Page 144 - T+T_07-8_2013

Basic HTML Version

komponenty
l
materiály
l
plasty
T+T
T e c h n i k a a t r h
9 / 2 0 1 3
138
Těsnění Turcon®Roto L
šetří provozní náklady
Firma Trelleborg Sealing Solutions představila speciální těsnicí prvek s názvem
Turcon
®
Roto L
Jedná se o patentem chráněný prvek, který je aktivní (těsní), jen když
to okolnosti vyžadují. Používá se v centrálním systému dohušťování
pneumatik u speciálních vozidel, jako jsou např. stavební a zeměděl-
ské stroje, speciální nákladní automobily, nebo i kamiony, kde zvyšuje
životnost těsnicího systému a napomáhá s úsporou pohonných hmot
a energií, čímž celkově šetří provozní náklady.
Firma Trelleborg Sealing Solutions vyvinula těsnění, které se používá na
nápravách centrálního systému dohušťování pneumatik a je aktivní pouze
v době, kdy se pneumatiky dohušťují, nebo upouští. Standardní těsnicí
prvky, které se doposud pro tento systém používají, jsou neustále v in-
tenzivním kontaktu s nápravami vozu, což má za následek opotřebení
těsnění vlivem tření a větší spotřebu energie. Následkem je zbytečný ná-
růst spotřeby paliva. Těsnění Turcon
®
Roto L umožňuje eliminovat tření,
když nejsou pneumatiky tlakovány, čímž nedochází ke zbytečnému výdeji
energie a zároveň se výrazně snižuje spotřeba paliva.
Prodloužená životnost
„Největší výhodou těsnicího systému s využitím těsnění Turcon
®
Roto L
je prodloužení jeho životnosti”, říká Holger Jordan, manažer oddělení
tekutinových systémů firmy Trelleborg Sealing Solutions ve Stuttgartu.
„Těsnění je využíváno pouze po dobu přibližně 10% z životnosti
náprav automobilů, což znamená, že s největší pravděpodobností ne-
bude muset být měněno po celou dobu životnosti celého systému.
Důležitější však je, že dochází ke snížení tření, úspoře energií a k pod-
statnému snížení spotřeby paliva”.
Těsnění Turcon
®
Roto L se skládá z těsnicího břitu na bázi teflonu (PTFE)
a pryžového pláště s opěrným kovovým tělem. Z patentem chráněného
profilu je patrné, že po většinu času není těsnicí břit v kontaktu s těs-
něným povrchem (není aktivní). Těsnění se aktivuje pouze v okamžiku,
kdy je systém zatížen tlakem. V tom okamžiku tlak způsobí, že těsnicí
břit přichází do kontaktu s těsněným povrchem až do okamžiku, kdy
pomine tlakové zatížení. Poté plášť těsnění, fungující jako pružina, vrátí
těsnicí břit zpět do původní (neaktivní) polohy.
Výhody
Protože tento typ těsnění má o více než 50% menší tření než běžná
(standardní) těsnění používaná v centrálním systému dohušťování
pneumatik, může být též používáno řidičem vozidla
pro vypouštění a opětovné dohušťo-
vání pneumatik bě-
h e m
jízdy. Může to trvat mezi 20–30 minutami než se pneumatiky velkých
vozidel správně nastaví (upraví se optimální tlak). Jestliže je možné toto
nastavení provést během přejezdu vozidla z jedné pracovní činnosti na
jinou, může vozidlo ušetřených 30 minut provádět jinou činnost (práci),
než být mimo provoz. Tím se ještě více šetří celkové provozní náklady.
Třebaže těsnění Turcon
®
Roto L bylo primárně vyvinuto pro stavební
stroje, vývojový specialista rotačních těsnění, Frank Kleemann věří, že
nalezne uplatnění i v jiných aplikacích, které mohou uživateli poskyt-
nout řadu výhod.
„Proto kontaktujeme výrobce speciálních nákladních vozů, kde těsnění
Turcon
®
Roto L nabízí přidanou hodnotu pro centrální systém dohuš-
ťování pneumatik. Též vidíme mimořádný přínos pro ”automobilové
vlaky” a kamiony, kde tlak v pneumatikách může být optimalizován
s ohledem na podklad vozovky a typ nákladu. Může to zlepšit ovládání
vozu a tím jeho bezpečnost a potenciálně snížit jeho spotřebu a tím
ušetřit náklady dopravním firmám”.
Perspektiva do budoucnosti
Dalším cílem mohou být sportovní vozy. Když sportovní automobily
jedou pomalu, jejich pneumatiky by měly být podhuštěné. Při vyšších
rychlostech se budou automobily lépe ovládat, když jejich pneumatiky
budou více nahuštěné, nebo dokonce mohou mít na každém kole jiný
tlak, v závislosti na povrchu, po kterém automobil jede.
Centrální systém dohušťování pneumatik se obvykle používá na ná-
pravách zemědělských strojů a speciálních nákladních automobilů.
Tlak v pneumatikách vozidel se mění (zvyšuje/snižuje) v závislosti na
povrchu, po kterém se vozidlo pohybuje (pole/komunikace).
Your Partner for Sealing Technology
Trelleborg Sealing Solutions Czech s. r. o.
tssczech@trelleborg.com
www.tss.trelleborg.com/cz