6
kaleidoskop
T+T
T e c h n i k a a t r h
1–2 / 2 0 1 6
& Connected“ určená pro vývoj a vytváření nových plně elek-
trických vozů a pro zajištění zcela nového zážitku z jízdy. Vzniká
tak generace vozů, které vyžadují, aby výrobci propojili tradiční
postupy navrhování aut s internetovou konektivitou, alternativními
zdroji elektřiny a autonomními jízdními technologiemi.
Konfigurátor pro
LARA
Radio
a
LARA Intercom
Řešili jste někdy otázku centrální audio-video (AV) techniky vaší
domácnosti, firmy, hotelu, restaurace, kavárny? Nebyli jste si jis-
ti cenou, barvou, tvarem, sladěním v interiéru? nemusíte. Vše si
rozhodnete a promyslíte z pohodlí vašeho domu. Český lídr na
trhu v oblasti domovní a průmyslové elektroinstalace ELKO EP se
snaží uhodnout přání i pochybnosti svých zákazníků, a proto jim
představil službu, která značně ulehčí jejich rozhodování.
Konfigurátor je jednoduchý program, kde si zákazníci mohou
vybrat zboží nebo službu podle svého přání a požadavků. A tento
program je nyní zprovozněn pro rádia ve vypínači LARA Radio
a LARA Intercom. Obě zařízení pracují v rámci komplexního
systému iNELS (systém inteligentní elektroinstalace) nebo jako
na domácí automatizaci zcela nezávislé zařízení. LARA Radio je
přehrávač internetových rádií a mp3, LARA Intercom kompletní
komunikační systém zahrnující radio, mp3 přehrávač, intercom,
videotelefon i audiozónu. Funkce intercom umožňuje obousměr-
nou komunikaci mezi osobami v domě (mluvíte pomocí LARA
přímo mezi sebou), videotelefon spojuje dveřní videotelefon
s LARA – např. vidíte přicházející návštěvu. Pokud nejste doma,
LARA přesměruje hovor na váš chytrý telefon.
V jednotlivých krocích konfigurátoru pak lze zvolit např. způsob
instalace, velikost či design rámečku (např. sklo, dřevo, kov) barvu
a typ stěny, typ reproduktorů (na zeď, do podhledu, na strop).
Výsledkem je souhrn s celkovou kalkulací. Můžete si ji odeslat na
email, případně přímo na HelpDesk holešovské firmy.
Kolik dimenzí
mohou
filmy nabídnout?
Filmový divák je stále náročnější. Tradiční sledování filmu se zvu-
kem, které známe bezmála 90 let, již nestačí. Ke klasickým 2D
projekcím se tak brzy přidala třetí dimenze. První pokusy o pro-
mítání 3D filmů jsou známy již z 50. let 20. století. Technologie
3D se však zdokonalila až
v 90. letech a opravdový
boom filmů ve 3D projekci
zažívají kina v posledních 5
letech. Filmový zážitek může
jít ještě mnohem dál a oslo-
vit více smyslů diváků. Kam
až může filmový průmysl ve
zprostředkování filmových emocí zajít?
Tvůrci speciálních filmů a provozovatelé moderních kinosálů
chtějí divákům nabídnout zážitek pro všechny jejich smysly. Opro-
ti již běžně známým 2D a 3D filmům přidávají dimenzi zážitku
4D kina, kde diváci sledují 3D projekci filmu ze sedačky upevně-
né na speciálním hydraulickém mechanismu. Kromě vizuálního
vjemu zažijí diváci i otřesy výbuchů nebo pocit přetížení při letu
stíhačkou. V současné době se pro nejmodernější kinosály vžilo
označení 5D kina, které jdou ještě dále a snaží se uspokojit i další
smysly diváků. V těchto sálech například ventilátory v sedačkách
poskytnou pocit větru ve tváři a generátor vodní páry simuluje
déšť či pohyb ve vlhké džungli.
Kinosály v dnešní době slibují nové dimenze zážitků a využíva-
jí označení 6D či snad 7D, většinou aniž by si jejich technologie
skutečně zasloužily toto označení. Pro označování kinosálů totiž
neexistuje žádný standard, takže záleží jen na provozovateli, kolik
dimenzí zážitku bude svým návštěvníkům slibovat. Pokud jde o pa-
sivní sledování filmu divákem, představují nejvyšší stádium vývoje
5D kinosály. Aby bylo možné povýšit sál o další dimenzi, musel by
nabídnout například pohyb okolního prostředí, tedy stěn.
Označení 6D si však zaslouží i kino s interakcí diváka, který je
vybaven například speciální puškou a střílí na cíle zobrazované ve
filmu. Další dimenzi zážitku z filmů přinášejí technologie virtuální
reality, které vtáhnou diváka doslova do centra dění. Divák tak už
nesleduje film na plátně přes 3D brýle, ale nasazuje si na hlavu
speciální zobrazovací zařízení pro vnímání virtuální reality. Pokro-
čilejší technologie zatím k dispozici nejsou, proto jsou označení
jako 9D nebo XD jen reklamním trikem.
Snahy vývojářů nových filmových technologií však ani zde nekončí.
Následujícím vývojovým stupněm speciálních kinosálů bude přímá
interakce diváka s filmem, kdy bude sám rozhodovat, jakým směrem
se bude děj odvíjet a z jakého úhlu pohledu jej bude sledovat – jestli
jako nezúčastněný divák, nebo přímo očima některého z aktérů.
Technologie virtuální reality přinesou divákům filmů zcela nový roz-
měr zážitku, když se sami zapojí do děje filmu, na který se budou
dívat očima postavy, kterou si sami zvolí. Každý si pak bude moci
užít film, připravený skutečně na míru, navíc bude zajímavé projít si
film ve více variantách a z více úhlů pohledu. Uvidíme, zda rok 2016
přinese další zdokonalení v prožívání filmových zážitků.
Autor komentáře: Martina Jeřábková, marketingová manažerka společnosti
5D Cinema Maxim, která je provozovatelem největší sítě 5D kin v České republice