfer-systé-
mů TS5 patří např. odvětví automobilo-
vého průmyslu (montáž náprav, převo-
dovek, motorů apod.) výrobky bílé
technicky apod.
Nová generace jednostopých
dopravníků VarioFlowPlus
d
Kromě dvoustopých paletových doprav-
níků má společnost Bosch Rexroth ve
svém portfoliu také jednostopé doprav-
níky nové generace VarioFlowPlus s de-
stičkovým řetězem z POM plastu. Téměř
uzavřená vrchní plocha řetězu umožňu-
je bezproblémový transport komponen-
tů i poměrně malých rozměrů. VarioFlo-
wPlus je ideálním řešením pro délkově
rozsáhlé aplikace dopravníků s akumula-
cí přepravovaného produktu. Dopravník
VarioFlowPlus je oproti předchozí gene-
raci dopravníků VarioFlow znatelně tišší
při provozu díky nové konstrukci klou-
bového spoje článků a k tomu účelu
použitého materiálu. Rovněž jeho mon-
táž je jednodušší, než kdy bývala. Kluzné
lišty už není třeba nýtovat k dopravníko-
vému profilu, což významně redukuje
montážní časy pro uživatele, kteří si sta-
vebnici dopravníku VarioFlowPlus mon-
tují svépomocí.
VarioFlowPlus lze instalovat i na rozměro-
vě omezených prostorách, kde mnohé ji-
né transportní systémy již selhávají, a při-
způsobit se tak zavedené technologii
výroby. Případné změny v layoutu do-
pravníku lze dodatečně snadno a rychle
provést, když se změní potřeby výroby.
Velký výběr standardizovaných zatáčko-
vých a obloukových komponentů dává
volný prostor pro plánování a realizaci jak
vertikálních, tak horizontálních transport-
ních úloh.
VarioFlowPlus je hospodárný transportní
systém vhodný pro aplikace ve strojíren-
ství (automobilové a strojní součásti),
elektrotechnickém průmyslu, obalové
technice, potravinářském průmyslu. V ne-
rezovém provedení splňujícím přísná hy-
gienická kritéria se využívá např. v mléká-
renském, farmaceutickém a kosmetickém
průmyslu.
Softwarová podpora plánování
transfer-systémů
d
Program MTpro Layout Designer obsahu-
jící předdefinované makromoduly znatel-
ně usnadňuje práci konstruktérům a pro-
jektantům. Vytvoření 3D modelu layoutu
výše popsaných dopravníků a jeho přímý
export do běžných CAD programů jako
např. Solidworks, Inventor, AutoCad, Pro-
Engineer, Catia a další, nikdy nebylo jed-
nodušší. Program umožňuje vygenerovat
kusovník použitých komponentů, součástí
jsou rovněž katalogové listy a montážní
návody u složitějších podsestav a montáž-
ních celků. Kusovník potřebných kompo-
nentů je možné přímo z programu MTpro
vložit do košíku a objednat v e-shopu.
p
w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
manipulační technika
l
logistika
111
Uplatnění paletových transfer systémů
TS4plus
při montáži bílé techniky
Dopravníkový systém
TS5
MTpro
Layout designer
1...,103,104,105,106,107,108,109,110,111,112 114,115,116,117,118,119,120,121,122,123,...192
Powered by FlippingBook