spoji. Ta totiž do značné míry závisí na
součiniteli tření v závitech a mezi maticí
a podložkou, přičemž hodnota tohoto
součinitele může podle reálných podmí-
nek velmi kolísat.
Proto se u nejdůležitějších spojů používal
ještě třetí způsob předepínání: pomocí hyd-
raulického předepínacího přípravku s mě-
řením prodloužení šroubu. Tento způsob
přináší výhody ve vysoké přesnosti před-
pětí a v odstranění napětí od namáhání
krutem. Výsledkem je lepší využití mož-
ností, které nabízí materiál šroubu.
„Samozřejmě jsme v ČKD Blansko Hol-
ding věděli o existenci předepínacích prv-
ků Superbolt a podobných výrobků. Měli
jsme je za dobré, ale v našich podmínkách
příliš nákladné řešení. Když jsme si ale ne-
chali zpracovat předběžné srovnání jejich
nákladů s náklady na hydraulické předepí-
nání, argument ceny v neprospěch výrob-
ků Superbolt už nebyl tak jednoznačný,” ří-
ká vývojový konstruktér uzávěrů Josef Plch.
„Z technického hlediska se mi koncept pře-
depínacích prvků Superbolt velmi líbí. Vž-
dycky jsem si cenil toho, když někdo doká-
zal přijít s novým řešením ve věci, která se
už zdála přivedená k dokonalosti. Dvě hlav-
ní výhody použití předepínacích prvků Su-
perbolt (a matic SX) jsou jednoduchý způ-
sob utahování a rovnoměrné rozložení
zatížení na jednotlivé závity, jak uvádí jejich
výrobce. Rozhodl jsem se proto požádat
pracovníky společnosti Nord-Lock o pre-
zentaci jejich výrobků přímo u nás a se-
zvat členy zúčastněných oddělení – od
kolegů z obchodního oddělení přes pro-
jektanty, konstruktéry a technology až
po naše šéfmontéry. Protože se držím zá-
sady „důvěřuj, ale prověřuj”, vyjasňovaly
se některé otázky ještě nějakou dobu po-
té – např. materiálové zkoušky u výrobce
a použité způsoby antikorozní ochrany.
Také jsme provedli výpočty metodou ko-
nečných prvků, abychom si ověřili rovno-
měrnost rozložení zatížení závitů dekla-
rovanou výrobcem.”
Použití matic a šroubů
Superbolt u šesti klapek
instalovaných na vodním díle
Toachí-Pilatón v Ekvádoru
d
„Protože vše dopadlo k naší spokojenosti,
rozhodli jsme se použít matice a šrouby Su-
perbolt (typy MT, SB a SX) u tří našich kla-
pek DN1550 PN17 instalovaných v elekt-
rárně Sarapullo v Ekvádoru,” pokračuje
Josef Plch. „Tyto prvky se uplatnily při
spojování polovin děleného tělesa uzávě-
ru a v přírubových spojích navazujících
úseků potrubí. Můj kolega, konstruktér Ja-
roslav Nechvíla, tehdy řídil konstrukci dal-
ších tří klapek DN2400 PN30 pro elekt-
rárnu Alluriquin (spolu se Sarapullem tvoří
vodní dílo Toachí-Pilatón). Pro tyto uzávě-
ry, které se vyráběly ve stejné době, se
rozhodl použít stejné řešení, pochopitelně
s většími rozměry.
Již během výroby těchto šesti klapek by-
ly zkonstruovány a zadány do výroby
klapky pro další projekt spuštěný v roce
2014. Šlo o elektrárnu Peshqeshit v Albá-
nii. Vedle turbín tam společnost ČKD Blan-
sko Holding dodávala také dva hlavní uzá-
věry před turbínou – klapky DN2300
PN12 – a jednu bezpečnostní klapku v při-
vaděči DN3200 PN10. Všechny vysoce
předepjaté spoje pro tento projekt mají
zajištění maticemi Superbolt (MT a SX).”
„Při finální montáži klapek pro Ekvádor
jsme museli doladit těsnění některých
uzlů, proto se montáž a demontáž uzávě-
rů opakovala. Tehdy se ukázalo, že mon-
táž pouze s ručními momentovými klíči
není v tomto případě optimálním řeše-
ním,” popisuje své zkušenosti manažer klí-
čových zakázek Kamil Zábranský. „Česká
pobočka společnosti Nord-Lock nám vy-
šla maximálně vstříc. Umožnili nám použít
na potřebnou dobu jejich pneumatický
utahovák a jejich kolega z německé po-
bočky, pan Peter Mai, naše montéry za-
školil v jeho použití. Díky tomu se mon-
tážní časy podstatně zkrátily a odpadla
namáhavá práce s ručními klíči.”
V době přípravy tohoto článku probíhá
už přímo na místě montáž klapek pro elek-
trárny Alluriquin a Sarapullo v Ekvádoru,
w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
materiály
l
komponenty
l
plasty
35
pokračování
a
inzerce