IT podpora výroby
l
služby
l
CAx technologie
T + T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 5
108
Nové přístupy
d
Nástup prodeje přes internet a neustálý
nárůst pohybu zboží si vyžaduje stále nové
přístupy k řešení skladové logistiky. Vý-
razně roste počet expedovaných balíků
a zkracuje se doba na jejich přepravu.
Trend posledních let jednoduše směřuje
k většímu počtu skladových operací, k jejich
rychlejšímu odbavování a k nárůstu kontro-
ly nad celým procesem tak, aby se omezil či
alespoň minimalizoval počet chyb.
To vše se navíc děje při tlaku na cenu,
a to nejen z pohledu minimalizace obje-
mu skladových zásob, ale i z pohledu sni-
žování ceny za jednotku vyexpedovaného
zboží. Jednou z cest, jak těmto skutečnos-
tem úspěšně čelit, je komplexní softwaro-
vé řešení celého řetězce od toku materiálu
a zboží až po jeho dopravu k odběrateli.
Jde o sérii takových opatření, která sama
o sobě mohou přinést výrazné zlepšení
a zároveň posunují aplikaci na zcela ji-
nou úroveň a kvalitu. O jaká opatření jde
konkrétně?
1. Detailní informace o zboží
d
První oblastí je plná informační podpora
dodavatelských ceníků a podmínek dodá-
ní pro jednotlivé karty zboží. To sice zní
naprosto samozřejmě, ale při návrhu vlast-
ní objednávky může brát systém do úvahy
mnohem více informací než jen ty o vlast-
ním zboží a množině firem, které ho mo-
hou dodat. Bez vazby na ekonomický
systém například schází informace o ná-
kupní měně, splatnosti, platebních pod-
mínkách, aktuálním saldu vůči dodavateli
či jejich hodnocení.
Takto vzniká množina parametrů, pomocí
kterých je možné rozhodovat o optimálním
dodavateli pro každý jednotlivý nákup sa-
mostatně – s přihlédnutím k dodávanému
objemu, minimální velikosti balení, dodací
lhůtě, měně dodávky, způsobu platby,
splatnosti, aktuální skladové zásobě u do-
davatele a podobně. K dalším možným
kritériím nákupu pak patří například i pl-
nění ročních bonusů.
Výsledkem je objednací návrh, který by
měl optimalizovat řešení aktuální potřeby,
včetně znalosti proměn v čase a s časo-
vým výhledem na plánované pohyby po-
ložek. Pomocí těchto informací tak sice
objednávám ke konkrétnímu datu, ale na
základě výhledu budoucích potřeb.
2. Budoucí výhled
d
Druhou spojitou oblastí je právě poslední
podmínka z předešlého odstavce – aktu-
ální budoucí výhled. Vývoj požadavků
však může být mnohdy velmi rychlý a na-
opak dodací lhůta dlouhá. Musím proto
objednat ještě dříve, než budou známy
expediční potřeby.
Z toho důvodu je žádoucí mít možnost
predikovat na základě matematických
metod budoucí potřebu. Taková predikce
může mít mnoho parametrů. K těm na-
prosto základním patří, jaký matematický
model zvolit pro danou kartu zboží a z ja-
kého předešlého časového úseku vychá-
zet. Vzniká proto návrh, který pro kon-
krétní kartu zboží vyhodnotí takový
matematický model, jenž bude nejlépe
odpovídat historickému chování (skuteč-
ná potřeba, sezónnost atd…) a navrhne
množství k objednání.
Díky detailním informacím o zboží vzniká
matematická predikce, která pomáhá při
rozhodování o tom, co skutečně objednat.
To je cenné například při větším množství
položek, kdy výpočetní výkon a množství
operací výrazně zefektivňuje práci nákup-
ního oddělení.
3. Příjem a zpracování
skladové logistiky
d
Zcela záměrně jsme v procesu vynechali
dopravu a transportní logistiku, protože se
jedná o zcela samostatné téma. Doručenou
dodávku je potřeba co nejefektivněji a s mi-
nimální manipulací zboží přijmout, zasklad-
nit, přetřídit a případně rovnou vychystat do
reálných zákaznických dodávek. A právě
v tom by měl pomoci ERP systém.
Tyto úkony je potřeba vykonat co nej-
rychleji, aby zboží bylo co nejdříve vede-
né skladem a mohlo se vydávat. I proto
mají příjmy přednost před správným za-
polohováním. Tyto úkony již mohou být
odsunuty na období, kdy počet požadav-
ků na skladové úlohy bude menší. Obvy-
kle se z tohoto důvodů používá rozdělení
skladu na jednotlivé zóny tak, aby bylo
zřejmé, které zboží je již přijato a které má
být zapolohováno.
To umožňuje také oddělit nároky na kom-
petence skladníků od osob k provedení
převzetí při příjmu a od osob provádějících
„pouze” zapolohování. A zase, z historic-
kých dat v aplikaci lze zjistit náročnost po-
ložky na počet manipulací a získat vodítko,
jak rozhodnout, do kterých lokací má být
přijaté zboží zapolohováno.
Princip skladových zón je tak třetím ná-
strojem ke zvýšení efektivity práce se zbo-
žím. Typické skladové zóny jsou: v příjmu,
přijato, k zapolohování, k reklamaci, ke
kontrole, k zabalení, k expedici a podob-
ně. Metodu skladových zón lze využít i pro
„mobilní zóny” – ať již to budou palety,
vozíky, klece či jiné.
4. Fronta skladových
a logistických operací
d
Čtvrtou oblastí k zrychlení průtoku zboží
skladem a snižování nákladů je fronta skla-
dových a logistických operací. V zásadě
jde o to, aby se veškeré požadavky na ma-
nipulaci zboží ve skladu dostaly do časově
závislé posloupnosti. Například tedy poža-
davky na příjem, výdejky či převodky me-
zi sklady.
Smyslem této fronty je mít možnost při-
řazovat jednotlivým požadavkům atributy
Větší počet skladových operací, rychlejší odbavování
a nárůst kontroly nad celým procesem – s jasným cílem
minimalizovat počet chyb. Budoucnost logistiky nabízí
nespočet výzev jak pro firmy, tak pro dodavatele
ERP systémů.
Kam míří vývoj
skladové logistiky?
...aneb 7 opatření,
které byste měli udělat
i ve vašem skladu
Pavel Motan
obchodní ředitel
ve společnosti K2 atmitec