Page 10 - T+T_07-8_2012

Basic HTML Version

Úspora hmotnosti, energie a nákladů na
údržbu jsou trendy, které jsou aktuální
ve všech odvětvích. Hmotnost součástí
a energetické výdaje na jejich uvedení do
pohybu mohou být pozitivně ovlivněny
různými faktory. Správná volba materiálu
lineárních vodicích kolejnic a pohybli-
vých kazet, typ a konstrukční uspořádání
valivých ložisek. Utěsněná konstrukce ve-
dení nebo ložisek znamená také spolehli-
vý a bezúdržbový provoz po celou dobu
životnosti. Drátová ložiska se skládají ze
dvou nebo čtyř přesných drátů, které tvoří
oběžné dráhy, valivých elementů a klece,
která bezpečně zajistí jejich rozteče. Funk-
ce valivých ložisek je založena na patento-
vaném principu. Čtveřice drátů je opatřena
valivou dráhou, která je vytvořena přímo
tažením nebo speciálním procesem brou-
šení. Tvar stykové plochy je odvozen od
průměrů konkrétních použitých kuliček.
Kuličky se odvalují přímo po drátových
drahách a nedochází k jejich styku s okol-
ní konstrukcí. Díky tomuto uspořádání je
ložisko mimořádně kompaktní a hodí se
tak do velmi malých prostor.
Dráty, které tvoří oběžné dráhy, jsou
vyrobeny speciální technologií tažením,
a proto mají vysokou pevnost. Dráty se
skrouží do požadovaného průměru oběž-
ných drah. Následně jsou speciální tech-
nologií dráty vybroušeny, čímž je zaruče-
na vysoká přesnost a jakost stykových
ploch. Protože dráty mají vysokou pev-
nost, je ložisko celkově velmi tuhé. Tako-
vé ložisko může dosahovat vysokých
rychlostí s přesným chodem, a to i přes to,
že dráty nejsou v nekonečném provedení,
ale mají otevřený dělený spoj. Precizní
chod ložiska bez rázů potvrzuje skuteč-
nost, že se jedná o celosvětově nejrozší-
řenější typ ložiska v lékařských tomogra-
fech, kde otáčky dosahují cca 300 min
-1
,
při průměru ložiska 1 500 mm a průměru
kuliček 12 mm. Valivé dráhy ložiska se
čtyřbodovým stykem nejsou spojené.
Posunutím jednoho z drátů v uzavřené
konstrukci v axiálním směru, lze vyvodit
předepnutí ložiska. Díky tomuto řešení je
možné předepnout každé ložisko přesně
na míru aplikaci, ve které má být použito.
Velikost předepnutí se určí z požadované
tuhosti uložení a pohybového odporu.
Drátová ložiska vyžadují zabudování do
okolní konstrukce. Vkládají se do prosto-
ru o malém průřezu. Náklady na přesnost
výroby takového prostoru nejsou větší
než v případě výroby připojovacích roz-
měrů klasického přírubového ložiska.
Hmotnost konstrukce rotačního uložení
s použitím drátového ložiska je pak nižší
o hmotnost materiálu konstrukce přírubo-
vého ložiska, tím je snížen i moment setr-
vačnosti a lze dosáhnout také vyšší dyna-
miky pohybů.
Další konstrukční variantou drátových lo-
žisek je ložisko se dvěma dráty a čtyřbo-
dovým stykem LEG. Vnitřní a vnější krou-
žek ložiska LEG má oběžnou dráhu
vycházející z gotického profilu tak, že do-
chází ke čtyřbodovému styku kuliček. Pro-
tože drátové kroužky jsou jen dva a každý
má dvojici valivých drah, tak montáž a na-
stavení jsou stejně jednoduché jako u běž-
ných tenkých ložisek. Díky spojení drah je
zvýšena také únosnost ložiska.
Konstrukční aplikace, ve kterých je vy-
žadována nejvyšší dynamika, využívají
bezpřevodových přímých pohonů. Proto
byla vyvinuta speciální ložiska, integrovaná
v prstencovém motoru, vybavená systé-
mem odměřování a regulační jednotkou.
Drátová ložiska jsou hojně využívána ta-
ké v sestavách, které se vyrábí v rozmě-
rech podle mezinárodních norem. Zde je
výhodou opět úspora hmotnosti. K vyso-
kým kontaktním tlakům dochází v místě
styku drátů a kuliček. Plocha drátů roz-
nese silové účinky do okolní konstrukce.
Díky větší stykové ploše drátu s okolní
materiály
l
komponenty
T+T
T e c h n i k a a t r h
6 / 2 0 1 2
8
Zvyšování produktivity strojů a zařízení jde ruku v ruce
se zvyšováním rychlosti a také dynamiky, jak hlavních,
tak vedlejších pohybů. Z druhé strany přichází zcela
protichůdný požadavek na neustálé snižování hmotnosti
nosných i pohybových struktur. Tam, kde se dvě protichůdné
křivky v grafu požadavků na moderní konstrukci protínají, leží
lineární vedení a valivá ložiska, využívající drátovou technologii.
Drátová ložiska a lineární vedení
RYCHLOST, DYNAMIKA, PŘESNOST
Dvouřadé drátové ložisko integrované v konstrukci
Čtyřdrátové ložisko
Ložisko integrované v konstrukci
Dvoudrátové ložisko LEG
Varianty drátových ložisek