T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 3
Ing. Petr Šťasta,
vedoucí střediska
ocelových konstrukcí,
FIRESTA-Fišer,
rekonstrukce,
stavby a.s.
Je zaměstnancem firmy
FIRESTA od roku 2002, za
tu dobu zde prošel několika
pozicemi a nyní pracuje jako vedoucí střediska
ocelových konstrukcí. Původním vzděláním je stavař,
ale činnost jeho střediska má blíže ke strojařině,
takže dodatečně absolvoval kurz mezinárodního
svářečského inženýra – IWE.
p
Představte prosím našim
čtenářům stručně společnost
FIRESTA.
Jsme ryze soukromá společnost s čes-
kým vlastní kem, která byla založena
panem Fišerem v roce 1990. FIRESTA
má několik odštěpených závodů po celé
republice, ale také na Slovensku a v Ru-
munsku. Společnost se zabývá doprav-
ním stavitelstvím, živí nás především
dálniční, si lniční a železniční stavby,
ale také vodohospodářské stavby, čis-
tírny odpadních vod a podobně, přes
90 % naší činnosti tvoří státní zakázky.
FIRESTA se organizačně dělí podle za-
měření na několik středisek, takže jsme
schopni vyrobit most od základů až po
železniční svršek.
p
Zaměřme se nyní na středisko
ocelových konstrukcí, jehož
jste vedoucí. Kde středisko sídlí
a jaká je vaše náplň práce?
Středisko sídlí v prostorách Královopol-
ské strojírny v Brně, obě haly, kde vyrá-
bíme těžké ocelové, především mostní
konstrukce, jsou v našem vlastnictví .
Roční produkce se podle charakteru
zakázek pohybuje kolem 2–3,5 t isíc
tun ročně. V uplynulých dvou letech
zde proběhlo někol ik významných
modernizací , kter ými se př ipravuje-
me na dobu, kdy se zlepší stav české
ekonomiky, abychom měl i kapaci t y
a technologie, které budou vysoce
konkurenceschopné.
p
O jaké nové technologie ve
vaší výrobě se konkrétně jedná?
Máme tu nově postavený 36m dlouhý trys-
kací a lakovací box. Investovali jsme také do
nového opláštění haly. Nakoupili jsme nové
strojní vybavení, například úkosovačku. Vý-
znamně jsme také rozšířili vybavenost ma-
nipulační technikou. V halách nyní máme
3 portálové jeřáby, z toho dva nové od firmy
ITECO. Teoreticky jsme schopni manipulo-
vat s břemeny o hmotnosti 100 tun, pokud
by byl kus dostatečně dlouhý, můžeme si
ještě pomoci menšími mostovými jeřáby.
p
Proč pro manipulaci v halách
dáváte přednost portálovým
jeřábům před mostovými?
Pro nás je to jediné řešení, konstrukce
našich výrobních hal by neunesla velký
mostový jeřáb. Běžně pracujeme s dí ly
o hmotnosti 40–50 tun, které manipulu-
jeme portálovými jeřáby, přestože nám
tento typ jeřábů v hale ubírá místo.
Jeřáb ITECO, který jsme instalovali před
1,5 rokem na zastřešené venkovní ploše,
je již mostový s nosností 63 t, protože zde
38
manipulaèní technika
I
doprava
I
automobilový prùmysl
ITECO
PŘEDSTAVUJE
TRADICI A KVALITU