Page 49 - T+T_04_2013

Basic HTML Version

w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
Společnost GE bude firmě Boeing dodávat
motory pro novou generaci Boeingů 777.
„Z hlediska našeho vývojového programu,
budoucích plánů a výkonu letadel je pro
nás společnost GE nejvhodnějším partne-
rem,“ uvedl Bob Feldmann, viceprezident
a vedoucí vývoje letadel 777X společnosti
Boeing Commercial Airplanes. „Naším cí-
lem je zdokonalit současnýmodel Boeingu
777 tak, abychom nejméně příštích dvacet
let mohli létat s výkonnějšími a spolehlivější-
mi letadly. Motory jsou samozřejmě nedíl-
nou součástí tohoto cíle. Soustředíme se
především na to, abychom dokázali našim
zákazníkům na velkém trhu širokotrupých
letadel se dvěma uličkami poskytnout ty
nejlepší služby.“
Boeing 777 je celosvětově nejúspěšněj-
ším dvoumotorovým letounem určeným
pro dálkové lety. Nejnovější generace
Boeingů, modely 777-300 ER, 777-200LR
a nákladní 777, jsou poháněné motory
GE90-115B, které jsou považovány za
nejvýkonnější proudové motory na světě.
V roce 2002 dokázal tento motor při tes-
tování veměstě Peebles v americkém státě
Ohio vyvinout tah 570 kN (127 900 lbf)
a zapsal se tak do Guinnessovy knihy
rekordů. Tah tohoto motoru je totiž větší
než součet tahu motorů Titaniku (204 kN;
46 000 lbf) a rakety Redstone (338 kN;
76 000 lbf), na jejíž palubě se do vesmíru
dostal první Američan, Alan Shepard.
Motor GE90-115B je příkladem spojení
inovace a aplikovaného designu. Vlnité
uhlíkové lopatky, které za sekundu nasají
tisíce kilogramů vzduchu, jsou tak elegant-
ní, že Muzeum moderního umění v New
Yorku se rozhodlo vystavit tento motor
v oddělení architektury a designu.
Společnost GE dodala společnosti Boeing
již více než 1 000 motorů GE90. Vývojáři
v GE v současné době pracují na nové
generaci motoru GE90, tzv. GE9X, který
je vyví jen speciálně pro Boeing 777X.
„Vývoj motoru GE9X je zaměřený přede-
vším na zdokonalení současného modelu
GE90-115B. Soustředíme se na paramet-
ry, jako je množství spalovaného paliva,
množství emisí a hlučnost. Naším cílem je
zachovat spolehlivost původního modelu
a nezvyšovat náklady na údržbu,“ uvedl
Bill Millhaem, vedoucí programu GE90 ve
společnosti GE Aviation.
Nový motor bude obsahovat součást-
ky vyrobené z revoluční ho materiálu
nazývaného „kompozity s keramickou
matricí“. Tento materiál odolává teplo-
tám vyšším než 1 000 °C a je odolnější
než jakékoliv slitiny. Dí ky podobným
převratným materiálům dokáže společ-
nost GE snížit spotřebu paliva nových
motorů o 10% a ušetřit tak aerolinkám
miliony dolarů.
p
www.ge.com
Výkon větší než
Titanic
a raketoplán dohromady
inzerce
aktuality
I
zajímavosti
I
události
45