6
k a l e i d o s k o p
a
T+T
T e c h n i k a a t r h
1 1 – 1 2 / 2 0 1 1
šumu, a to i při slabém
světle.
Oproti předchůdcům
je v modelu NEX-7 za-
budován přesný elek-
t ronick ý hl edáček .
Použitá technologie
Tru-Finder™ zajistí mi-
mořádně ostrý a kon-
trastní přehled o scéně.
I ergonomie přístroje
dozna la v ýra zných
změn, expozice, režim ostření
a další nastavení jsou u tohoto
modelu ovládána dvěmamecha-
nickými ovladači. Nové rozhraní
pro rychlejší nastavení přístro-
je Tri-Navi poskytuje uživateli
naprostou kontrolu nad jeho
fotografiemi.
www.sony.cz
Systém xComfort
pro
lepší komunikaci
Eaton Elektrotechnika
(dříve Moeller Elektro-
technika), významný
výrobce a distributor
elektrotechnického za-
řízení, v těchto dnech
zahájil prodej nové komunikační jednotky ECI, která bezdrátově
ovládá přístroje xComfort v dosahu svého radiofrekvenčního sig-
nálu. Nyní však může být navíc zapojena do rozsáhlých systémů
i pomocí ethernetu nebo WiFi. Vhodně umístěné jednotky tak
mohou ovládat bezdrátová zařízení na jakémkoliv místě v budově
a v rozsáhlých objektech dokonce zajišťovat komunikaci mezi RF
přístroji. Jde o nové řešení systému xComfort pro velké komerční
a administrativní budovy.
Novou komunikační jednotku ECI (Ethernet Communication Inter-
face) s bezdrátovou komunikací v provedení LAN nebo WiFi lze
využít v bytech, domech a v kancelářských budovách v případech,
kdy jsou mezi patry nebo objekty problematické železobetonové
zdi nebo stropy, kterými standardní radiofrekvenční signál nepro-
stoupí. Přímá komunikace mezi bezdrátovými přístroji (aktory/
senzory) by mohla být vlivem nedostatečného signálu ohrožena.
V tomto případě není možné použít mezi přístroji klasický routing
signálu vzduchem, ale je nutné zvolit bezpečnější komunikaci –
routing po kabelu. Stačí na obou místech nainstalovat rozhraní
ECI, jež jsou propojena ethernetovým kabelem do klasické datové
sítě (IPv4 nebo IPv6).
www.eaton.cz
Nový systém
směšování plynů
Divize Instrumentation Products společnosti Parker Hannifin
Corporation představila nový systém směšování plynů. Systém
umožňuje uživatelům míchat nebo ředit až pět komponentů ply-
nů pro výrobu vlastní směsi plynů potřebné pro přesné kalibrace
nebo ověřování standardů. Systém byl vyvinut jako reakce na
poptávku průmyslu, jak snížit náklady na míchání či ředění ply-
nů pro laboratorní, průmyslové a procesní analytické aplikace.
Tento systém může při-
nést výrazné úspory ve
výši až dvaceti procent
oproti nákupu hotových
směsí plynů.
„Obvykle se uživatelské
směsi plynů využívají
v aplikacích, jako jsou
analýzy technologických
procesních toků v che-
mickém, petrochemickém a strojírenském průmyslu,“ říká Mike
Cost, aplikační a inovační inženýr pro divizi instrumentačních pro-
duktů (IPO). „Kromě toho, že běžný nákup uživatelských směsí
plynů může být velmi drahý, jsou plyny již smíchané a nelze efek-
tivně měnit jejich koncentrace. Systém směšování plynů společ-
nosti Parker nabízí kontrolu a flexibilitu při míchání a ředění plynů,
jakož i úplnou sledovatelnost, přizpůsobení a snížení nákladů.“
Pro vytvoření vlastních plynných směsí vychází systém směšová-
ní plynů z pěti oddělených čistých zdrojů plynů a řízeně vytváří
směsi v širokém rozsahu koncentrací. Automatické nebo manuální
dynamické směšování umožňuje vytvoření více koncentrací plynů
v reálném čase, čímž se minimalizují skladové zásoby víceslož-
kových plynových lahví. Flexibilita v místě směšování umožňuje
uživatelům ušetřit až 20 procent nákladů na využívání vlastních
plynných směsí a navíc lze snížit náklady na instalaci potrubí.
Regulátory hmotnostního průtoku v systému směšování plynů
jsou kalibrovány pro uživatelsky definované plyny (tzn. N
2
, He,
Ar, CO
2
atd.) a dávají uživatelům možnost vzdáleného ovládání
systému. Systém může být také spárován s regulátory průtoku
společnosti Parker pro ruční míchání plynů.
www.parker.cz
Unikátní systém
satelitního sledování
vlaků
Projekt s názvemTLIGS
(Train Logistic and Inte-
gration GNSS System)
má za úkol zvýšit bez-
pečnost na železnici
sjednocením subsys-
témů evidujících infra-
strukturu, vozidla i per-
sonál. Systém s prvky
RFID (radiofrekvenční
identifikace) vytváří komunikační celek ekonomicky efektivnější
nežli stávající kabelové spojení. Dokáže sledovat celistvost vlaku,
jeho rychlost i polohu a komunikuje s železniční infrastrukturou. Pro-
jekt uspěl vmezinárodní soutěži EUROPEANSATELLITENAVIGATI-
ONCOMPETITION 2011. Ocenění z rukou ministra dopravy Pavla
Dobeše převzalo sdružení čtyř firem, které systém navrhly: Immo-
biliser Central Europe, Eurosignal (dceřiná společnost AŽD Praha),
COMINFO a VPRON.
TLIGS může být velmi dobře využit i v logistice pro přepravu
nebezpečného nákladu. Lze jím sledovat každý jednotlivý va-
gon, zda opravdu směřuje na místo svého určení, nebo se z trasy
vychýlil. „Jde o první systém na světě, který počítá i s lidským
faktorem. Dokáže například lokalizovat a identifikovat železnič-
ní personál. Dá se tak například po mimořádné události zpět-
ně zjistit, kdo se kde pohyboval. Lze tak přesně dohledat, zda
odpovědní zaměstnanci skutečně byli na pracovišti “ dodávají
Ing. Jaroslav Jansa a Ing. Stanislav Srb.