w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
obrábění
l
tváření
l
dělení materiálu
Druhá zastávka, tentokrát v zázemí stáje HMS
d
Při druhé zastávce jsme zavítali do stáje Hendrick Motorsports
(HMS). Stáj HMS vznikla v roce 1984 a se ziskem 10 mistrovských ti-
tulů jen v sérii Sprint Cup patří mezi týmy s největším počtem vítěz-
ství. Fanouškům NASCAR je známo, že společnost Haas Automation
se původně dostala ke sportu právě přes tým HMS, neboť patřila me-
zi jeho sponzory a dodavatele CNC obráběcích strojů. V roce 2002
Gene Haas založil vlastní tým Haas CNC Racing, který navázal part-
nerství s týmem HMS. Dnešní auto č. 39 stáje SHR bylo ve skuteč-
nosti dříve autem č. 60 stáje Haas CNC Racing – jak se tým jme-
noval při prvním vstupu do špičkové série NASCAR.
HMS staví více než 550 motorů za rok a řadu z nich dodává ostat-
ním týmům jezdícím v sérii NASCAR. Různé součásti motorů a pod-
vozků se vyrábějí na různých CNC obráběcích strojích Haas, včet-
ně vertikálních obráběcích center VF-2 a VF-6, horizontálních
obráběcích center ES-5 a soustružnických center TL-25 s osou C,
protivřeteny a poháněnými nástroji. „V areálu máme čtyři stroje Ha-
as ES-5 pro obrábění hlav válců a sacích potrubí,” říká Larry Zent-
meyer, koordinátor pro výrobu motorů. „Předěláváme na nich i vý-
fuková sedla a modernizujeme starší konstrukce na nové.” Každý
stroj ES-5 je vybaven otočným stolem Haas HRT210 a koníkem,
které slouží k podpoře dlouhých součástí. Válce hlav HMS se obrá-
bějí na horizontálních centrech Haas ES-5. Tyto složité díly jsou na
počátku polohotové odlitky dodávané společností Chevrolet. „Na
odlitku je dostatek materiálu, abychom mohli přidat ventilový roz-
vod a opěru vahadla,” vysvětluje pan Zentmeyer. „Je zde i dostatek
materiálu pro úpravu vstupů a výstupů sání a výfuku; a i komora vy-
žaduje určité obrobení. Na odlitku v podstatě nezůstane prakticky
žádné místo, které bychom určitým způsobem neobrobili. Obrábě-
či jako Mark Thomas mají vedle strojů systémy Siemens NX, na kte-
rých připravují programy. Každý měsíc vyrábíme cca 12 sestav – to
znamená 24 hlav,” říká pan Zentmeyer, „proto jsou naše stroje neu-
stále v provozu, ale zase no tolik, abychom potřebovali několik pa-
let nebo měničů palet. Stroje ES-5 odvádějí vskutku dobrou práci.”
Dílna HMS na výrobu motorů upravuje i písty pro každý blok válců.
„Na jednom ze strojů VF-2 se provádí dokončovací obrábění hlav pís-
tů,” říká pan Zentmeyer. „Tímto způsobem získáme požadované tole-
rance a míry. V průměru vyrábíme přibližně 20 sestav pístů za týden.”
Automobilové soutěže jsou v dnešní ekologicky uvědomělé době
někdy vnímány negativně, nicméně vzdělavatelé a průmyslníci v nich
stále vidí ohromný potenciál pro inspiraci budoucích generací. Jest-
liže lidé a firmy najdou odvahu riskovat a rozjet vlastní podnikání,
registrovat patenty nebo investovat životní úspory do nákupu pra-
covního vybavení - potom bude existovat způsob, jak průmysl vrá-
tit do starých kolejí. Lidé nebudou chtít stát bokem a obdivovat, co
dokázaly předchozí generace. Budou chtít zažít prudký ekonomic-
ký boom, který lze přirovnat k zatáčce projeté smykem, a přitom
bojovat o nejvyšší příčky na bedně.
p
int.haascnc.com
www.teximp.cz
inzerce