Page 37 - T+T_05_2012

Basic HTML Version

w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
manipulaèní technika
I
doprava
I
automobilový prùmysl
33
p
:
Z jakých typů manipulačních
zařízení jste vybírali?
My jsme už měli celkem jasno na zákla-
dě stavebnicového systému, který již na
jiné lince provozujeme. Krátce jsme zva-
žovali i o využití sloupových jeřábů z na-
šich starších provozů nebo mostových či
portálových jeřábů, ale všechny tyto způ-
soby manipulace mají pro naše potřeby
dosti omezenou rychlost posunu, nutnost
ovládání jeřábových mostů elektrickými
pohony a navíc ještě ovládání jeřábové-
ho zvedáku. Systém KBK umožňuje leh-
kou ovladatelnost, takže i těžší břemena
se dají ovládat pouze tahem ruky, což
operátorovi umožňuje mít pohyb břeme-
ne plně pod kontrolou. Jediné ovládání,
které potřebuje, je pro pohyb jeřábové-
ho zvedáku, a to pro zvedání a spouštění
břemene. Právě ve snadné ovladatelnosti
vidím hlavní přínos jeřábového systému
KBK Demag.
p
:
Zmínil jste jeřábový systém,
který tu máte již delší dobu
instalovaný, kdy a za jakých
podmínek jste jej pořizovali?
Dříve jsme byli součástí koncernu, který
ve svém výrobním sortimentu zahrnoval
i jeřábový systém. Takže jsme přednostně
odebírali zařízení ze sortimentu vlastního
koncernu. Jeřábový systém, který zde pou-
žíváme od roku 2007, jsme tehdy nakoupili
v rámci koncernových podmínek a plně
vyhovuje našim požadavkům. V součas-
né době jsme hledali jeřábový stavebni-
cový systém, který splní naše požadavky
na kvalitu při zachování přijatelné ceny.
Systém se kterým máme již několikaletou
zkušenost je složen z komponentů ze slitin
hliníku, zatímco nový KBK Demag je sesta-
ven z ocelových ohýbaných profilů. Před
pořízením nového systému jsme
zvažovali, zda koupit lehčí hliníko-
vý nebo o něco těžší z ohýbaných
profilů, obě tyto varianty Demag
nabízí. Nakonec jsme usoudili, že
varianta z ohýbaných profilů je
pro naši aplikaci zcela dostatečná.
Nyní s odstupem mohu říci, že to
bylo dobré rozhodnutí a v obou
systémech nevidím pro naše po-
užití rozdí l.
p
:
Jako součást Doosan
Bobcat máte nějaká
omezení nebo byl výběr
zcela na vašem rozhodnutí?
Obecně návratnost investic je
jedním z významných kritérií při
výběru zařízení v našem závodě,
takže důležitou roli hraje i cena
pořizovaného zařízení. Dále sa-
mozřejmě bereme v úvahu užit-
nost, spolehlivost a ergonomii
celkového řešení pracovišť. Naším cí lem
při řešení manipulace ve výrobních proce-
sech je neustále zvyšovat ergonomii pra-
covišť, což vede ke navýšení produktivity
a zároveň tak stoupá bezpečnost práce na
našich pracovištích.
p
:
Jak probíhala vlastní
instalace?
Realizace se skládala z několika etap,
v první jsme se zabývali samotným výbě-
rem zařízení. Firma Demag nám umožnila
několik referenčních návštěv, což bylo pro
nás velmi užitečné. Možnost vidět, jak je
systém instalovaný a jak jsou řešené apli-
kace v jiných závodech, je v podobných
případech neocenitelná.
V druhé fázi jsme plánovali technické
a časové podmínky instalace stavebnice
KBK Demag. Jeřábový systém se skládá
z nosné ocelové konstrukce, na které je
zavěšený systém kolejnic KBK, po nichž se
pohybují zvedáky. Požadavkem na zavěše-
ní konstrukce do stopu se zabýval statik
budovy spolu se statikem firmy Demag.
Dalším aspektem, který bylo potřeba
řešit, byl náš požadavek na zachování vý-
roby na lince během instalace jeřábového
systému. V součinnosti s firmou Demag se
nám podařilo koordinovat celou akci tak,
abychom nenarušili stávající běh výroby.
Výhodou bylo, že v době instalace jsme
vyráběli jen na ranní směnu, takže vždy po
ukončení směny byla vyklizená určitá část
linky, kde potom pracovníci firmy Demag
v několika etapách realizovali celý systém.
Celá instalace trvala zhruba 3 týdny. Asi 3
dny zabrala montáž ocelové konstrukce
a dalších 5 dní kolejnicový systém KBK.
Zároveň bylo třeba pečlivě plánovat dove-
zení a uskladnění materiálu, protože naše
prostory nejsou neomezené a v halách je
během výroby značný pohyb. Mohu říci,
že celá logistika instalace se nám s firmou
Demag podařila výborně naplánovat a po-
sléze také bezchybně zrealizovat.
p
:
Po kolejnicích se pohybují
zvedáky, jaký typ zde používáte?
Našímpožadavkembylo využít systémKBK,
ale protože máme dobrou zkušenost s pne-
umatickými zvedáky, které už historicky ve
firmě používáme, požadovali jsme dodávku
pneumatických zvedáků i nyní. Ačkoliv sys-
tém KBK Demag primárně vzduchové zve-
dáky nenabízí, umožňuje jejich použití. Na
naše doporučení osadila firma Demag svůj
kolejnicový systémpneumatickými zvedáky
námi zvoleného dodavatele. Při plánování
dalšího pracoviště je prakticky jisté, že po-
užijeme kolejnicový systém, jehož výhody
jsou nesporné. Velmi zajímavou variantou
pro nás byly ve fázi plánování také elektric-
ké zvedáky odDemagu, kterémají sběrnice
pro přívod energie integrované přímo v ko-
lejnicovém systému, do budoucna budeme
zvažovat využití i tohoto typu zvedáků.
p
:
Plánujete v této chvíli nějaké
rozšíření linky?
Linka byla realizována v roce 2010, od té
doby došlo k několika změnám, pracoviš-
tě se po startu produkce nového výrobku
dále upravovala, takže došlo ke změně
pozic některých jeřábů. Změny probíhaly
rychle díky snadnému přestavení jeřábů,
komponenty, které jsme potřebovali, nám
firma Demag jednoduše dodala a staveb-
nici jimi doplnila. Stejně tak můžeme
kdykoliv v budoucnu tento stavebnicový
systémem dále rozšiřovat.
p
:
Děkuji vám za rozhovor.
www.demagcranes.cz