Vysoké jako polovina Petřínské rozhled-
ny, dlouhé jako Boeing 747 a těžké jako
sto nákladních automobilů Tatra 815 –
tolik pro přiblížení parametrů, jimiž se
vyznačuje rýpadlo K800B.12/K-54. Jde
o jedno ze 13 rýpadel typu K800 v typic-
ké modré barvě, které těží nadložní zemi-
ny v celém podkrušnohorském revíru.
Rýpadlo těží skrývku pomocí rotujícího
kolesa s korečky, otočí rýpadla a výsuvem
kolesového výložníku. Vytěžený materiál
se následně přes podávací buben dostává
na hlavní pás, poté na zpětný pás, tlumicí
buben, mezipás, nakládací pás a nakonec
na výsypku. Výsyp probíhá do přistave-
ných důlních železničních vagónů. Obs-
luhu stroje tvoří řidič, který sedí v kabině
u kolesa a provádí těžbu, a klapkař sedící
v kabině na konci nakládacího výložníku,
jenž plní vagónovou soupravu. Ostatní
Stroje stárnou podobně jako my, lidé. Mají ale oproti
nám jednu výhodu: lze je neustále opravovat
a modernizovat. Velkostroj společnosti Vršanská uhelná
prodělal letos čtvrtou generální opravu, která mu mimo
jiné přinesla nový řídicí systém. I ve svých 45 letech tak
vypadá jako mladík.
manipulační technika
l
doprava
l
automobilový průmysl
26
T+T
T e c h n i k a a t r h
4 / 2 0 1 3
Rypadlo, které pracuje 45 let
a dovolenou dostalo čtyřikrát
to je
K800B.12/K-54