manipulační technika
l
doprava
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 3
Nicméně každý jeřáb má svá specifika, jak
pro projektanty, technology, přípraváře vý-
roby, tak i po výrobě jsou vyžadovány zcela
přesné výstupy. Pracovníkům společnosti
GIGA je preciznost výroby vlastní, a to neje-
nom díky zavedeným standardům systému
jakosti, ale i odpovědnosti každého pracov-
níka. Za dobu své existence pod značkou
GIGA na různých pracovištích přepravuje
břemena více než 4 890 kladkostrojů a přes
1 480 jeřábů.
Dvounosníkový mostový jeřáb
GIGA typ GDMJ 80t/12,5t/25,1m
d
• rozpětí jeřábu je 25 100 mm
• nosnost 80 000 kg
• nosnost pomocného zdvihu 12 500 kg
• výška obou zdvihů 20 000 mm
• rychlost hlavního zdvihu 0,1–1,8 m/min
• rychlost pomocného zdvihu
0,32–7 m/min
• rychlost pojezdu kočky 0–20 m/min
• rychlost pojezdu mostu 0–32 m/min
• ovládání zajišťuje buďto dálkový
rádiový joystickový ovladač typ HBC
nebo je možno jeřáb ovládat z kabiny,
která je vybavena křeslem s pákovými
ovladači
• el. krytí jeřábu IP 54
• provozní napětí TN-C 400 V, 50 Hz
• pracovní teplota +5 °C až +55 °C
• vlastní hmotnost jeřábu 52 420 kg
Jeřáb je osazen zařízením pro sledování
provozního stavu jeřábu GIGAtronicTWD
pracujícím v souladu s ČSN ISO 12482-1.
Pro pojezd jeřábu je použito 8 pojezdo-
vých kol průměru 500 mm.
Výbava jeřábu
d
Jak už uvádí parametry jeřábu v před-
chozím odstavci, mostový dvounosníko-
vý jeřáb je vybaven dvěma zdvihy, hlavním
zdvihem o nosnosti 80 tun a pomocným
zdvihem o nosnosti 12,5 tuny. Pod nosníky
je zavěšena jeřábová kabina, která nabízí
obsluze komfort uzavřeného, odhlučně-
ného a čistého prostoru, který v hlučné
hale s čtyřmi parními turbínami všichni
jeřábníci ocení. V případě potřeby je
ovládání jeřábu snadno přepnutelné na
radiové dálkové ovládání HBC Radioma-
tic. Jeřáb je opatřen standardním nátě-
rem v barvách GIGA se žlutými nosníky
a červenou kočkou. Spojovací materiál ja-
ko např. šrouby nebo čepy na kladnicích
jsou pozinkované. Jeřábový rozvaděč ob-
sahuje statické měniče kmitočtu pro řízení
rychlosti hlavního a pomocného zdvihu,
pojezdu kočky i pojezdu mostu. Elektrický
rozvaděč je vyroben v krytí IP 54 s vlastní
klimatizací. Koncové vypínání pojezdu mo-
stu i pojezdu kočky je provedeno dvoupo-
lohovými koncovými spínači pro zpomalení
do mikropojezdu a úplného zastavení.
Uvedení jeřábu do provozu
d
Jeřáb, vyrobený ve společnosti GIGA, byl
do elektrárny Sokolovské uhelné ve Vřeso-
vé dopraven v několika dílech. Samostatně
byly transportovány oba nosníky a kočka
s oběma zdvihy. Montáž jeřábu a uve-
dení do provozu zajišťovala společnost
GIGA montáže Ostrava. Instalaci jeřábu ta-
ké předcházela úprava stávající jeřábové
dráhy, která byla překontrolována a osazena
novou kolejnicí, jež vyhovuje nosnosti nové-
ho jeřábu. Do turbínové haly se pak mohl
umístit nový jeřáb předem připraveným
otvorem ve střeše, kterým se bude transpor-
tovat ven i zastaralý jeřáb. Po smontování
nosníků a instalaci kočky tak přišlo na řadu
samotné zprovoznění jeřábu. Oživení
všech jeho mechanických a elektrických
funkcí trvalo několik dnů – jeřáb tak byl
připraven plnit svoje úkoly. Před předá-
ním do provozu však je nutné, aby jeřáb
prošel řádnými jeřábovými zkouškami. Ty
v sobě zahrnují nejenom vizuální kontrolu
jednotlivých částí jeřábu, jako ocelové
konstrukce, elektroinstalace, ovládaní, ka-
biny, nátěrů, svarů, spojovacího materiálu
a samozřejmě i háků, ale i statické a dy-
namické zkoušky se zatížením. Přítomný
revizní technik tak nejprve vizuálně zkon-
troluje celý jeřáb. Poté zkontroluje hlavní
a pomocný zdvih, nastavení jejich krajních
poloh, stejně jako pojezdy jeřábu a kočky,
kde jeřáb musí reagovat v krajních polo-
hách na povely od koncových spínačů pro
upravení – snížení rychlostí pojezdu. Po
těchto kontrolách nastává statická zatěžo-
vací zkouška, kdy se na jeřáb v klidové po-
loze zavěsí břemeno o hmotnosti 125 %
nosnosti jeřábu. Pokud měření průhybu
a pokles břemene vyhoví, může revizní
technik přistoupit k dynamické zkoušce,
kdy se na jeřáb zavěsí 110 % jmenovité nos-
nosti, v našem případě 88 tun, a s jeřábem
se projede celá jeřábová dráha. Stejně tak
se vykonají jednotlivě všechny dovolené
pohyby jeřábu nejnižšími a nejvyššími rych-
lostmi včetně zkoušky funkce brzd a bez-
pečnostních zařízení.
Po zdárně vykonaných zkouškách jeřábu
a vystavení revizních zpráv je tak možno do-
davatelskou společností GIGA, spol. s r.o.
předat jeřáb do užívání zástupcům Soko-
lovské uhelné.
p
GIGA, spol. s r.o.
odštěpný závod mostové jeřáby
Příšovice 218, 463 46 Příšovice
tel.: +420 482 427 020
fax: +420 482 728 485
e-mail: giga@gigasro.cz
http://
www.gigasro.cz
36
Revizní technik musí kromě statické i dynamické zkoušky před předáním
do provozu překontrolovat i jednotlivé části jeřábu, samozřejmě detailně prohlédnou i oba háky
100 tun závaží při statické zkoušce jeřábu
...v klidu musí jeřáb unést 125 % své nosnosti