T+T Technika a trh 1-2/2016 - page 38

U výkovků a odlitků jsou nepostradatelný-
mi pracovními procesy: odstranění okují,
písku, jader a tryskání pro sjednocení po-
vrchu. Zvláště pro tyto průmyslové účely
vyvinul Rösler, na základě individuálních
přání a požadavků, koncepty tryskacích
zařízení – včetně automatizace.
Dva bloky motorů tryskané
v 25 sekundách
d
Pro jednoho světového výrobce kompo-
nentů pro motorové vlaky Rösler navrhnul
tryskací zařízení RMBS, se dvěma roboty,
pro tryskání povrchu bloků motorů pro
čtyř, šesti a osmiválcové motory pro použi-
tí ve třísměnném provozu. Tryskací zařízení
ve tvaru bubnu, kolem osmi metrů vysoké,
disponuje dvěma tryskacími komorami,
takže může paralelně tryskat a zároveň za-
řízení zavážet a vyvážet. Robot, vybaven
dvěma chapadly, odebírá z transportního
pásu vždy dva bloky motorů o váze až do
43 kg a pokládá je do definované polohy
ve zvláště vyvinutém „klešťovém systé-
mu” do tryskací komory. Informaci, které
bloky motorů mají být opracovány, obdr-
ží robot a tryskací zařízení prostřednic-
tvím systému pro rozeznávání dílů. Po za-
vážení se buben otočí o 180° a započne
proces tryskání. Tryská se čtyřmi vysoce
výkonnými metacími koly Rösler Long Li-
fe Gamma Y 400 s pracovním výkonem
22 kW, a to z různých úhlů na čelisťový
systém s rotujícími díly. Podle druhu bloku
motorů a programu opracování se pohy-
buje doba tryskání mezi 25 a 55 vteřinami
pro oba díly. Potom se buben opět otočí,
robot odebere oba bloky motorů a uloží
je na odkládací místo. Zde tyto díly pře-
vezme druhý robot a provádí s nimi pře-
dem nadefinované otáčení, aby se beze
zbytku odstranil vně nalézající se tryskací
prostředek. Na závěr jsou bloky motorů
odkládány na transportní pás a dopravo-
vány ke kontrole.
Pro zajištění vysoké odolnosti proti opo-
třebení, je zhotovena tryskací komora
z manganové oceli a dodatečně vyložena
15 mm silnými, vyměnitelnými mangano-
vými deskami. Řetězový zdvihe pro vyta-
žení metacích kol a výkyvný portálový je-
řáb usnadňují práce údržby na zařízení,
které je postaveno bez základů.
Tryskací zařízení pro
klikové hřídele s budoucností
d
Když se u švédské pobočky indického
dodavatele automobilů jednalo o inves-
tici do metací jednotky pro opracování
výkovků klikových hřídelí, tak krátký takt
a homogenní výsledek tryskání byly na
prvním místě listu priorit. Díly jsou až
700 mm dlouhé, mají obvodový rozměr
do 200 mm a váží mezi 10 a 25 kg. Rösler
vyřešil zadání inovativním tryskacím zaří-
zením pro klikové hřídele RKWS, vybave-
ným dvěma nezávisle navzájem pracující-
mi tryskacími stanicemi a robotem. Řízení
stroje je propojeno v integrovaném počí-
tači. Ten předává informace, která kliková
hřídel se má tryskat, aby se automaticky
přiřadil tryskací program.
Robot pokládá na transportní dopravník
klikové hřídele do zakládání, které potom
s dílem projíždí oběma tryskacími
stanicemi. Každá stanice je opatřena jed-
notkou s dvěma metacími koly Rösler
Gamma 400 G každá o výkonu 22 kW.
Metací kola tryskají vždy deset sekund
pod různými úhly s výhozem tryskacího
média až do 600 kg/min (pro metací kolo)
na rotující klikové hřídele. Tímto se dosa-
huje bezvadný výsledek tryskání také u kli-
kových hřídelí s velkým množstvím okují.
Robot klikové hřídele opět odebírá a po-
kládá je na transportní pás.
V zařízení mohou být vyměněny jed-
notky s metacími. Díky tomu je možné
zařízení v budoucnu přizpůsobit na dal-
ších varianty klikových hřídelí, které, jak
je v automobilovém průmyslu běžné, se
obrábění
l
tváření
l
svařování
36
Rozmanitost slévárenských a kovárenských technologií
vyrábějících díly nezná mezí. Odpovídajícím řešením jsou
tryskací zařízení Rösler, která jsou konstruována pro
zvláštní a specifické díly.
T+T
T e c h n i k a a t r h
1 - 2 / 2 0 1 6
Konstruováno podle
požadavků sléváren a kováren
...polotovar vždy perfektně tryskaný
Tryskací zařízení
ve tvaru bubnu pro bloky
motorů obsahuje dvě tryskací komory.
Tímto lze během tryskacího procesu zavážet a vyvážet díly.
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,...68
Powered by FlippingBook