Page 74 - T+T_07-8_2013

Basic HTML Version

Je to zároveň metafora, popisující, díky če-
mu jsou americké firmy a inovace po de-
setiletí nejlepší na světě. Když závodní au-
to nehybně stojí, můžeme obdivovat jeho
křivky a křídla, můžeme se podivovat nad
jeho promyšlenou konstrukcí a můžeme
řečnit o jeho výkonu, přítlaku a pragmatic-
ké kráse. Právě proto některé parádní
kousky objevíme na stěnách uměleckých
galerií.
První zastávka
závodní stáj Stewart-Haas
d
Sledovat závod ze stáje Stewart-Haas je
téměř neskutečným zážitkem. Stáj Ste-
wart-Haas Racing (SHR) společně vlastní
Gene Haas, zakladatel společnosti Haas
Automation a Tony Stewart, trojnásobný
vítěz série Sprint Cup.
Sídlem stáje SHR je dlouhá, obdélníková
budova s příhodným názvem Haas Way.
Uprostřed budovy se nachází velký prostor
vyplněný závodními auty v různých fázích
přípravy. Vysoko na stěnách jsou napsány
citáty a aforizmy od myslitelů a politických
vůdců z různých historických období, kte-
ré slouží k udržení motivace a vysokého
pracovního nasazení, jako kdyby to snad
bylo zapotřebí. Napravo od hlavní dílny je
týmová prodejna a nalevo, za skleněnou
přepážkou je výrobní dílna, v jejímž čele
stojí červené vertikální obráběcí centrum
VF-1 ze speciální edice Tony Stewart. Jistě
nikoho nepřekvapí, že všechny CNC ob-
ráběcí stroje v dílně nesou značku Haas.
Podle Brada Harrise, vedoucího výrobní
dílny, je to pro tým jen přínosem. „Je při-
rozené, že máme stroje Haas a ne stroje
jiných značek,” říká. „Než jsem vzal tuto
práci, pracoval jsem s jinými stroji a zcela
upřímně mohu říct, že stroje Haas jsou
univerzální a spolehlivé, a proto přesně
splňují naše pracovní požadavky. Když
používáme stroje jedné značky se stejným
řízením, můžeme lépe plánovat jejich obs-
luhu. Je nás tady celkem pět a všichni mů-
žeme obsluhovat všech 12 strojů. I za
ostatní si dovolím tvrdit, že jsme hrdí na
to, že jsme dílna značky Haas.”
Výbavení dílny
d
Dílna je vybavena osmi vertikálními obrá-
běcími centry a čtyřmi soustružnickými
centry. „Čtyři naše vertikální obráběcí cent-
ra umožňují obrábění ve čtyřech a pěti
osách,” říká pan Harris. A dodává: „Proto
můžeme vyrábět prakticky všechno, co náš
závodní tým potřebuje, při minimálních do-
bách nastavení. Uprostřed sezóny se neu-
stále provádějí různé úpravy, někdy kvůli
změně pravidel ze strany NASCAR a někdy
kvůli nápadu na zlepšení výkonu auta ze
strany inženýrů nebo vedoucího mechani-
ků. Ve všech případech požadují součást
ihned. Než ale změna projde technickým
oddělením až do výrobní dílny, většinou
již nezbývá mnoho času. Každý úkol je
pak velmi naléhavý.”
Největšími stroji na pracovišti jsou dva
stroje VF-6TR se sklopným stolem. Dále zde
najdeme minifrézku, centrum VF-2 a pětio-
sé centrum VF-4, rovněž vybavené sklop-
ným stolem TR-210.
Jako všechny závodní týmy i stáj SHR se
zdráhá ukázat většinu komponentů vyrábě-
ných ve vlastní dílně, protože má před se-
bou ještě půl tuctu závodů. Jednou z nej-
pozoruhodnějších součástí je hlavice řadicí
páky. Pan Harris v ruce drží jednu z auta
č. 39 Ryana Newmana. Je pevná a lehká
a vyznačuje se složitým konturováním, zčás-
ti kvůli ergonomii a zčásti kvůli dekoraci.
„Byl to pro nás, i pro inženýry, zábavný,
ale náročný úkol,” říká. „Hlavici jsme vyrá-
běli na pětiosém stroji VF-4, který umožnil
její dokončení pouze ve dvou operacích.
Děláme jich asi 20 za rok. Podobně jako
většina dílů v autě se časem opotřebí a mu-
sí se vyměnit. Ani u nenamáhaných sou-
částí nic neponecháváme náhodě. Neče-
káme, až přestanou fungovat.”
V Kannapolisu na strojích Haas vyrábějí
mimo jiné svislé vzpěry pro přední nápra-
vy, které přicházejí jako výkovky s čepy
předem obrobenými od dodavatele. V díl-
ně SHR „vyfrézují” zbývající vlastnosti,
což zahrnuje spoustu obrábění.
„Po vyrobení se celá sestava vrátí k nám,
abychom provedli dokončovací obrobení
v jednom nastavení, díky čemuž nijak ne-
ohrozíme přesnost a kvalitu,” říká pan
Harris. „Nejnáročnější je dosáhnout poža-
dované přesnosti – vzhledem k malým to-
lerancím a poněkud neobvyklému tvaru.
Na sklopném stole VF-6TR namontujeme
součást na trubici čepu. Celou součást
otočíme a „vtiskneme” jí všechny vlast-
nosti v jednom nastavení. Ušetří nám to
spoustu času a vyrobíme opravdu skvělou
součást. Na strojích Haas se nám líbí,
že jsou velmi uživatelsky přívětivé a že
se u nich prakticky nevyskytují prostoje.
Místní firemní prodejna Haas (HFO) nám
poskytuje skvělou podporu.”
obrábění
l
tváření
l
dělení materiálu
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 3
70
Řízení rizik
NASCAR
a Haas Automation
Závody NASCAR (The National Association
for Stock Car Auto Racing) jsou dnes velkým televizí
podporovaným podnikem a patří mezi sporty
s největším diváckým zájmem ve Spojených státech.