Page 42 - T+T_11-12_2012

Basic HTML Version

T+T
T e c h n i k a a t r h
11–12 / 2 0 1 2
Je však tato domněnka pravdivá? Hmot-
nost je pouze jedním faktorem, který se
podí lí na bezpečnosti automobilů. Bez
ohledu na skutečnost, že využití lehkých
materiálů na některé komponenty ještě
nemusí snížit celkovou hmotnost vozu,
je klamné i tvrzení, že zvýšením hmot-
nosti vozu zvýšíme také jeho bezpeč-
nost. Nejdůležitějším faktorem z hlediska
bezpečnosti je totiž správná konstrukce
a využití materiálů, které při různých ty-
pech nehod dokážou pohltit dostatek ná-
razové energie. Zároveň platí, že přidání či
zdokonalení ochranného prvku může zvý-
šit bezpečnost v jednom ohledu a snížit
ji v ohledu jiném. Například tuhá a těžká
sestava předního nárazníku může zvýšit
ochranu cestujících při čelním nárazu,
avšak zároveň představuje větší nebez-
pečí při střetu s chodcem. To znamená,
že k zajištění ochrany pasažérů i ostatních
účastníků silničního provozu bychom roz-
hodně neměli opomínat lehké materiály.
Díky rychlým pokrokům v tomto oboru
skutečně platí, že je možné snižovat hmot-
nost a zároveň optimalizovat bezpečnost.
Nejnovější lehkémateriály mají díky svému
složení jedinečnou pevnostní charakteris-
tiku. Jsou stlačitelné, a dokáží tak pohltit
značné množství nárazové energie, a to
nikoliv pouze jednou, ale opakovaně. Zá-
roveň spolehlivě a předvídatelně odolávají
nárazům z různých směrů. To znamená,
že obstojí ve srovnání s řadou kovových
či plastových materiálů vyrobených vstři-
kovaným lisováním, které jsou v každém
případě podstatně těžší.
Skvělým příkladem je řešení ochrany proti
zadnímu nárazu u moderních vozů. Řada
automobilů využívala jako dalšího pro-
středku k přenosu a rozptýlení nárazové
energie do kostry vozidla, kterou nepo-
hltil zadní nárazník, rezervní kolo. Mnozí
výrobci však nyní rezervní kolo nahrazují
sadou na opravu pneumatiky, která řidi-
či umožní dojet do nejbližšího servisu.
Jak lze ale bez rezervy dosáhnout stejné
56
komponenty
I
materiály
NIŽŠÍ HMOTNOST
může
znamenat
VYŠŠÍ BEZPEČNOST
Autor: Bert Suffis, obchodní ředitel pro vývoj a aplikace – ARPRO
®
, JSP
Dle tradičního pohledu
na automobilový průmysl
jsou těžké materiály
synonymem kvality,
pevnosti a bezpečnosti.
Člověk by si tak mohl
myslet, že využívání
lehkých materiálů
v zájmu snižování
hmotnosti automobilů,
které souvisí s nástupem
hybridních a elektrických
automobilů, může být
pro cestující nebezpečné.
Nevrzavý materiál ARPRO
®
d
Nevrzavá verze speciálního lehčeného materiálu ARPRO
®
od společnosti JSP se hlásí
o slovo na trhu výrobců aut, kteří musí, dokonce i v autech nejnižší třídy, reagovat na
poptávku zákazníků po optimálním komfortu při řízení. Aby obstáli na trhu s neustále se
zvyšující konkurencí, výrobci pečlivě zkoumají, jak zlepšit pohodlí řidiče. Zaměřují se i na
omezení hluku z vibrací a nerovnosti povrchů u „vrzavých“ dílů interiéru, jako jsou sluneční
clony a vnitřní obložení zavazadlového prostoru. Při vývoji nevrzavéhomateriáluARPRO
®
bylo do směsi přidáno aditivum snižující tření a efekt trhavého pohybu dílů po sobě, který
je způsobený přenosem kinetické energie mezi přiléhajícími díly vozidla.
Tím se významně snižuje hluk v interiéru.
Paul Compton, prezident a generální ředitel
společnosti JSP pro Evropu, Blízký východ
a Afriku vysvětluje: „V autě jsou určité dí ly,
které při vibracích auta způsobených jeho
pohybem zpravidla vytvářejí hluk. Například
sluneční clony s čelisťovým uchycením se ob-
vykle vyrábějí z lehčeného materiálu a kovo-
vého výztuhy. Při jejich otevírání a zavírání pak
může vznikat nepříjemný zvuk. V současné
době, kdy hlučnost pocházející z hnacího ústrojí a z pohybu po silnici je v moderních
vozidlech nižší, se hlavní pozornost zaměřuje na snížení hluku způsobeného vibracemi
a nerovnostmi povrchů v interiérech aut. Zvyšující se kvalitativní standardy pročišťují trh,
a tak i řidiči aut nejnižší třídy očekávají, že tyto problémy budou v jejich autech řešeny.
Výrobci proto musí na tuto poptávku reagovat. Jednoduchým řešením je pro základní
materiál těchto dí lů interiéru používáno ARPRO
®
. Nevrzavý materiál ARPRO
®
nijak
nezhoršuje funkčnost v ostatních oblastech a přitom snižuje efekt trhavého pohybu
součástí po sobě, a tím i hluk. Mezi další výhody materiálu ARPRO
®
patří absorpce
energie, konsolidace dílů, snadnější montáž, nižší hmotnost a lepší recyklovatelnost.
Díky tomu tento materiál představuje neuvěřitelně univerzální řešení.“