T+T Technika a trh 1-2/2016 - page 7

w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
kaleidoskop
5
SKF promění Schweinfurt
v „metropoli
velkorozměrových ložisek“
V německém Schweinfurtu v této době probíhá stavba nevída-
ných rozměrů, do které se společnost SKF rozhodla investovat
40 mil Euro. Jedná se o výstavbu nejvýkonnějšího zkušebního
centra pro velkorozměrová ložiska na světě. Německý Schwein-
furt byl zvolen z toho důvodu, že se zde nachází výrobní závod,
ve kterém se vyrábí velkorozměrová ložiska pro větrnou energii.
Do tohoto komplexu budou umístěna dvě nová zkušební zařízení.
Větší jeurčenopředevšímk testování aplikací provětrnouenergii. Je to
první zkušební zařízení na světě, které umožní testovat nejen samotné
hlavní ložisko větrné turbíny, nýbrž i celé uložení – to znamená včetně
dílů zákazníka. Navíc bude přizpůsobeno i pro budoucí konstrukční
návrhy uložení, např. turbín o výkonu 10 MW či ještě větším.
Druhé menší zkušební zařízení bude testovat velkorozměrová
ložiska v nejrůznějších provedeních pro ostatní průmyslová od-
větví. Umožní dosáhnout takových zatížení a rychlostí otáčení,
které mnohonásobně předčí vše, co bylo dosud možné. Kombi-
nace vysokých otáček a extrémních zatížení dokazuje, že ani to
„menší“ zkušební zařízení nebude mít konkurenci.
Právě neobyčejně vysoký výkon zkušebního centra umožní
sledovat tyto děje z úhlů, ze kterých to doposud možné nebylo.
Budou tak získány poznatky, které se dále využijí k lepšímu „při-
blížení realitě“ stávajících výpočetních simulačních modelů. Pro
zákazníky z toho vyplývá, že SKF tak dokáže lépe přizpůsobit
návrh ložiska pozdějším provozním podmínkám.
Svěží vzduch
pro velkoměsta
Zatímco ještě nedávno žila většina lidí v malýchměstech a na venko-
vě, v roce 2009 se tento trend obrátil, od tohotomilníku žije více než
polovina světové populace ve velkýchměstech a aglomeracích. Lepší
pracovní uplatnění či bohatší kulturní život velkoměst jsou však vykou-
peny podstatně horší kvalitou ovzduší. Že nejde o nijak zanedbatelný
problémdokládá i statistika Světové zdravotnické organizace – k úmr-
tí přibližně každého osmého člověka na světě dochází v důsledku
znečištěného vzduchu, 90% obyvatel velkoměst pak v současné
době žije v ovzduší obsahujícím vysoce nadlimitní množství škodli-
vin. Boj se znečištěným ovzduším ve městech je tak trochu potýkání
se s větrnými mlýny, v budoucnu by však přesto mohli mít obyvatelé
větší šanci, jak se nejhorším smogům vyhnout. Vývojáři společnos-
ti Siemens totiž vyvinuli speciální predikční software, který dokáže
předpovídat změny v hodno-
tách znečištění ovzduší až na
tři dny dopředu.
Smyslem softwaru je dát
městům možnost efektivně
se bránit znečištění, ve správ-
ný čas a na vhodném místě.
Konkrétně vznik smogu je
ovlivněn nejen mírou samot-
ného znečištění, ale i počasím, kdy například typickému londýnskému
smogu nahrávají zimní inverze s mlhami, oxidačnímu zase sluneční
svit apod. Software proto k vytváření předpovědí používá jednak
data o aktuálních a historických hodnotách znečištění ze senzorů
rozmístěných poměstě, a současněmeteorologické informace o tep-
lotě, vlhkosti vzduchu, oblačnosti a podobně. Spolu s nimi jsou do
výpočtu zahrnuty i informace, kterémají výrazný dopad na dopravní
situaci a tímpádem i produkci emisí, například svátky, prázdniny nebo
sportovní události. Ze všech těchtodat pak algoritmus předvídá, které
oblasti města a v jakou dobu budou nejvíce znečištěny.
Program k provádění výpočtů používá technologii neuronových
sítí, jež se již léta používá jako spolehlivý predikční nástroj například
v burzovním obchodování,
v energetice pro odhadování
množství elektřiny vyrobené
větrnými turbínami, či v infor-
mačních technologiíchpro fil-
trování spamu. Důvod, proč
jsou počítačové modely pra-
cující na bázi neuronových
sítí natolik úspěšné, spočívá zejména v jejich schopnosti učit se. Kon-
krétně u softwaru předvídajícímznečištění pracuje programs velkým
množstvím parametrů, jimž musí přiřadit určitou váhu odpovídající
míře jejich vlivu na kvalitu vzduchu. Postupným vytvářením předpo-
vědí a jejich porovnáním s realitou pak ve stovkách iterací upravuje
váhu jednotlivých parametrů a činí předpověď stále přesnější. Upilot-
ního projektu, který pracoval s daty ze 150 senzorů rozmístěných po
Londýně, byla výsledkem více než 90% úspěšnost v předvídání míry
znečištění na tři dny dopředu v hodinových intervalech.
Samozřejmě pouhá znalost toho kdy a kde znečištění dosáhne kri-
tických hodnot ještě žádnou změnu neznamená, dává však městům
šanci znečištění potlačit například omezením nákladní dopravy, po-
případě aspoň předem varovat obyvatele zasažených míst.
3DEXPERIENCE
pro vývoj automobilů
příští generace
Společnost Dassault Syste`mes, 3DEXPERIENCE Company oznámi-
la, že společnost Faraday Future začala využívat její platformu
3DEXPERIENCE. Tento výrobce elektromobilů již implemento-
val specializovaná řešení „Target Zero Defect“ a „Smart Safe
pokračování
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...68
Powered by FlippingBook