T+T Technika a trh 09/2015 - page 106

Začátky ovšem rozhodně nenasvědčovaly
tomu, že se z malé firmy během poměrně
krátké doby stane jeden z významných
lídrů v oboru výroby mostových jeřábů.
„První kladkostroje a jeřáby jsem kreslil
sám. Začínali jsme v roce 1990, v roce
1991 se nakreslila dokumentace a o rok
později firma poprvé vystavovala na Me-
zinárodním strojírenském veletrhu v Brně
první modely elektrických lanových klad-
kostrojů typu GSF. Tam se ukázalo, že je
o výrobky zájem, získali jsme první ob-
jednávky na kladkostroje, a to nastartova-
lo celý byznys,” říká jednatel společnosti
Rudolf Fišer.
„Tam jsme tehdy předvedli kladkostroj
s frekvenční regulací zdvihu, což byla v té
době novinka. Frekvenční regulace se
teprve začaly poprvé objevovat, a za-
tímco některé firmy vystavovaly toto ře-
šení teprve na vzorcích a prototypech,
my měli již funkční výrobek. Po roce
1989 neměly firmy v České republice ješ-
tě vybrané své hlavní dodavatele a tak
jsme věděli, že pokud chceme uspět,
musíme zaujmout i designem. Jako jed-
na z prvních českých firem jsme vyrábě-
li kladkostroje, které se zákazníkům líbily,”
komentuje počátky podnikání jednatel
společnosti.
Příběh kladkostrojů:
Z Čech do Bulharska a zpět
d
„S podnikáním jsme začali v malé dílně,
ale brzy nám prostory přestávaly stačit
a tak jsme si v Turnově pronajali výrobní
prostory v bývalé továrně. V roce 1993
jsme chtěli vyrábět pouze kladkostroje,
jejichž výroba měla v Česku zavedenou
tradici. Málokdo dnes ví, že Křižíkovy zá-
vody Brno v minulosti vyráběly proslulé
typy elektrických lanových kladkostrojů
řady LI, jenže celá výroba byla rozhodnu-
tím v rámci RVHP odsunutá do Bulharska,
a tak se u nás dalších 40 let prodávali
pouze kladkostroje značky Balkancar. Nic
lepšího nešlo běžně koupit,” vzpomíná
Rudolf Fišer.
Společnost GIGA původně chtěla do-
dávat ryze české výrobky postavené vý-
hradně z českých komponentů, ale ná-
sledný vývoj ukázal, že to není úplně
možné. Zahraniční konkurence používa-
la dvourychlostní motory, což byl i jeden
z důvodů, proč konstruktéři ze společ-
nosti GIGA přišli s řešením využití frek-
venčního měniče pro zdvih. Tím trochu
předběhli dobu a vytvořili skutečně
komfortní kladkostroj. Požadavky trhu si
ale vynutily i levnější a jednodušší řešení
v podobě strojů s dvourychlostními mo-
tory. Dnešní výrobky jsou proto osazo-
vány dvourychlostními motory a převo-
dovkami pro zdvih a pojezd kladkostrojů
od německé firmy ABM.
Zahájení výroby jeřábů
d
Dalším důležitým milníkem bylo rozhod-
nutí začít s výrobou mostových a portálo-
vých jeřábů. Prostory turnovského areálu
přestaly stačit a byl čas posunout se opět
dále. V roce 1996 proto firma začala jed-
nat o možnosti úvěru na další rozvoj, kte-
rý vyžadoval i výstavbu nové haly. Ta mě-
la vyrůst na zelené louce v nedalekých
Příšovicích. V roce 1999 se GIGA přesíd-
lila do nového působiště ve zbrusu nové
moderní továrně.
manipulační technika
l
doprava
104
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 5
Za téměř dvacet pět let
své činnosti si společnost
GIGA vybudovala pověst
výrobce zdvihací
techniky světové kvality.
Do rozvoje výroby
mostových jeřábů inve-
stovala v posledních le-
tech nemalé prostředky
– zhruba 80 milionů Kč,
a nyní tyto investice
začínají přinášet ovoce.
JEŘÁBY
Z PŘÍŠOVIC
U LIBERCE
DOBÝVAJÍ SVĚT
Kvalitu jeřábů vytváří i elektroinstalace a řídicí
systémy na úrovni doby, konstatuje Rudolf Fišer
Modernizací prošly nejen výrobní provozy, ale i celý areál společnosti
1...,96,97,98,99,100,101,102,103,104,105 107,108,109,110,111,112,113,114,115,116,...192
Powered by FlippingBook