Google překladač: English Deutsch

honda-jet-main1HondaJet není první létající auto, jak by se mohlo podle názvu výrobce zdát. Honda výrobou tohoto letounu typu business jet vstupuje na trh s malými firemními a privátními proudovými letadly. Po deseti letech vývoje pod taktovkou Honda Aircraft, divize společnosti Honda Motor Co., je již dnes ve výrobní lince prvních šest strojů. Nový letoun v sobě spojuje rychlost a pohodlí s výkonem a pokročilými technologiemi. Dokonalým příkladem je právě pohon letadla. Většina proudových letadel má motory upevněny k trupu nebo zavěšeny na spodní straně křídel. Letoun HondaJet je však párem nových proudových motorů osazen na horní straně křídel. Za jejich vývojem stojí společné úsilí společností GE Aviation a Honda.

„HondaJet je konstrukčně a vzhledově naprosto unikátní," říká Terry Sharp, generální ředitel společného podniku GE Honda Aero Engines. „Nic podobného tady ještě nikdy nebylo." Michimasa Fujino, hlavní konstruktér letounu HondaJet, uvedl pro časopis Flight International, že běžně „se musí zmenšit celé letadlo, pokud chcete snížit náklady, a přitom vždy utrpí komfort. Chtěl jsem vytvořit menší letoun, aniž by tomu padl za oběť vnitřní prostor." Honda pro svůj letoun potřebovala motor, který by byl malý, lehký a úsporný a přitom měl dostatečně vysoký výkon. Nový motor HF120 je v podstatě malý zázrak, jenž má i s kompresorem o průměru necelých 46 cm tah 2 095 liber. Pro srovnání dosud největší proudový motor z dílny GE s označením GE9X má kompresor o průměru přes 335 centimetrů a plánovaný tah 100 000 liber (444,8 kN).

HondaJetIIIHonda ve společném projektu poskytla svůj původní motor vlastní konstrukce, GE dodala své know-how z oblasti proudových motorů, jakož i odborné znalosti a zkušenosti s jejich certifikací. Nový motor nedávno prošel certifikačními testy agentury FAA a byly odevzdány všechny příslušné certifikační zprávy. Typové osvědčení by společnost měla od FAA obdržet ještě před koncem tohoto roku a výroba by tak podle očekávání měla být naplno spuštěna v roce 2014.

Vývoj motoru HF120 představuje návrat společnosti GE k malým proudovým letadlům – odvětví, u jehož samotného zrodu kdysi stála. V 60. letech 20. století technici z GE přepracovali vojenský proudový motor J85 na pohon pro malá proudová letadla Learjet vytvořená legendárním leteckým konstruktérem Billem Learem.

Honda s vývojem proudových motorů začala v roce 1986, tedy ve stejném roce, kdy ve Spojených státech poprvé uvedla na trh značku luxusních automobilů Acura. Společnost vyvinula dva motory, než navázala spolupráci s GE. „Honda měla funkční motor a v GE zase věděli, jak motory uvést do ostrého provozu. Společným úsilím se nám pak podařilo motor přepracovat a úspěšně s ním absolvovat certifikační testy FAA, při nichž byl motor vystaven podmínkám daleko náročnějším, než s jakými se může motor setkat v reálném provozu," dodává Terry Sharp.
Hondajet-pri-testu


Inzerce

Kalendář akcí

<<  Srpen 2019  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Odběr novinek


Technika News
StreamTech.tv News

..