Page 61 - T+T_07-8_2012

Basic HTML Version

w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
aktuality
I
zajímavosti
I
výroèí
59
ventilátorů, vrtulí ale i např. chladící tech-
niky. Velice zajímavá je i oblast kolejových
vozidel, kde lze zkoumat nejenom vnější
aerodynamiku souprav jako celku, ale i její
dí lčí detaily – chlazení brzd nebo dyna-
mický účinek míjení protijedoucích vlako-
vých souprav. Aerodynamického tunelu
lze samozřejmě úspěšně použít také při
vývoji lodních dí lů pro analýzu proudění
kolem plachet a palubních nástaveb.
Energetika
Je zřejmé, že návrhy větrných elektráren
přímo souvisí s aerodynamikou. Avšak
předmětem výzkumu v aerodynamických
tunelech je i efektivnost předpokládané
instalace větrných polí pro danou geogra-
fickou oblast. Také v případě návrhu slu-
nečních elektráren může aerodynamický
tunel dovolit zohlednit účinky větru na
jejich návrh a konstrukci.
Stavební průmysl
Tunel najde uplatnění při modelová-
ní atmosférického proudění v krajině
a v městské zástavbě, analýze odolnosti
výškových budov a mostů proti účinkům
větru, analýzy vlivu větru na urbanistické
řešení staveb, ale i třeba na určení větrné-
ho komfortu obyvatel.
Ekologie
Analýzy v aerodynamickém tunelu pomá-
hají při simulaci transportu znečišťujících
látek ovzduším či při hodnocení hlukové-
ho zatížení okolí větrných elektráren nebo
oblastí s vysokou hustotou automobilové
dopravy. Poskytují také informace při
hodnocení dopadu ekologických havárií
na jejich okolí.
Sport
Aerodynamický tunel se využívá ke sníže-
ní aerodynamického odporu při cyklistice,
bruslení, jízdě po ledě či lyžování. Netradič-
ní aplikací může být i testování nových ma-
teriálů pro výrobu stanů nebo oblečení.
Jedním z hlavních požadavků, který si
realizační tým stanovil, bylo vybudování
moderní laboratoře nízkorychlostní ex-
perimentální aerodynamiky a výchova
mladých vědecko-výzkumných pracov-
níků z řad studentů i ostatních zájemců
o tento obor. Laboratoř bude umožňo-
vat, na základě realizovaných skutečných
měření, ověřovat parametry stávajících
i nově vyvíjených zařízení spadajících do
nejrůznějších průmyslových oblastí. Pro
úspěšnou realizaci hlavních požadavků se
předpokládá velmi úzká spolupráce nejen
s Univerzitou obrany, brněnskými univer-
zitami, členy sdružení Energoklastr, ale i se
zájemci z ostatních regionů.
p
www.energoklastr.cz
Aerodynamické tunely – historie
Vznik aerodynamických tunelů byl od
samého počátku úzce spjat s vývojem
letadel těžších než vzduch. První expe-
rimentální měření v těchto zařízeních
výrazně přispěla k pochopení základ-
ních zákonitostí aerodynamiky, jako
jsou např. vzniku vztlaku, odporu těles,
řiditelnost. Výsledky bylo možno poté
prakticky aplikovat na skutečné dí lo
a vyústily v realizaci prvního úspěšné-
ho řiditelného letu bratří Wrightů v roce
1903. Od té doby vznikla celá řada spe-
cifických typů aerodynamických tunelů
navrhovaných a budovaných s ohledem
na požadované parametry, aplikace
a velikosti zkoumaných těles jako např.
nízkorychlostní, vysokorychlostní, klima-
tické atp. Jejich základní principy však
zůstávají stále totožné.
V České republice, v Praze Letňanech
byl v roce 1922 založen Vzduchoplavec-
ký studijní ústav ministerstva obrany.
Tento ústav, dnes nazván Výzkumný
a zkušební letecký ústav a.s., se již od
počátku zaměřil na aerodynamiku a pev-
nostní výpočty letadel. Vznik aerodyna-
mických tunelů pro experimentální ově-
řování poznatků na sebe nedal dlouho
čekat. V současnosti ústav disponuje
třemi různými aerodynamickými tunely
pro nízkorychlostní oblast měření s roz-
měry měřícího prostoru o průměru 0,6m,
1,8m a 3,0m a třemi tunely s přerušova-
ným chodem pro vysokorychlostní aero-
dynamiku s rozměry měřících prostorů
od 0,12×0,12m do 0,9×0,6m. Realizace
výstavby aerodynamických tunelů byla,
je a vždy bude časově a finančně vel-
mi nákladná záležitost. Vyjma lokálních
aktivit jednotlivců z řad pedagogických
pracovníků při univerzitách, kteří reali-
zovali stavbu menších školních tunelů,
nebyl již vznik výzkumných aerodyna-
mických tunelů větších rozměrů v ČR
uskutečněn.