w w w . t e c h n i k a a t r h . c z
3-Dmodel sestavy byl vytvořen v ProEngi-
neeru pro potřeby výpočtáře a naimpor-
tován do systému ANSYS. V ANSYSu byla
geometrie upravena a použita pro tvorbu
konečnoprvkové sítě z 3-D solid prvků.
Na tvorbu sítě byl kladen velký důraz.
Aby objem dat byl přijatelný a spočitatelný
a přitom výpočtový model byl včetně de-
tailů, jako jsou svary, konstrukční zaoblení
a zkosení atd., byla síť vytvořena převážně
prostorovými šestistěny. Uložení jednotli-
vých komponent je simulováno za pomocí
vazbových rovnic a kontaktů.
Výhodou je, že celkový výpočto-
vý model je možno lehce modifi-
kovat tak, abychom mohli výpo-
čtový model analyzovat v různých
polohách během odví jení lan
a řešit různé typy úloh – statická,
dynamická a různé situace – brž-
dění za pomoci kotoučový brzd,
havarijní stav, kdy dojde k zablo-
kování tahaných vozíků, či k vý-
padku jednoho ze dvou motorů.
Zvýšená pozornost byla kromě
bubnu věnována ložiskovým
domkům, protože tah v lanech je
směrem svisle vzhůru a toto zatížení plně
přenáší předepnuté šrouby v domcích.
Poddimenzování by znamenalo uvolnění
pohybujícího se bubnu. Geometrie výpo-
čtového modelu byla optimalizována tak,
aby byla zaručena spolehlivost a bezpo-
ruchovost zařízení po předepsanou délku
technického života skipového vrátku.
Stejně výpočtově zajímavým zaříze-
ním je sklápěč pánví, který je umístěn
na sloupech ve výšce 8 metrů a musí být
schopen překlopit a vylít z pánve 120 tun
tekutého železa. Konstrukci bylo nutné
optimalizovat tak, aby hmotnost zařízení
byla minimální při zaručené spolehlivos-
ti. Výpočtový model byl vytvořený z 3-D
šestistěnných solid prvků, tam, kde bylo
vysíťování obtížné, byly použité 3-D pa-
rabolické čtyřstěnné solid prvky. Model
byl konstruován včetně svarů tak, aby-
chom na základě výpočtů měli navržené
správné velikosti a typy všech svarů. Sklá-
pěč byl analyzován v několika polohách
a funkcích: při položení plné pánve na
sklápěč včetně dynamických účinků, po-
čátek zvedání pánve, náklon těsně před
počátkem vylívání pánve a polo-
ha při úplném vylití pánve. Také
byla simulována havarijní situace,
kdy přestane fungovat jeden ze
dvou hydraulických pohonů.
Doba potřebná k vypracování
těchto úloh je okolo 4 týdnů.
Naše skipové vrátky spolehlivě
fungují v náročných podmínkách
Finska, Rumunska a Indie, sklá-
pěč pánví pracuje bez problémů
v Tajwanu.
p
www.paulwurth.com
IT podpora výroby
I
služby
I
CAx technologie
25
Spoj tangenciálními klíny
Dynamická analýza
Sklápěč pánví těsně před začátkem
zvedání pánve
Sklápěč pánví v okamžiku
začátku vylévání
Sklápěč pánví v konečné poloze