w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
kaleidoskop
7
GE začala testovat
největší tryskový motor
na světě
Největší tryskový motor na světě je skutečný obr. Vešli by se do
něj dva basketbalisté, i kdyby si stáli na ramenou. Konstruktéři
v GE sestavili první z těchto motorů a zahájili jeho testování
v rozlehlém firemním testovacím středisku v lesích poblíž Pe-
ebles ve státě Ohio.
Zcela nový GE9X exceluje hned v několika ohledech. Přední ven-
tilátor má průměr 3,35 metru, což je nový světový rekord. Motor
má rovněž palivové trysky vytištěné technologií 3D a maximálně
využívá součástek vyráběných z odlehčených a tepelně odolných
materiálů nazývaných keramická maticová kompozita (CMC).
Aditivní výroba, obecně známá jako 3D tisk, vlastně umožňuje
naprosto nezávislé vytváření součástek a konstruktérům dává
svobodu navrhovat komplexní vnitřní tvary, které byly dříve ne-
dosažitelné. CMC materiály jsou schopné provozu v teplotách
až 1 300 stupňů Celsia. Materiál se nachází uvnitř spalovací
komory a turbíny. Umožňuje konstruktérům udržovat uvnitř mo-
toru vyšší teplotu a zároveň snižovat spotřebu paliva a produkci
emisí. „Čím rozpálenější motor je, tím je úspornější,“ říká mluvčí
GE Aviation Rick Kennedy.
Motor je rovněž osazen šestnácti lopatkami z uhlíkových vláken
čtvrté generace na přední straně motoru. Ty vhánějí vzduch do
jedenáctistupňového vysokotlakého procesoru s tlakovým pomě-
rem 27:1, což rovněž zvyšuje úroveň efektivity motoru. Žádný jiný
komerční motor v provozu nemá vyšší poměr.
Lopatky budou mít několik nových komponent. Především bu-
dou používat pevnější
uhlíková vlákna, díky
čemuž mohou být del-
ší a tenčí. Jejich konce
budou vyrobeny ze
speciálního kompozit-
ního materiálu ze skle-
něných vláken, která
dokáží lépe absorbovat
impaktní energii. „Uhlí-
ková vlákna jsou velmi
pevná a nejsou flexibil-
ní, takže pokud do nich
narazí pták nebo něco
jiného, uvnitř se vytvoří
nárazová vlna. Skleně-
ný kompozitní materiál
má lepší deformační
vlastnosti a dokáže
nápor na lopatku lépe
rozložit,“ říká Nick Kray, který se návrhu podílí. Zatímco předchozí
motory (GE90 a GEnx) mají 22 a 18 lopatek, nový GE9X jich bude
mít pouze 16, ačkoli je ze všech motorů největší. Motor je lehčí,
lopatek je méně, jsou tenčí a rychleji se točí.
Ačkoli je to úplně poprvé, co firma spustila zkompletovaný
motor, individuální komponenty a systémy testuje už čtyři roky.
GE9X byl navržen tak, aby generoval vztlak 45 metrických tun (pro
srovnání – hlavní motor raketoplánu produkuje 169 metrických
tun). I když toto číslo může vypadat působivě, světový rekord
drží předchůdce tohoto motoru s označením GE90-115B, který
generoval vztlak téměř 58 metrických tun.
View-Master – brýle
pro virtuální realitu
Virtuální realita se
stává trendem na-
příč obory a tento
rok nemine ani Čes-
kou a Slovenskou
republiku. V průbě-
hu srpna 2016 bude
možné na obou
t r zích zakoupit
View-Master, brýle
pro virtuální realitu
společnosti Mattel.
Designový produkt se zařadí mezi nejdostupnější zařízení pro
širokou veřejnost, nabízí totiž nejpříznivější poměr ceny a kvality.
Kromě brýlí View-Master bude na trhu uvedeno také pět zážit-
kových, tematických balíčků – Zajímavá místa, Divočina, Vesmír,
Podmořský svět a Dinosauři. Kromě nich se mohou uživatelé těšit
na VR hry, virtuální turistiku, tzv. virtuální zážitky, 360° videa či
minifilmy. Ač by se na první pohled mohlo zdát, že je produkt
určen pouze dětem, zabaví i dospělé.
Výhodou View-Masteru je univerzálnost, proto na něm bude
možné vyzkoušet i jiný než oficiální obsah od Mattela. Dostupné
aplikace, ať už zdarma či za poplatek, a to pro systémy iOS, Andro-
id či Windows Phone/Windows 10 Mobile, nabídnou především
virtuální hry různého zaměření. Specifický zážitek zprostředkují
tzv. virtuální zážitky, které mnohdy kombinují 360° video, herní
prvky a interakci. Časté jsou například ty s hororovou tematikou.
Uživatelé si prostřednictvím brýlí prohlédnou i dnes už rozšířená
360° videa. Přenesou je na fascinující a světoznámé destinace, ve-
řejnosti nepřístupná místa, koncerty či třeba zprostředkují adrena-
linové zážitky. Právě kvůli možnosti poznat zahraniční destinace
ze zcela nového pohledu se hovoří o tzv. virtuální turistice.
p