Komerční letadla by mohla do deseti let létat na pohonné hmoty vyrobené z velké části z rostlin nebo dokonce potravinového odpadu, shodují se letečtí odborníci oslovení agenturou AP. Aerolinky k přesunu na biopaliva podle nich přivedou nestabilní ceny ropy a částečně i nové povinnosti vyplývající z dohod o boji proti změnám klimatu.
Vývoj biopaliva pro aerolinky je nicméně stále ještě v experimentální fázi. Odhad předpokládaného přesunu aerolinek k biopalivům však již vyvolává obavy ekologů, že zájem o využívání biopaliv v letectví by mohl urychlit ničení tropických pralesů a snížit plochu orné půdy využívané k pěstování plodin určených pro výživu na úkor rostlin pěstovaných pro biopalivo. Odborníci ale uklidňují, že aerolinky se soustředí hlavně na biopalivo, které způsobí minimální ničení životního prostředí. Letecký průmysl se podle odhadů podílí na globálních emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování, zhruba dvěma až čtyřmi procenty, a až do ekonomické recese bylo letectví nejrychleji rostoucím znečišťovatelem. Evropská unie proto již koncem roku 2008 rozhodla, že letecké společnosti létající přes její území se od roku 2012 zapojí do systému obchodování s emisními povolenkami.
Od roku 2008 uskutečnily různé aerolinky už několik testovacích letů, u kterých bylo do jednoho z motorů z poloviny natankováno biopalivo. Použito bylo biopalivo vyrobené ze směsi dávivce a řas či lničky, kterou zemědělci v severní Evropě a Americe používají jako plodinu k omlazení zemědělské půdy. British Airways plánují výrobu biopaliva z odpadků, emirát Abú Zabí chce zase vyrábět palivo ze slanomilných rostlin, které se mohou pěstovat na farmách spolu s rybami nebo krevetami, jak uvedl Terrance Scott, mluvčí firmy Boeing, která se na projektu podílí. Využití biopaliva pro komerční lety by podle něj mohla ještě do konce letošního roku schválit ASTM International, což je jedna z největších nezávislých organizací pro rozvoj norem v USA i ve světě.
Nizozemská letecká společnost KLM, která je součástí aerolinek Air France-KLM, by chtěla pro komerční lety využívat biopalivo už v roce 2011. Loni v listopadu KLM uskutečnily let nad Nizozemskem v délce jeden a půl hodiny, kdy do jednoho ze čtyř motorů letadla Boeing 747 byl natankován z poloviny kerosin a z poloviny biopalivo. Ve zbývajících třech motorech byl kerosin.
Thomas Roetger z Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) uvádí, že biopaliva by mohla z velké části nahradit tradiční kerosin v příštích deseti letech. "Vše vypadá velmi slibně," řekl Thomas Roetger, který se v rámci IATA zabývá životním prostředím. Cílem IATA je podle něj zvyšovat palivovou účinnost o 1,5 % ročně až do roku 2020, kdy by se měl stabilizovat růst emisí CO2. Do roku 2050 by pak organizace chtěla snížit emise o polovinu.
Zdroj: EnviWeb
RSS Sitemap Trends Zásady ochrany osobních údajů Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2023. Všechna práva vyhrazena.