T+T Technika a trh 4/2016 - page 14

T+T
T e c h n i k a a t r h
4 / 2 0 1 6
Výše popsaný stav a způsob ovládání ne-
musí být vždy ideální, například pokud je
posádka pouze jednočlenná nebo je nutná
rychlá reakce a vypnutí prováděné operace.
Samozřejmě lze také zvolit moderní a spo-
lehlivý bezdrátový způsob ovládání, který
odstraňuje dříve uvedené nedostatky kla-
sického ovládacího postupu. Obsluha má
v tomto případě k dispozici vysílač (obr. 1),
kterýmovládá relé přijímače umístěného na
nástavbě. Relé přijímače spínají stejné funk-
ce (obvody) jako tlačítka ovládacího panelu
nebo závěsného ovladače. Odpadají tak
problémy s délkou kabelu, nutností kontro-
ly prováděné činnosti dalším pracovníkem
a obsluhující může mít k dispozici i mnohé
další informace zobrazované na displeji vy-
sílače (úroveň hladiny v nádrži, tlak proudu
vody apod.) Tyto možnosti jsou vyhrazeny
pro nejvyšší řadu Safir z nabídky rádiových
dálkových ovládání.
Francouzská společnost JAY electronique
je renomovaným evropským výrobcem rá-
diových dálkových ovládání a nabízí široké
spektrum produktů pro řešení veškerých
průmyslových požadavků včetně již popsa-
ných aplikací na komunálních vozidlech. Do
její nabídky pro tuto oblast patří zejména:
ORION – jednoduchá tlačítková ovládání
(2 až 16 tlačítek) s/bez tlačítka provozního
zapnutí/vypnutí (obr. 2). Zdrojem energie
12
komponenty
I
materiály
I
plasty
Bezdrátové ovládání nástaveb
komunálních vozidel
V současné době
je kladen stále větší
důraz na efektivitu,
využitelnost a časovou
úsporu při používání
speciálních technologií.
Do této kategorie spadají
samozřejmě i komunální
vozidla pro čištění
kanalizací, přepravu
tekutých i sypkých látek
nebo třeba i nosiče
kontejnerů. Ve všech
těchto případech slouží
k ovládání funkcí
(např. sání, výtlak,
navíjení/odvíjení hadice,
apod.) stacionární
tlačítkový ovládací pult
nebo závěsný ovladač.
Obsluha vozu je tak
při své práci a kontrole
prováděné činnosti
omezena nutností
přítomnosti u ovládacího
panelu nebo délkou
kabelu závěsného
ovladače. Případně musí
jeden člen posádky
vozu ovládat výše
popsané funkce tlačítky
a druhý kontrolovat
průběh operace a svého
kolegu upozorňovat
a informovat voláním.
Obr. 1
Obr. 2
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...68
Powered by FlippingBook