w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
úrovně ochrany proti nárazu do zadní čás-
ti vozidla? Komponent z lehkého materiálu
poskytuje nejen pohodlné místo k ulože-
ní sady na opravu pneumatik a rozšiřuje
funkčnost zavazadlového prostoru, ale
pokud je také správně navržen a namon-
tován, může výrazně přispět k pohlcení
nárazové energie.
Optimalizace bezpečnosti vozu, kterou
vyjadřuje hodnocení EURO NCAP a kte-
rá zvyšuje jeho atraktivitu pro zákazníky,
spočívá v co nejpřed-
vídatelnější a nejbez-
pečnější deformaci
v případě nárazu. Ač-
koliv je každá nehoda
z hlediska rychlosti
a směru působení ná-
razových sil jedinečná,
konstruktéři mohou
volit množství a typ
materiálu, které vozu
zajistí požadovanou
úroveň bezpečnosti. A pokud materiál do-
káže zvýšit bezpečnost cestujících a záro-
veň snížit hmotnost vozidla, je bezesporu
vítaným příspěvkem ke snížení spotřeby
paliva. Kromě toho nelze opomenout, že
moderní materiály nám mají hodně co
nabídnout v oblasti udržitelného vývoje
a recyklace.
p
www.arpro.com
komponenty
I
materiály
57
Nový inovační modul I/O řady B&R X20
s vlastním výpočetním systémem pro
zpracování a hodnocení signálu vibrací
umožňuje zavést sledování stavu podle
úrovně vibrací jako standardní funkci
u každého stroje. V praxi se preventivní
údržba na základě údajů získávaných tr-
valým sledováním mechanického stavu
stroje dosud využívá jen zřídka, neboť
konvenční systémy jsou velmi nákladné.
Nový modul řady X20 tento nedostatek
odstraňuje a umožňuje dosahovat maxi-
mální dostupnosti stroje při současném
zkrácení doby a snížení nákladů potřeb-
ných na údržbu. Výsledkem je výrazné
snížení celkových nákladů na strojní
zařízení. Funkce stálého sledování sta-
vu umožňuje lépe plánovat preventivní
údržbu a provádět ji během provozních
přestávek zařízení.
Jednodušší sledování stavu
d
Modul X20CM4810 od společnosti B&R
je prvním nástrojem pro sledování stavu
podle úrovně vibrací navrženým speciál-
ně podle potřeb výrobců i uživatelů strojů
a strojních celků. „Jde o inovační modul
řady X20 umožňující obsluze trvale sledo-
vat stav celého zařízení,“ objasňuje Andre-
as Waldl, technický ředitel ve společnosti
B&R. „Ze získaných údajů lze zjistit, zda
v zařízení jsou části vyžadující údržbu
a které to jsou.“Modul má ší řku dvou slotů
a obsahuje čtyři vstupní kanály s rozhra-
ním IEPE (Integrated Circuit Piezo-Electric)
pro připojení piezoelektrických snímačů
zrychlení s vestavěnou elektronikou.
Rozhraní IEPE zajišťuje napájení sníma-
čů a vede příslušný signál vibrací dále
do modulu k okamžitému internímu
zpracování, kdy se u každého signálu
sleduje a porovnává s předem určeným
vzorem více než 70 jeho parametrů.
Téměř polovina z nich jsou nastavitelné
tzv. frekvence poškození, na nichž se ur-
čují konkrétní hodnoty zrychlení vibrací.
Výsledky zpracování signálů vibrací se
prostřednictvím sběrnice POWERLINK
nebo jiného standardního sběrnicového
systému přenášejí přímo do řídicí proce-
sorové jednotky (CPU).
Kompaktní systém
nevyžadující obsluhu
d
Vestavěná funkce hodnocení signálů vib-
rací, kterou se nový modul B&R X20 od-
lišuje od ostatních nástrojů pro sledování
stavu běžných na trhu, zcela odstraňuje
potřebu přenosu prvotních údajů k ana-
lýze v externím procesoru. Výsledkem je
menší zatížení sběrnice a procesoru řídi-
cího systému spolu s odstraněním přeby-
tečných rozhraní.
Údaje o stavu stroje generované novým
modulem nejenže obsluze poskytují in-
formace potřebné k optimalizaci intervalů
údržby, ale jsou také k dispozici k přímé-
mu použití jako vstupy do řídicího progra-
mu. Jednoduchost, s jakou lze ve vývo-
jovém prostředí B&R Automation Studio
nakonf igurovat modul X20CM4810
a naprogramovat odezvu požadovanou
při změně stavu stroje, výrazně zkracuje
a zlevňuje vývoj aplikačního softwaru.
„Při vývoji nového modulu jsme kladli vel-
ký důraz na to, aby byl snadno použitelný
jako součást celkového automatizačního
systému a nevyžadoval odborné znalosti
v oboru mechanického kmitání,“ říká An-
dreas Waldl.
p
www.br-automation.com
Technika B&R
zvyšuje dostupnost strojů
Modul B&R X20 pro sledování stavu stroje se snadno integruje do celkového automatizačního systému, aniž by
vyžadoval odborné znalosti v oboru mechanického kmitání