manipulační technika
l
doprava
výrobků, obsluhuje jednonosníkový mo-
stový jeřáb o nosnosti 5 tun. V hale o roz-
pětí jeřábové dráhy 16,5 metrů je zařízení
k dispozici obsluze výrobní linky zejména
pro manipulaci s formami. Jeřáb byl osa-
zen na původní jeřábovou dráhu, která
prošla generální opravou, stejně jako ske-
let budovy. Napájení jeřábu bylo řešeno
osazením novým uzavřeným trolejovým
vedením, jenž splňuje dnešní normy.
Komfortní ovládání zajišťuje obsluze insta-
lace radiového dálkového ovládání. Jeřáb-
ník tak je schopen z viditelného místa,
podlahy nebo přechodové lávky, manipu-
lovat bezpečně s jeřábem a mít břemeno
viditelně na očích. Nosnost pěti tun zaru-
čuje, kromě optimalizované konstrukce
nosníku i podvěsná jeřábová kočka
ABUS, v provedení s nízkou stavební výš-
kou pro dokonalé využití prostoru stávají-
cí výrobní haly. Břemena jsou v prostoru
výrobní linky přemisťována jednoduchým
jeřábovým hákem.
Portálový jeřáb
ITECO PO 10/12,1-26,1 MD
d
Na halu výrobní linky navazují skladovací
a expediční prostory, které slouží k uložení
hotových produktů. V minulosti v těchto
prostorách s betonovými prefabrikáty ma-
nipulovaly vysokozdvižné vozíky a jeden
železniční jeřáb s vyloženým ramenem.
Nová linka však zabezpečuje produkci, kte-
rou by již tyto manipulační prostředky ne-
zvládaly, a proto bylo v rámci dotačního
projektu rozhodnuto o osazení venkovních
prostor novým portálovým jeřábem. Jeřáb
s rozvorem 8,1 metrů, 26,1 metru dlouhým
pojezdem kočky a nosností 10 tun je scho-
pen obsloužit jak skladovací prostory, na-
kládat pražce na vagóny železniční vleč-
ky, tak naskladňovat na ložnou plochu
návěsů kamionů. Jeřáb má krakorcové
přesahy přes půdorys jeřábových kolejí
na obě strany tak, aby bylo možno obslou-
žit jak železniční vagón, tak zabezpečit ex-
pedici i kamionovou dopravou. Portálový
jeřáb tak výrazně posílil venkovní logistic-
ké vybavení ŽPSV. Svojí výbavou je jeřáb
připraven k venkovnímu celoročnímu
používání v téměř jakýchkoliv povětrnost-
ních podmínkách. Krabicové svařované
profily mostu i noh zaručují jeho pevnou
stabilitu. Bezpečnost je zajištěna instalací
několika prvků, nutných u venkovních zaří-
zení. Jedním z nich je anemometr pro kon-
trolu rychlosti větru. Snímač větru při pře-
kročení povolného limitu upozorní
obsluhu, která musí okamžitě dokončit
manipulaci s břemenem a provést odsta-
vení a zajištění jeřábu do parkovací polohy
(viz obrázek detailu zaparkování). Samo-
zřejmostí je vybavení jeřábu přetěžovacím
zařízením, koncovými vypínači pojezdů či
ovládáním rádiovým dálkovým ovládáním.
Napájení je zajištěno motorovým kabelo-
vým bubnem.
p
102
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 5
Celkový pohled na novou
technologii ŽPSV a.s.
Mostový jeřáb
ITECO-ABUS ELV 5/16,5 D
Detail jeřábové dráhy mostového
jeřábu s napájecí trolejí
a dorazem