T+T Technika a trh 09/2014 - page 102

p
První otázka je nasnadě.
Jak hodnotíte vývoj domácího
strojírenství v segmentu výroby
železničních kolejových vozidel?
Přirozený rozvoj železniční dopravy nejví-
ce ovlivňuje pomalá liberalizace tržního
prostředí. S tím bohužel souvisí i minimál-
ní tempo obnovy stávajícího vozového
parku. Zvyšování výkonnosti a efektivity
železnice je klíčem k ekonomickému růstu
v našem oboru a odráží se i v ochotě střed-
nědobě a dlouhodobě investovat. V opač-
ném případě hrozí únik přepravovaných
objemů na už tak přetížené silnice a pře-
devším nastavení tranzitních železničních
koridorů mimo ČR, to může mít negativní
dopady na celý průmysl.
Zásadní vliv na vývoj železničního prů-
myslu v České republice má samozřejmě
vládní podpora železniční dopravy, tak jak
je to v zemích EU i v ostatním světě.
p
CZ LOKO je tradičním
výrobcem lokomotiv.
Dá se i v této oblasti rozšiřovat
produktové portfolio?
Základ naší činnosti je stabilní, jsme a chce-
me být specialistou v segmentu nezávislé
trakce - tedy výroby, modernizace a kom-
plexního servisu diesel-elektrických loko-
motiv. Díky získaným zkušenostem a kon-
strukčnímu i technologickému růstu se
však logicky rozšiřuje i spektrum doplňko-
vých služeb, které umíme klientům po-
skytnout. Vstupujeme do segmentů mo-
dernizace a výroby speciálních vozidel,
ale i komplexních modernizací elektric-
kých lokomotiv. Naším cílem je diverzifi-
kace nejen v oblasti rozsahu a komplex-
nosti služeb, ale i v jednotlivých teritoriích,
kam dodáváme.
p
Investujete proto do
vlastního výzkumu a vývoje?
Vlastní výzkum a vývoj je základním před-
pokladem pro náš cíl udržet se v našem
segmentu mezi technologickou elitou. Dí-
ky investicím do výzkumu a vývoje jsme
představili nejen nové lokomotivy – napří-
klad asynchronní čtyřnápravová lokomoti-
va řady 744, ale i vlastní dílčí moduly zalo-
žené na unifikaci technického řešení
lokomotiv CZ LOKO. Více než 70 % nákla-
dů na výzkum a vývoj hradíme z vlastních
zdrojů, pro zbytek hledáme finance v ná-
rodních i strukturálních fondech EU. Výz-
namná je pro nás v této oblasti spolupráce
s privátními výzkumnými organizacemi
a vysokými školami, především s Univerzi-
tou Pardubice a Západočeskou univerzitou.
p
I strojírenství prochází
vývojem a je zde silný
konkurenční boj. Daří se vám
držet vybojované pozice?
Věřím, že ano. Počítáme-li novodobou
historii holdingu CZ LOKO, tedy od roku
2006, zvýšili jsme počet zaměstnanců řá-
dově o třetinu na dnešních 730. Díky
schopnosti zvyšovat produktivitu jsme
při třetinovém růstu počtu zaměstnanců
zvýšili obrat na téměř dvouapůlnásobek,
takže se naše roční tržby pohybují kolem
2 mld. Kč.
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 4
služby
l
IT podpora výroby
Společnost CZ LOKO patří k nejvýznamnějším hráčům na poli
středoevropského železničního strojírenství. Svůj úspěch
v oblasti výroby, modernizací a oprav kolejových vozidel staví
nejen na znalostech a zkušenostech, které sahají více než
160 let do historie, ale také na moderních technologiích
a neustálých inovacích. Vyvíjí a vyrábí nové lokomotivy,
modernizuje kolejová vozidla a přispívá k dobrému jménu
českého strojírenství v osmnácti zemích Evropy.
Na jakých plánech CZ LOKO pracuje a co jsou klíčové faktory
úspěchu na vysoce konkurenčním trhu výrobců kolejových
vozidel? Odpovídá Josef Gulyás, obchodní ředitel
pro střední Evropu společnosti CZ LOKO.
CZ LOKO
na železnici chceme patřit
k technologické elitě
Josef Gulyás, obchodní ředitel pro střední Evropu
společnosti CZ LOKO
Nová univerzální lokomotiva řady 744
100
1...,92,93,94,95,96,97,98,99,100,101 103,104,105,106,107,108,109,110,111,112,...175
Powered by FlippingBook