V dnešním globalizovaném světě rozho-
duje o úspěchu firmy schopnost vyrábět
zboží či poskytovat služby s co nejnižšími
náklady při zachování požadované kvality
a rychlosti dodávek. Zejména z pohledu
porovnání mzdových nákladů, kdy napří-
klad mzdové náklady v Rumunsku jsou
4,5× nižší než u nás a o pracovních pod-
mínkách a právech zaměstnanců v Číně,
a tím souvisejících mzdových a výrobních
nákladech nemusíme ani hovořit. Ze zálo-
hy potom do tohoto boje nastupuje Brazí-
lie, Indie, Turecko a další.
Z uvedeného pohledu se jeví investice do
vzdělání pracovní síly, a s tím souvisejících
investic do výrobních technologií jako ne-
zbytně nutná podmínka rozvoje každého
rozumně uvažujícího majitele strojírenské
společnosti. Žel, mnohdy se v praxi ome-
zuje zvyšování výkonnosti podniku na šet-
ření „za každou cenu” nákupem nejlev-
nějších technologií či nástrojů bez ohledu
na to, že moderní nástroj přináší svým vyš-
ším výkonem několikanásobně vyšší úspo-
ru výrobních nákladů, než úspora nákupu
levného a nekvalitního nástroje, který pra-
cuje pomaleji, vyrobí menší počet kusů,
způsobuje výrobu zmetků, které již obsa-
hují předešlé výrobní náklady i energii.
Jedním z největších světových výrobců
v automobilovém průmyslu, který pocho-
pil nutnost investic do moderních techno-
logií je firma Volkswagen. V sídle závodu
Volkswagen v Salzgitteru se klade důraz
na ochranu životního prostředí, čímž se
řadí k průkopníkům, kteří při obrábění vel-
kých sérií důsledně spoléhají na systém
minimálního množství chladící kapaliny
„MMS”. Již před 10 lety začali zavádět
v závodě v Salzgitteru systém chlazení
„MMS” a od té doby se tato technologie
postupně rozšířila do velkosériové výroby,
kdy při výrobě hlav válců nejnovější gene-
race motorů (EA 211) se používá výlučně
MMS chlazení. Systém upí-
nacích pouzder Softsyn-
chro
®
Modular, nově vyvi-
nutý firmou EMUGE-
FRANKEN, hraje při výrobě
závitů velmi důležitou roli.
Každý den se v sídle firmy
v Salzgitteru vyrobí kolem
7 000 benzinových i dieselových motorů
ve více než 370 různých provedeních –
od 3 až k 16válcovým. Na výrobě motorů
pracuje asi 6 300 zaměstnanců, kteří
v třísměnném provozu vyrábí agregáty
pro celý koncern Volkswagen. Tyto mo-
tory se používají pro pohon osobních vo-
zidel typů Polo, Golf, Passat, také pro po-
hon užitkových vozidel Volkswagen,
stejně jako dalších vozidel koncernu VW
u značek Seat a Škoda. I motory špičko-
vých modelů jako Phaeton, Touareg, Au-
di A8, Porsche Cayenne a Bugatti Veyron
pocházejí ze závodu v Salzgitteru.
Dřívější spotřeba zhruba 4 litrů mazacích
emulzí na jednu vyráběnou hlavu válce se
zredukovala na méně než 20 mililitrů
MMS-oleje, což představuje
roční úsporu
řezného oleje jenom v tomto závodě
více
než 670 000 litrů
!! Při nasazení Softsyn-
chro
®
Modular se také mnohonásobně na-
výšila produktivita při výrobě závitu, a to
současně při vysoké bezpečnosti celého
výrobního procesu s nejnižší možnou spo-
třebou vstupních zdrojů. Se závitovým
pouzdrem Softsynchro
®
Modular bylo dle
důsledných testů možné obrobit se stej-
ným závitníkem až o 32 % více obrobků
než u ostatních testovaných konkurenč-
ních pouzder.
Zavedení systému MMS pozitivně
ovlivňuje tváření závitu
d
Protože jsou hlavy válců, klikové skříně,
ale také většina ostatních součástí u mo-
toru typu EA211 stejně jako u předchá-
zejícího modelu EA111 z hliníku, nejsou
zde závity řezány, ale tvářeny. „Při tváře-
ní závitu nevznikají žádné třísky, které by
se mohly slepit mezi nástrojem a profilem
závitu. Toto je důležitý předpoklad pro
použití systému MMS. Kromě
toho nástroj vydrží déle a ta-
ké kvalita závitu je mnohem
vyšší, protože nenaruším strukturu mate-
riálu,” vysvětluje Heiko Dormann, specia-
lista na MMS-systém u firmy Volkswagen
v Salzgitteru. U tváření závitu jsou vytvo-
řeny vhodné podmínky pro náhradu mazi-
va za aerosol, i když je odváděné teplo
vyšší než při řezání závitu.
Závitové pouzdro Softsynchro
®
firmy
EMUGE zaručuje velmi vysokou kvalitu
závitu i životnost vlastního nástroje, neboť
pomocí patentovaného minimálního dél-
kového vyrovnání (±0,5 mm) jsou vyrov-
návány rozdíly ve stoupání závitu, nepřes-
nosti vlivem rychlosti výpočtu řídicí
jednotky CNC stroje, rozlišení senzorů
pohybu os, mechanických vlastností stro-
je, pracovní teploty při obrábění nebo to-
lerance při stoupání závitu. Tyto nerov-
nosti jsou vyrovnány natolik, že dochází
k absolutně stabilnímu výrobnímu proce-
su při výrobě závitů.
EMUGE-FRANKEN
je Blue Competence Partner
d
EMUGE-FRANKEN se na základě těchto
dosažených výsledků připojila v lednu
2013 k celosvětové organizaci VDMA –
k iniciativě Blue Competence, která spojuje
technologicky nejvyspělejší světové výrobce
obrábění a strojírenství
l
svařování
l
nářadí
l
stroje
68
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 3
INOVACE
znamená výkon
a úsporu nákladů
Motor EA 211(Zdroj: Volkswagen)
Závitové pouzdro Softsynchro
®
Modular MMS – řez
Závitová fréza BGF-Z4
Softsynchro 1-MMS