T+T Technika a trh 10/2015 - page 54

V tomto článku vysvětlí Mirko Baecker ze
společnosti Siemens, proč příchod tohoto
a dalších trendů znamená, že průmysl vý-
roby strojů vyžaduje nové způsoby práce
s důrazem na spolupráci, univerzálnost a
flexibilitu. Věk chytrých strojů vyžaduje ta-
ké chytřejší způsob jejich navrhování, vý-
roby a dodávání na trh.
Zákazníci chtějí více
d
Ti z nás, kdo s radostí vzpomínají na sérii
filmů Terminátor, si jistě vzpomenou na
scénu z filmu Terminátor 2, ve které si
programátor ze společnosti Cyberdyne
Systems uvědomí, že stroje mají vlastní
vědomí. Zatím sice tak daleko nejsme, ale
stroje jsou dnes stále chytřejší a mohou
provádět více věcí automaticky. Vezměme
si například výrobní linku na parfémy. Již
nyní existují stroje, které mohou pracovat
samostatně po delší dobu a samy doká-
žou měnit obsah lahviček i jejich etikety
podle digitálních pracovních pokynů.
V budoucnu se také stroje stanou sou-
částí integrovaných výrobních linek, které
pomocí senzorů budou po internetu posí-
lat data o postupu výroby i stavu jednotli-
vých strojů v reálném čase. Stroje budou
například moci monitorovat svůj stav po-
mocí proměnných jako je teplota, hydrau-
lický výkon či tlak. Automaticky budou
označovat nalezené anomální parametry
pro inženýry, kteří budou moci problém
řešit ještě předtím, než dojde k poruše
systému. Data získaná ze strojů se sta-
nou součástí širšího datového ekosysté-
mu spolu s technologiemi, jako jsou ak-
tuátory, senzory, bezdrátové kamery
nebo čtečky RFID, a budou v podnicích
představovat nepřerušený tok informací
z výrobních linek. Tato data se po analýze
a zpracování v cloudu stanou základem
pro lepší rozhodování. Pro zákazníky je ta-
to vize lákavá, výrazně však zvyšuje složi-
tost výroby strojů. Obzvláště se jedná o po-
kročilý software s milióny řádků kódu,
který je vyžadován k provozu těchto stro-
jů, a který narostl ve strojích mezi roky
1970 a 2010 o 45 %.
Složitost výrobků se rovněž postupně
zvyšuje. Na klíčových trzích, kterými jsou
automobily a spotřební zboží, je vysoká
poptávka po kastomizovaných výrobcích.
A kastomizované výrobky vyžadují k výro-
bě přizpůsobitelné stroje umožňující ná-
vrh a výrobu na zakázku. Éra, kdy bylo
možné navrhovat, vyrábět a dodávat stan-
dardní modely strojů s dlouhým životním
cyklem, pomalu končí.
Kromě těchto problémů je potřeba zo-
hlednit životní prostřední, neboť legislativa
se spolu s bezpečnostními standardy neu-
stále zpřísňuje. Aby bylo možné splňovat
tyto požadavky, je nutné mnohem častěji
měnit konfiguraci strojů. Navíc postupující
globalizace s nabídkou strojů z ekonomik
s nižšími náklady neustále zvyšuje tlak na
ziskovost výroby.
Tyto požadavky je tedy třeba mít na pa-
měti a přijít na způsob, jak dělat věci při
výrobě strojů zcela jinak. Je nutné se vy-
pořádat s neustále rostoucí složitostí stro-
jů, najít efektivní způsoby krácení nákladů
a být flexibilnější a rychlejší při navrhová-
ní, vývoji a výrobě strojů. Přišel čas pro
pokročilý inženýring strojů.
Výroba strojů
chytřejším způsobem
d
Základem pokročilého inženýringu je di-
gitální platforma, která zastřešuje veške-
rou práci na projektu, umožňuje spoluprá-
ci mezi týmy, katalogizuje položky
modelů, ukládá všechnu provedenou prá-
ci a umožňuje opakovaně používat data.
Přesun k sjednocenému systému navrže-
nému pro životní cyklus návrhu strojů
umožňuje výrobcům vylepšit výrobní pro-
cesy ve 3 krocích:
1. Tvorba
mechatronického návrhu
d
Požadavky zákazníka je možné díky
použití principů systémového inženýrství
sledovat po celou dobu od počátečních
automatizace
l
převody
l
pohony
52
T+T
T e c h n i k a a t r h
1 0 / 2 0 1 5
Chytré stroje
vyžadují chytrý inženýring
nové digitální technologie a trendy
Nové digitální technologie a trendy, například Internet
věcí (IoT), Průmysl 4.0 a další, dnes předznamenávají
začátek nové průmyslové revoluce.
Na trhu průmyslových strojů způsobí vstup nové
technologie digitalizaci výroby, počínaje výrobními
linkami s chytřejšími, propojenějšími a složitějšími stroji.
Virtuální modely umožňují minimalizovat mechanické a fyzikální zkoušky strojů před jejich uvedením do provozu
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...76
Powered by FlippingBook