T+T
T e c h n i k a a t r h
1–2 / 2 0 1 3
Skipový vrátek otáčením lanového bubnu
navíjí dvojici lan, která po skipové dráze do-
pravuje nahoru plně naložený skipový vozík
s hmotností i 30 tun. Prázdný vozík je upev-
něn na druhé dvojici lan, která se z bubnu
odvíjí. Sestava skipového vrátku patří k vý-
počtářským lahůdkám, protože namáhání je
během navinování lana v každémokamžiku
jiné. Také zde působí více zdrojů zatížení:
tahy v lanech, spojení pomocí tangenciálních
klínů nebo předepnutí šroubů. Aby výpočet
odpovídal conejvíce skutečnosti, byla vymo-
delována a analyzována celá sestava skipo-
vého vrátku. Tato sestava se skládá z bubnu
s navinutým lanem, který je spojen s hřídelí
pomocí tangenciálních klínů. Hřídel je ulože-
ná v ložiskových domcích a spojkou je spo-
jená s převodovou skříní a pohony. Všech-
ny tyto komponenty jsou na rámu, který je
uchycen přes kotevní šrouby k základu.
24
T podpora výroby
I
I
služby
I
CAx technologie
VIRTUÁLNÍ PROTOTYPY
V TĚŽKÉM PRŮMYSLU
Ostravská společnost
Paul Wurth a.s.,
dceřiná společnost
lucemburské firmy Paul
Wurth S.A., dodavatel
zařízení vysokých pecí
konstruuje a vyvíjí mimo
jiné i skipové vrátky
a sklápěče pánví. Tato
zařízení musí splňovat
požadavky zákazníka
a musí být naprosto
spolehlivá po celou
dobu svého technického
života, protože pracují
v nepřetržitém provozu
a není za ně náhrada.
Sebemenší závada
znamená odstávku
vysoké pece, či havárii
s tragickými následky.
Proto jsou daná zařízení
virtuálně testována za
pomocí počítačového
systému ANSYS.
Celková sestava skipového vrátku
Celková sestava skipového vrátku v řezu
Autor: Ing. Jan Genco, Paul Wurth a.s.