Page 92 - T+T_07-8_2013

Basic HTML Version

T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 3
Základní pravidla
d
Dnešní kontrola ve výrobě autodí lů se
řídí pravidly formulovanými německými
automobilkami a Fraunhoferovým institu-
tem před 3 roky na veletrhu CONTROL
ve Stuttgartu. Vize byly tehdy shrnuty do
těchto 5 bodů:
• Výrobní linku autodí lů nesmí opustit
zmetek
• preferuje se 100% kontrola přímo ve
výrobním procesu
• přesnost nových kontrolních stanic
a automatů musí být na úrovni stávající
laboratorní techniky
• rychlost kontroly musí odpovídat
taktu linky
• zkontrolovat se musí co největší část
funkční plochy.
Naplňování požadavků
d
Mnozí byli tehdy na pochybách, zda po-
žadavky nepředbíhají dobu. Dnes o nich
již nikdo nediskutuje a všichni hlavně hle-
dají cesty optimálního naplnění náročných
představ. Jak, to opět ukázaly následující
veletrhy CONTROL, včetně toho letošního,
který naznačil, že kontrola prováděná do-
sud laboratorními přístroji se bude rychle
přesouvat do výrobního procesu, a to při-
rozeně při zachování přesnosti. To by mělo
vést k útlumu zájmu o tuto techniku ve pro-
spěch měřicí techniky řešené zakázkově
ZAKÁZKOVÁ MĚŘIDLA
V SÉRIOVÉ VÝROBĚ
Rozvoj strojírenské
metrologie dlouhodobě
vychází z požadavků
hlavně automobilového
a ložiskového průmyslu.
Produkce automobilů
a jejich dílů maximálně
ovlivňuje trendy v řízení
jakosti, přičemž většinou
přesnější ložisková
výroba zase prioritně
zavádí nejprogresivnější
měřicí metody. Poznatky
těchto dvou odvětví
jsou přirozeně ihned
přejímány subdodavateli
s velkosériovou
a hromadnou výrobou,
např. z elektrotechnického,
plastikářského
a gumárenského průmyslu,
ale i z jiných odvětví.
Příklad kontrolního přípravku
Skenování celého povrchu ložiskové plochy hřídele
Optická kontrolní stanice
88
obrábìní a strojírenství
I
svaøování
I
nástroje
I
náøadí