25 Duben 2007
Obchodování přes B2B tržiště získalo během pěti let tuzemské historie jiný rozměr. Plné využití reklamních prostor, reference na firmu či originální obrázky se staly typickým doplňkem internetového obchodování. Dříve se podle nejstaršího tuzemského internetového tržiště používaly jen texty, které i čtvrt roku nikdo neaktualizoval. Současní klienti s tržištěm více pracují. Snaží se, aby se nabídka dostala k co největšímu počtu uživatelů.
„Dnešní zákazníci využívají zařazování svých nabídek nejen do oborů, který k textu inzerátu logicky patří, ale i do neutrálních podoborů. Ke svým inzerátům připojují i reference na společnost a ilustrační obrázky dokreslující jejich činnost. Typická firma vkládá dnes své nabídky opakovaně, pravidelně – například každé dva týdny - a vkládá jich větší počet. Dále také hodně specifikuje své nabídky, aby jich mohla vkládat víc,“ popsal spolumajitel nejstaršího tuzemského B2B tržiště ABC Českého Hospodářství Predrag Dukič.
Naopak se během posledních pěti let nezměnila široká plejáda firem přes internetová tržiště. Nejvíc reakcí tržiště registruje u firem s širokým sortimentem - hutní materiál, strojní výroba, reklamní předměty, dřevovýroba, nábytkářské firmy, reklamní předměty, stavební firmy a jakákoli výroba na zakázku. Mezi klienty B2B tržiště ovšem patří například i pohřební služba.
„Na internetovém tržišti jsme začínali jako i mnoho ostatních poměrně opatrně. Sem tam nějaká nabídka z naší strany. Zákazníci reagovali také zřídka, byla patrná konzervativnost a obliba ve starých formách informování zákazníků. V současnosti máme nabídky na mailu denně, je jich hodně a jsou už jen z relevantních oblastí. Oceňujeme především přehlednost s jednoduchou možností rozklikávání do dalších podrobností. Každý týden najdeme nové zákazníky a získáváme zároveň nové kontakty,“ vysvětlil Mojmír Böhm, jednatel společnosti REMS Česká republika, která se věnuje výrobě specializovaného profesionálního nářadí.
Rozvoj vysokorychlostního připojení k internetu výraznou měrou otupil nedůvěru k internetovému připojení. Kromě rizik spojených s vytáčeným připojením – například přesměrování na speciálně placené linky – jsou jasně stanovené náklady spojené s připojením a pohodlí dané rychlostí. Pokud má dnes firma nedůvěru k využívání internetu, je to dané spíše nedůvěrou k výpočetní technice obecně. V současnosti jde už jen o velmi ojedinělé případy.
„I v současnosti se ale nedá říct, že obchodování přes internet je vhodné pro každého. Malé firmičky s hodně specifickou výrobou a jasně definovanými stálými klienty nebo například autosalony, vzdělávací agentury, překladatelské služby nebo umělecké agentury nebudou přes tržiště realizovat velké výhody. Obecně se zdá, že tržiště využijí spíše výrobní a obchodní firmy,“ připustil Predrag Dukič.
Typickým klientem internetového tržiště je podle Dukiče menší firma od jednoho zaměstnance až po velkou firmu s tisícovkou zaměstnanců. Na tržišti realizuje dnes navíc obchody celý top management – od majitelů firem, přes jednatele, šéfy marketingu a obchodu až po office managery. U velkých firem pak většinu obchodů realizují zásobovači.
„Realizovat obdobné nákupy přes B2B tržiště je pro poptávající velmi jednoduché. Stačí vložit poptávku a správně ji umístit do oboru, kterého se týká. Denně se rozesílá 21 tisíc mailů více než 28tisícům aktivních uživatelů. Poptávky je možné zadávat zdarma – stejně tak prohlížet nabídky ostatních klientů. Placené služby tržiště se vztahují jen na možnost zadávat do systému vlastní nabídku a dostávat relevantní poptávku z oboru klienta v předstihu,“ uzavřel Predrag Dukič, spolumajitel internetového tržiště ABC Českého Hospodářství.
www.abc.cz