trysky až po okamžik dopadu na zem.
Po dopadu na zem je sníh částečně
mokrý a po určitou dobu musí probíhat
jeho „zrání”.
Proces promrzání je ovlivňován mnoha
faktory. Především teplotou a vlhkostí
vzduchu. Tyto parametry nelze příliš
ovlivnit. Určitou možností je využití vý-
kyvných systémů, které otáčejí dělem bě-
hem jeho činnosti do stran a tím kromě
rozprostření sněhu na svahu do větší plo-
chy zajišťují také intenzivnější ochlazová-
ní vodních kapek stále novým studeným
vzduchem. Pro usnadnění manipulace se
sněžným dělem je podvozek opatřen ši-
rokými nízkotlakými pneumatikami. Dělo
může být rovněž dodáno se zařízením
umožňujícím přesun na radlici rolby.
Vlastní výkon a především množství sně-
hu se reguluje čtyřmi kulovými ventily.
Ventilátor rozprašuje atomizovanou vodu
(60–680 litrů za minutu) a krystalizační
jádra do okolního vzduchu, kde se tyto
dvě složky spojují a tvoří suché sněhové
vločky. Směšovací poměr vzduchu a vody
se nastavuje redukčním ventilem v závis-
losti na aktuálním tlaku vzduchu. Celá
vodní soustava se po ukončení provozu
sama vyprázdní, aby nedošlo k zamrznu-
tí. Pro usnadnění startu a jako ochrana
proti zamrznutí slouží elektrické vytápění
vodní soustavy a filtru, který se nachází uv-
nitř rozdělovače vody. Celé zařízení lze
většinou otáčet o 360°.
p
T+T
T e c h n i k a a t r h
1 – 2 / 2 0 1 3
54
aktuality
l
zajímavosti
kompresor v útrobách děla
přesun děla pomocí rolby
i takové skoky lze vykouzlit díky technickému sněhu