T+T Technika a trh 09/2015 - page 156

Produktivita, energetická účinnost a dlou-
há provozní životnost jsou tři nejdůležitěj-
ší požadavky koncových uživatelů na
pneumatická automatizační řešení. A vět-
šinou právě správné nastavení tlumení sta-
čí pro přesné splnění těchto požadavků.
Je to řešení, které doposud nebylo dost
využité: s optimálně nastaveným pneuma-
tickým tlumením mohou koncoví uživate-
lé a výrobci strojů zkrátit dobu cyklu až o
40 % a tomu odpovídajícím způsobem
zvýšit produktivitu. Současně často sníží
spotřebu vzduchu o více než 50% ve srov-
nání s použitím válců s předem nastave-
ným tlumením.
Je univerzální nastavení
vyhovující?
d
Jakékoliv přednastavení je vždy choulosti-
vá záležitost. Například sedačky v automo-
bilech nebyly vždy výškově nastavitelné.
Výrobci používali průměr výšky postavy
a nastavili sedadla na tuto hodnotu. Vý-
sledkem bylo, že si zejména řidiči s vyso-
kou nebo malou postavou vybírali vozidla
podle toho, aby se hlavou nedotýkali stře-
chy respektive pohodlně dosáhli na pedály.
Někdy museli vysocí řidiči koupit vůz vyšší
třídy než který ve skutečnosti potřebovali -
a tím sáhnout hlouběji do svých kapes. Sa-
mozřejmě dnes je výškové nastavení seda-
del již standard ve všech automobilech,
protože žádný výrobce nechce ztratit zá-
kazníky kvůli součástce za několik korun.
Opačný trend je v současné době v au-
tomatizaci. Pro zjednodušení konstrukce,
stále více a více výrobců automatizační
techniky nabízejí předem nastavené mo-
duly. To může zjednodušit uvádění do
provozu, ale také to může rychle zhoršit
produktivitu a energetickou účinnost. Jed-
ná se například o před-nastavené tlumení
pneumatických válců.
Tlumení je nutnost
d
Tlumení zabraňuje pístu válce narážet do
koncových přírub nebo tělesa válce ne-
kontrolovanou rychlostí. Netlumené po-
hyby válců deformují přenášené součásti,
zkracují životnost modulu a generují vib-
race do celého stroje. Kromě toho vedou
k zvýšení hluku. Tlumení snižuje kontrolo-
vaným způsobem rychlost pístu válce
před dosažením koncové polohy. Výrobci
pneumatických pohonů obecně používají
tři způsoby tlumení: jednoduché mecha-
nické tlumení nárazů, externí tlumiče ná-
razů, nebo pneumatické tlumení. Externí
tlumiče nárazů jsou nejdražší metoda, kte-
rá také vyžaduje další prostor. Mechanic-
ké tlumení snižuje nárazovou energii pou-
ze v omezeném rozsahu.
Pneumatické tlumení
d
Pneumatické tlumení je nejsofistikovaněj-
ší a nejúčinnější řešení pro většinu aplika-
cí, s oběma variantami předem nastave-
nou i nastavitelnou. Předem nastavené
tlumení používá průměrnou hodnotu,
stejně jako nenastavitelná automobilová
sedadla zmíněná výše. Odvzdušnění je
pevně definované a nelze ho změnit.
Před-nastavené tlumení může pokrývat
pouze omezený rozsah možné tlumicí ka-
pacity a je nuceno dělat kompromisy, po-
kud jde o dynamiku a přesnost.
Pokud jsou pohyblivé hmoty příliš malé
nebo rychlosti příliš nízké, výsledkem je pře-
tlumení. Píst odskočí před dosažením kon-
cové polohy v důsledku nadměrného vzdu-
chového polštáře, což způsobuje vibrace.
Výsledkem jsou delší časy cyklů a možnost
nežádoucího sepnutí snímačů. V nejhor-
ším případě se mohou předčasně spustit
následné operace a způsobit poruchu říze-
ní stroje. To jsou důvody proč je nastavi-
telné tlumení vysoce doporučováno. Na
druhé straně, v případě velké hmotnosti
nebo příliš vysoké rychlosti dochází k pod-
tlumení. Nedostatečný vzduchový polštář
způsobuje, že píst dosáhne koncové po-
lohy s nadměrnou energií, což může po-
škodit válec a aplikaci. K vibracím dochá-
zí také, což snižuje provozní životnost
systému a zvyšuje hladinu hluku. V tomto
případě musí uživatel pro dostatečné tlu-
mení hmotnosti nebo rychlosti použít vět-
ší válec s vyšší tlumicí kapacitou. To však
zvyšuje pořizovací a provozní náklady.
Nastavitelné tlumení optimálně
využívá výkon pneumatického válce.
Koncová poloha dosažena o 75 %
rychleji s třikrát menší velikostí
d
S nastavitelným tlumením, například u sou-
časné generace AVENTICS ISO pneuma-
tických válců, je pro ideální přizpůsobení
tlumení hmotnosti součásti a dynamice po-
hybu dostačující pouze několik otočení re-
gulačního šroubu. Výsledky srovnávacích
měření jsou pozoruhodné: optimálně na-
stavené tlumení zkracuje dobu brždění až
o 75 % ve srovnání s předem nastavenými
systémy. Výsledkem je výrazné snížení do-
by cyklu a zvýšení produktivity. Další zjiště-
ní ukazují, že pneumatické tlumení je ideál-
ní pro současnou moderní dobu, kdy je
energetická účinnost stále důležitější. Ka-
pacita pneumatického tlumení je základem
pro dimenzování pneumatických válců.
Specificky nastavitelné tlumení umožňuje
uživatelům pneumatických systémů použí-
vat válce až o tři velikosti menší než u pře-
dem nastaveného tlumení, a významně sní-
žit spotřebu vzduchu v aplikacích.
Příklad s reálnými výsledky:
součást s hmotností 7 kg, průměr pístu
materiály
l
komponenty
l
plasty
154
T + T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 5
Zvyšování produktivity
správným
nastavením tlumení pneumatických válců
Jak správně nastavit pneumatické tlumení
zde v animačním videu:
1...,146,147,148,149,150,151,152,153,154,155 157,158,159,160,161,162,163,164,165,166,...192
Powered by FlippingBook