Page 58 - T+T_05_2012

Basic HTML Version

T+T
T e c h n i k a a t r h
4 / 2 0 1 2
54
obrábìní a strojírenství
I
svaøování
I
náøadí
I
stroje
Obrábění titanových
leteckých dílů
Výrazné zvýšení užití
titanu jako konstrukčního
materiálu v civilním
leteckém průmyslu
začalo kolem roku 1980.
Krátkou dobu po tom, co
se tento materiál objevil
ve vojenském letectví.
Titanové slitiny efektivně
konkurují slitinám hliníku
i nikl feritickým slitinám.
Nové titanové slitiny nyní
rapidně pronikají i do
výroby dalších skupin
částí letadel, jako jsou
díly trupu, křídel, částí
výsuvu podvozku, prvků
hydraulických systémů
a podobně.
Tento vývoj s sebou logicky přináší potře-
bu řešit inovativní způsoby technologie
obrábění nových materiálů a vyřešení
uspokojivé produktivity, přesnosti výrob-
ních tolerancí a spolehlivosti procesů při
výrobě takového charakteru. Firma ISCAR
se tímto vývojem zabývá a přináší na trh
některé typy nástrojů pro aplikace sou-
stružení, frézování i vrtání, vyzbrojené
novými jakostmi karbidů, geometrií břitů
a speciálními utvařeči.
Vlastnosti, které dělají titan tak
důležitým pro letecký průmysl
d
Volba titanu jako konstrukčního materiálu
v letectví vychází z jeho některých speci-
fických vlastností:
vysoká pevnost v poměru k měrné
hmotnosti
chemická odolnost
odolnost proti korozi
výjimečné mechanické vlastnosti
malá tepelná roztažnost
Charakteristika a limitace
obrobitelnosti titanu
d
Nejpoužívanější pro letecký průmysl je ti-
tan 6AL-4V. Slitiny titanu vykazují více pro-
blematický průběh obrábění a praxe plně
potvrzuje, že při obrábění titanu vznikají
větší řezné sí ly než při odpovídající apli-
kaci obrábění ocelí ekvivalentní tvrdosti.
Navíc patří titan mezi takzvaně zpevňující
materiály. To znamená, že povrchová vrst-
va obrobené části vykazuje větší tvrdost
než původní materiál. Proto je nutné po-
užívat pozitivnější geometrii než při ob-
rábění ocelí. Vyšší řezný odpor generuje
podstatně vyšší tepelné namáhání nástroje
a v důsledku nižší tepelné vodivosti titanu
si i samotné třísky déle udržují teplo a tím
je nástroj ještě více namáhán. V důsledku
vysokých řezných sil a tepla pak dochází
ke kráterovým výmolů podél břitu a tím
k rychlému opotřebení nástroje.
Titan má také podstatně vyšší modul
elastičnosti než ocel. V kombinaci s vyšším