konstrukcí, je možné tělesa ložisek vyrobit
z materiálu o nižší tvrdosti a také hmot-
nosti např. z hliníku. Drátová ložiska se
osazují do těl z oceli, nerezové oceli, bron-
zu a hliníku. Jsou v provedení klasických
přírubových ložisek, opatřená vnitřním ne-
bo vnějším ozubením, a také s vnějším
ozubením pro ozubené řemeny. K dispo-
zici je i dvouřadé provedení.
Konstrukční řešení lineárního vedení
Franke vychází z totožného principu jako
drátové ložisko. Kontaktní tuhost je zalo-
žena na osvědčeném čtyřbodovém styku.
Vodicí dráhy jsou vytvořeny z tažených
drátů. Dráty jsou ve zušlechtěném stavu.
Dráty jsou uloženy v lehké kolejnici z hli-
níkového profilu. Po drahách se odvalují
válečky v rotačním uložení pohybujících
se kazet. Kazety mohou obsahovat také
oběh kuliček popřípadě válečků. Valivá
tělíska jsou tak jako v případě ložisek vy-
robena z kvalitní legované oceli s vyso-
kou tvrdostí. Tam, kde dochází ke kon-
taktu a vznikají vysoké kontaktní tlaky, je
tedy použitý kvalitní vysoce pevný mate-
riál. V okolní konstrukci, jako je kolejnice
a tělo kazety, je použitý lehký materiál.
Proto je konstrukce drátových lineárních
vedení vhodná pro realizaci především
dynamických pohybů. K dispozici je širo-
ký výběr vodicích profilů, vodicích kazet,
speciálních kazet a vedení s proměnlivou
šířkou trati. Varianta s oběhem kuliček je
navíc vyřešena konstrukčně tak, že umož-
ňuje po skončení životnosti vodicích drah
a kuliček jejich výměnu. Vodicí dráty lze
vyjmout a stejně jako pouzdro s kulička-
mi vyměnit za nové. Kolejnice přitom zů-
stává na původním místě a není potřeba
složitého seřizování.
Lineární vedení jsou základem posuv-
ných stolů. Tyto modulární stoly navíc ob-
sahují silový převod k realizaci přímoča-
rého pohybu. Transformace je založena
na pohybovém šroubu, případně na pře-
nosu síly ozubeným řemenem. Pro lineár-
ní pohyby s nejvyšší dynamikou, byl navr-
žen přímý pohon, který neobsahuje
žádný převod. Lehká hliníková konstruk-
ce umožňuje vysokou dynamiku pohybu
a zaručuje také značné úspory energie.
Pohon FTH zrychluje až na 100 m/s
2
a dosahuje maximální rychlosti pohybu až
6 m/s. Přímý motor FTH je jedním z nej-
rychlejších a nejpružnějších pohonů, které
jsou v současné době k dispozici. Magne-
ty statoru jsou přímo integrovány v hliní-
kovém vodicím profilu, to šetří stavební
výšku a hmotnost. Rotor je uzavřen v hli-
níkovém pouzdře v saních. To dává mo-
dulu unikátní kompaktnost. Přímý pohon
umožňuje rychlé polohování bez vůle
v mechanismu. Na jednom vodicím profi-
lu (statoru) může být umístěno více nezá-
vislých pohybových jednotek (rotorů) li-
neárních motorů. Utěsněné uložení
zabraňuje unikání maziva. Protože je celá
konstrukce velmi kompaktní a integro-
vaná jsou přímé pohony předurčeny ta-
ké k použití v hygienicky čistých provo-
zech, například v potravinářství nebo ve
zdravotnictví. Lineární motory jsou k dis-
pozici až do délky zdvihu 5 300 mm. Pro
pohony FTH byly vyvinuty speciální kaze-
ty s jehlovými ložisky pro vysoké zatížení
s ohledem na minimální dosahovanou
hlučnost provozu. Modulární konstrukce
posuvných stolů a lineárních motorů
umožňuje snadné skládání víceosých
struktur.
p
BETZ s.r.o.
Třída Vítězství 68/4
353 01 Mariánské Lázně
tel.: +420 354 620 095
e-mail: betz@betz.cz
www.betz.cz
w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
materiály
l
komponenty
9
Lineární motor Franke FTH
Saně motoru
Rotorové vinutí
Statorové magnety
Lineární vedení
Vodicí kolejnice
Výhody pohonu FTH:
- nižší zástavbová výška
- lineární vedení do čistých prostor bez nutnosti údržby
- nižší počet komponent, jednodušší zástavba, spolehlivější
Konvenční lineární motor
Saně motoru
Rotorové vinutí
Lineární vedení
Statorové magnety
Vodicí kolejnice
Lineární motor Franke FTH ve srovnání s konvenčními produkty
Ložisko s integrovaným prstencovým motorem
Drátové ložisko s vnějším ozubením
Průřez konstrukcí ložiska
Drátové lineární vedení
Osa s řemenovým převodem
Lineární motor
www.franke-gmbh.de