U ž
v roce 1966 se
tří švédští technici Bo Granborn, Gunnar
Lundquist a Martin Aman, ve své projekč-
ní kanceláři zabývali různými projekty na
optimalizaci přenosových jednotek použí-
vaných v dopravníkových systémech.
Během této práce museli ve stále vyšší mí-
ře čelit problémům s nedostatkem prosto-
ru při instalaci pneumatických válců. Vz-
nikla potřeba nového systému pohonů.
Cílem bylo vyvinout nový pneumatický
válec nenáročný na prostor s integrova-
ným vedením, který by nahradil kon-
venční pneumatické válce s vedením od-
děleným. V důsledku toho byly jasně
definovány požadavky na nový systém
pohonů: kompaktní válec, prostorově ne-
náročný, umožňující dlouhý zdvih, absor-
bující velké zatížení přímými silami a krou-
ticími momenty, který by měl své vlastní
vedení a byl odolný proti otáčení. Všech-
ny tyto vlastnosti se měly spojit v jedno-
duchém řešení, které by navíc zajišťovalo
vysokou spolehlivost a minimální potřebu
údržby. V technických specifikacích to-
hoto týmu bylo pamatováno i na ochranu
pístových lo-
žisek pro provoz v těžkých
podmínkách, vysokou tuhost i na abso-
lutně přesné uložení mezi pístem a hnacím
unašečem, které by zabránilo oddělení
těchto dvou dílů při vysoké zátěži. Tým
tehdy rozvinul a realizoval celou řadu
myšlenek a prototypů. V roce 1971 bylo
konečně dosaženo průkopnického obje-
vu: První bezpístnicový páskový válec. Po-
jmenovali ho „ORIGA” a 16. prosince
1971 byl tento válec patentován.
Originální válec ORIGA
d
Princip ORIGY je možno popsat několika
slovy: Píst, umístěný v trubce ze slitiny hli-
níku s podélným zářezem (štěrbinou) je
veden opěrnými plastovými kroužky o níz-
kém tření. Pohyb pístu a z drážky vyčníva-
jícího jezdce, který přenáší sílu je funkcí
působícího tlaku. Drážka je těsněna dvě-
ma pásky z nerezové oceli, přičemž vnitř-
ní pásek při výrobě prochází speciálním
broušením. Oba nerezové pásky probíha-
jí nahoře a dole pístem a v jejich poloze je
udržují pásy permanentních magnetů.
Oba nerezové pásky jsou uchyceny na
obou stranách v koncovém víku. Díky
těmto konstrukčním prvkům je válec chrá-
něn proti otáčení a může tak absorbovat
vyšší zatížení a krouticí moment. Bezpístni-
cový válec je robustní a kompaktní pohon
jednoduché konstrukce. Válec ORIGA
vyžaduje o 50 % instalačního prostoru
méně než válec pístnicový. Kromě toho
není u standardních aplikací třeba odděle-
ného vedení. Z těchto důvodů bylo uve-
dení první generace válců, řady P10 o prů-
měru 40 a 63 mm se dvěma délkami
zdvihu na trh velmi úspěšné. Toto řešení,
které nabízí v lineárních aplikacích téměř
neomezené možnosti, vyvolalo u vývojo-
vých techniků na celém světě velmi příz-
nivé reakce.
Rychle rostoucí
organizace distribuce
d
Získání mnoha distribučních partnerů, na-
př. ve Francii, Japonsku, Norsku a Finsku
vedlo k rychlému rozšíření informací mezi
konstruktéry. V Německu byla založena
pobočka s vlastní montáží a americký trh
přijal nový výrobek tak příznivě, že v roce
1978 byla založena pobočka v Chicagu.
O něco málo později byla otevřena distri-
buční kancelář ve Velké Británii. V roce
1992 společnosti ORIGA koupila skupina
HOERBIGER Group. To umožnilo další roz-
voj distribuce. Firma HOERBIGER-ORIGA
GmbH brzy vybudovala svou vlastní síť fi-
rem a distribučních kanceláří po celém svě-
tě. Do této silné skupiny se zapojila také fir-
ma FLUIDTECHNIK BOHEMIA, s.r.o., která
v následujících letech jako první mezi distri-
butory zahájila montáž bezpístnicových vál-
ců ORIGA v České republice.
Stále vylepšování
d
Od svého počátku v roce 1972, byly bez-
pístnicové válce stále vylepšovány. Již v ro-
ce 1975 byly představeny válce druhé
generace řady P120, které rozšířily do-
savadní nabídku o další válce průměru
80 mm. V roce 1978 bylo možno válce
volitelně vybavit magnetickými spínači.
V porovnání s první generací nabídla řada
P120 navíc další velikosti, snímače, podél-
né drážky v profilu, lineární vedení, brzdy
materiály
l
komponenty
l
plasty
156
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 5
PŘÍBĚH
PNEUMATICKÉHO
VÁLCE
ORIGA
,
průkopníka mezi
bezpístnicovými válci
První bezpístnicový válec na světě byl ORIGA. V březnu
1972 byla založena v Kungsöru ve Švédsku firma
ORIGA CYLINDRAR AB. Založením této firmy, která je
dnes jádrem společnosti Parker-ORIGA GmbH se sídlem
ve Filderstdtu v Německu, započal průkopnický vývoj
v oblasti automatizace, postavené na
lineárních bezpístnicových
pneumatických
pohonech.